۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۲
۱۳ درصد واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی تعطیل هستند
معاون وزیر صمت در گفتگو با بازار:

۱۳ درصد واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی تعطیل هستند

رسولیان معاون وزیر صمت می گوید: اواخر سال ۹۹ حدود ۱۸ درصد واحدهای صنعتی مستقر در شهرک ها تعطیل بودند اما حالا تعداد واحدهای تعطیل ما به ۱۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

بازار؛ گروه صنعت: چالش های تولید در ایران تمامی ندارد. مصائبی که از زمان رفتار عجیب آمریکا در خروج از برجام و تشدید تحریم‌های ظالمانه جدی تر شد و با شیوع ویروس کرونا به اوج رسید. در تمام این سال ها سیاست گذاری های اشتباه برخی ها هم برای تولیدکنندگان کم دردسر ساز نبوده است. فعالین صنعتی مهم ترین دغدغه این روزهای خود را نبود ثبات و افزایش شدید قیمت ها می دانند.

از طرفی گزارش های اعلامی هم از افزایش هزینه های تولیدی حکایت می کند. در گزارش شامخ اسفندماه ۱۴۰۱، شاخص قیمت خرید مواد اولیه و لوازم موردنیاز تولید با شیب بیشتری نسبت به ماه قبل افزایش داشته و به ۶۱/ ۸۷واحد رسیده است که بالاترین نرخ ۱۰ماهه محسوب می‌شود. هم‌زمان جهش هزینه نهاده‌ ها باعث شده است تا شاخص قیمت فروش محصولات تولیدشده و خدمات ارائه‌شده نیز رشد کند و به ۹۴/ ۶۹واحد برسد که این رکورد نیز بالاترین نرخ افزایش در دوره ۱۰ماهه است. در این میان به گواهی فعالان اقتصادی، به‌ واسطه پایین آمدن قدرت خرید بازار و افت تقاضا، امکان تخلیه کل آثار تورمی مواد اولیه در کالای نهایی وجود نداشته و تولیدکنندگان مانند ماه‌ های قبل، مجبور شده‌اند برای حفظ بازار و فروش حداقلی محصولات، قیمت نهایی را کمتر از آنچه باید باشد، افزایش دهند.

بر اساس گزارش مرکز آمار صدور پروانه های بهره برداری بین ۵ تا ۶ درصد افزایش یافته است. طوری که هم اکنون ۵۱ هزار واحد تولیدی در شهرک های صنعتی مستقل هستند این در حالی است که تعداد واحدها در پایان ۹۹ حدود ۴۷ هزار واحد بودند

با این وجود اما مسئولین دولتی از بهبود شرایط واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی خبر می دهند. علی رسولیان معاون وزیر صمت در گفتگو با بازار درباره وضعیت واحدهای صنعتی می گوید: سال گذشته با وجود تعطیلی های ناشی از قطعی گاز و برق مقدار تولید افزایش پیدا کرد. بر اساس گزارش مرکز آمار صدور پروانه های بهره برداری بین ۵ تا ۶ درصد افزایش یافته است. طوری که هم اکنون ۵۱ هزار واحد تولیدی در شهرک های صنعتی مستقل هستند این در حالی است که تعداد واحدها در پایان ۹۹ حدود ۴۷ هزار واحد بودند.

او با بیان اینکه نسبت رکود واحدهای مستقر در شهرک ها نسبت به گذشته کمتر شده است، ادامه داد: اواخر سال ۹۹ حدود ۱۸ درصد واحدهای صنعتی مستقر در شهرک ها تعطیل بودند اما حالا تعداد واحدهای تعطیل به ۱۳ درصد کاهش پیدا کرده که نشان دهنده بهبود شرایط آنهاست.

معاون وزیر صمت ادامه داد: در سطح کشور ۸۵۸ شهرک صنعتی فعال وجود دارد که بیش از یک میلیون نفر به صورت مستقیم در این شهرک ها اشتغال دارند. ۵۱ هزار واحد تولیدی در بخش های مختلف در این شهرک ها فعال هستند.

به گفته او، ۱۲ هزار و ۶۷ واحد تعطیل کامل شناسایی و مشکلات آن‌ها احصا شد. بیش از ۴۴ درصد مشکل تامین مالی، ۱۶ درصد مشکل بازار، ۱۱ درصد مشکل تامین مواد اولیه، ۱۰ درصد فرسودگی ماشین آلات، ۸ درصد مشکل زیرساخت، ۲ درصد اختلافات سهامداران و ۹ درصد اختلافات با دستگاه ها را داشتند.

کد خبر: ۲۲۲٬۲۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha