۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۷
جریمه ۱.۳ میلیارد دلاری شرکت «متا» به علت انتقال اطلاعات شخصی

جریمه ۱.۳ میلیارد دلاری شرکت «متا» به علت انتقال اطلاعات شخصی

قانونگذاران اتحادیه اروپا، شرکت «متا» را به علت انتقال اطلاعات شخصی کاربران فیس بوک در اتحادیه اروپا به سرورهایی در آمریکا، به میزان ۱.۲ میلیارد یورو (۱.۳ میلیارد دلار) جریمه کردند.

به گزارش بازار، هیئت حفاظت از داده اروپا روز دوشنبه در بیانیه‌ای از وضع این جریمه خبر داد و اعلام کرد به دنبال تحقیقی که کمیسیون حفاظت از داده‌های ایرلند، تنظیم کننده اصلی نظارت بر عملیات متا در اروپا، درباره فیس بوک (FB) انجام داده، این جریمه در نظر گرفته شده است.

این جریمه بزرگ‌ترین جریمه‌ای است که تا کنون براساس قانون حفظ حریم خصوصی داده‌های اروپا، که به عنوان مقررات حفاظت از داده‌های عمومی یا GDPR شناخته می‌شود، وضع شده است. رکورد جریمه قبلی ۷۴۶ میلیون یورویی (۸۰۵.۷ میلیون دلار) در سال ۲۰۲۱ علیه شرکت آمازون (AMZN) ثبت شد.

همچنین به شرکت متا دستور داده شده است ظرف شش ماه پردازش اطلاعات شخصی کاربران اروپایی را در آمریکا متوقف کند.

آندریا یلینک، رئیس هیئت حفاظت از داده‌ها و اطلاعات اروپا، گفت "این نقض متا بسیار جدی است، زیرا به نقل و انتقالاتی مربوط است که روشمند، تکراری و مستمر هستند.

او افزود: فیس بوک میلیون‌ها کاربر در اروپا دارد، بنابراین حجم داده‌های شخصی منتقل شده بسیار زیاد است. این جریمه بی‌سابقه یک پیام قوی برای سازمان‌ها است مبنی بر اینکه تخلفات جدی عواقب گسترده‌ای دارد.

شرکت متا که همچنین مالک واتس اپ و اینستاگرام است، اعلام کرد به این حکم از جمله این جریمه اعتراض خواهد کرد. متا افزود، هیچ اختلال فوری در فیس بوک در اروپا ایجاد نخواهد شد.
این شرکت اعلام کرد ریشه این موضوع از تعارض قانون بین قوانین آمریکا درباره دسترسی به داده‌ها و حقوق حریم خصوصی اروپایی‌ها ناشی می‌شود. سیاستگذاران اتحادیه اروپا و آمریکا در مسیری روشن برای حل این مناقشه در چارچوب جدید حریم خصوصی داده‌های فراآتلانتیک بودند.

این چارچوب جدید، در پی پایان دادن به بلاتکلیفی پیش روی شرکت‌ها از سال ۲۰۲۰ است، زمانی که دادگاه عالی اروپا توافقنامه سپر حریم خصوصی بین اتحادیه اروپا و آمریکا را که حدود ۵۰۰۰ شرکت برای انتقال اطلاعات به آن سوی مرزها به آن اعتماد داشتند، لغو کرد.

نیک کلگ، رئیس امور جهانی متا و جنیفر نیوزتد، مدیر ارشد حقوقی این شرکت، در بیانیه‌ای اعلام کردند هیئت حفاظت از داده‌های اروپا تصمیم گرفت پیشرفت واضحی را که سیاستگذاران برای حل این مشکل اساسی انجام می‌دهند، نادیده بگیرد.

آن‌ها افزودند این تصمیم ناقص، غیرقابل توجیه است و سابقه خطرناکی را برای شرکت‌های بی شمار دیگری ایجاد می‌کندکه داده‌ها را بین اتحادیه اروپا و آمریکا انتقال می‌دهند.

قابلیت انتقال داده‌ها از طریق مرزها برای نحوه عملکرد اینترنت باز جهانی بسیار مهم است. هزاران کسب‌وکار و سازمان‌های دیگر برای فعالیت و ارائه خدمات روزمره، به توانایی انتقال داده‌ها بین اتحادیه اروپا و آمریکا متکی هستند.

این منبع نوشت پیش از صدور حکم روز دوشنبه، کمیسیون حفاظت از داده‌های ایرلند از پاییز سال ۲۰۲۱، نزدیک به ۱ میلیارد دلار جریمه برای متا برای نقض مقررات حفاظت از داده‌های عمومی صادر کرده بود. اما در این مورد با جریمه متا موافق نبود و معتقد بود این جریمه از آن چه می‌توان رسیدگی متناسب با تخلف تلقی کرد، فراتر رفته است.

این تنظیم کننده قانون در بیانیه اش در روز دوشنبه اعلام کرد، موظف بود تصمیم نهایی خود را طبق تصمیم هیئت حفاظت از داده‌های اروپا اعلام کند. ایرلند حق انتخاب چندانی بین حفظ شرکت‌های برتر فناوری آمریکا و همسویی با رویکرد سخت اتحادیه اروپا برای مقررات فناوری ندارد. دوبلین مقر اروپایی اپل، متا، توییتر و گوگل است که هزاران شغل در این کشور ایجاد و رشد اقتصادی آن را تقویت کرده است.

نرخ مالیات شرکتی پایین ۱۲.۵ درصد ایرلند عامل اصلی جذب این شرکت‌ها بوده است. این کشور در میان آخرین کشورهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی بود که در سال ۲۰۲۱ به یک توافق جهانی ملحق شد تا بر شرکت‌های چند ملیتی دست کم نرخ ۱۵ درصد مالیات را اعمال کند.

یک سال قبل، اپل در اعتراض به حکم کمیسیون اروپا مبنی بر اینکه ۱۳ میلیارد یورو (۱۴.۹ میلیارد دلار) مالیات به ایرلند بدهکار است، برنده شد.

کد خبر: ۲۲۲٬۳۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha