۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۷
ایران جزو ۸ کشور اول دنیا در تنوع زیستی
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اعلام کرد

ایران جزو ۸ کشور اول دنیا در تنوع زیستی

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه؛ ایران جزو ۸ کشور اول دنیا از نظر تنوع زیستی است گفت: بانک ژن گونه‌های گیاهی ایران نیز از برترین بانک ژن‌های موجود در دنیا هستند.

به گزارش بازار، مجتبی خیام نکویی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در همایش روز جهانی تنوع زیستی با بیان اینکه؛ ایران جزو ۸ کشور اول دنیا از نظر تنوع زیستی است گفت: بانک ژن گونه‌های گیاهی ایران نیز از برترین بانک ژن‌های موجود در دنیا هستند.

خیام نکویی درباره نگهداری انواع گونه‌های گیاهی در کشور افزود: در بانک ژن گیاهان زراعی ۷۳ هزار نمونه و در بانک ژن منابع طبیعی ۴۹ هزار نمونه نگهداری می‌شود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: در ایران بیش از ۸ هزار و سیصدگونه گیاهی موجود است و از این تعداد ۲ هزار و چهارصد گونه آن‌ها بومی هستند. آقای خیام نکویی افزود: تاکنون تعداد ۲ هزار و دویست گونه ٬ گیاهان دارویی در کشور شناسایی شده است.

همایش روز جهانی تنوع زیستی با گردهمایی کارشناسان، محققان و اندیشمندان، با هدف بررسی اثرات فعالیت‌های مخرب انسانی بر تنوع زیستی و محیط زیست انسانی برگزار شد.

کارشناسان شرکت کنندگان در این همایش با بیان اینکه؛ در حال حاضر حدود یک میلیون گونه با خطر انقراض روبرو هستند اعلام کردند: این عدد به اندازه جمعیت مهره داران گوشتی کشورمان بالغ بر ۸۶ گونه است.

توافق تا عمل، بازسازی تنوع زیستی شعار و محور اصلی این همایش بود.

آقایی رئیس مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی و منابع طبیعی گفت: تنوع زیستی اهمیت فوق العاده‌ای در امنیت غذای کشور دارد و اگر تنوع زیستی در سطوح مختلف را در نظر نگیریم وحفظ نکنیم مطمئنا آثارش را در امنیت غذایی خواهیم دید.

آقایی در پاسخ به این سوال که تنوع زیستی در کشور با چه چالش‌هایی روبروست گفت: بهره برداری بیش از حد از منابع آب و خاک، تغییر کاربری اراضی، برهم زدن اکو سیستم‌های طبیعی و آلودگی‌های محیط زیست از مهمترین چالش‌های این حوزه است.

به گفته کارشناسان: تنوع زیستی وحفظ گونه‌های گیاهی وجانوری ضامن پایداری طبیعت ومحیط زیست و امنیت غذایی وسلامت جامعه است.

صاحب طالبی معاون پژوهشی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع نیز گفت: در حال حاضر ۳ برابر بیشتر از ظرفیت مراتع، برای چرای دام استفاده می‌شود.

وی برداشت‌های بی رویه، صید بدون مجوز ابزیان، برداشت بدون مجوز گیاهان دارویی و قاچاق درختان وگیاهان را از چالش‌های تنوع زیستی کشور دانست.

کد خبر: ۲۲۲٬۴۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha