۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۹
 قدرت مانور بانک مرکزی در بازار ارز بیشتر می‌شود
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

قدرت مانور بانک مرکزی در بازار ارز بیشتر می‌شود

قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: افزایش اختیارات، قدرت مانور بانک مرکزی را در بازار ارز و نقل و انتقالات ارزی بالا خواهد برد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره نشست سران قوا برای افزایش اختیارات بانک مرکزی تصریح کرد: بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز باید صحنه گردان باشد و در مبادلات و نقل و انتقالات و اصطلاحا مدیریت بازار ارز از تسلط کامل برخوردار باشد، نمی‌توان انتظار انجام این کارها را بدون اختیار لازم از بانک مرکزی داشت. افزایش اختیارات، قدرت مانور بانک مرکزی را در مباحث بازار ارز، کنترل حواله‌های ارزی و نقل و انتقالات ارزی بالا خواهد برد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره راه‌اندازی شعبه بانک‌های خارجی در ایران و تاثیر آن بر صادرات به خبرنگار ایبِنا گفت: بسیاری از مباحث تجاری نیازمند استفاده از ظرفیت‌های بانکی است، البته پیش از وجود تحریم‌ها امکان استفاده از منابع خارجی و تامین بخشی از نیازهای مالی و ارزی از این طریق وجود داشت. اکنون که مشکلاتی در اثر تحریم‌ها به وجود آمده، حضور بانک‌های خارجی در ایران بر مناسبات تجاری بسیار تاثیرگذار خواهد بود و ضمن کاهش هزینه‌ها، هم شرایط رقابتی را به وجود می‌آورد و هم راحت‌تر از ظرفیت بانک‌های داخلی می‌توان استفاده کرد.

وی درباره چگونگی استفاده از ظرفیت بانک داخلی در نتیجه راه‌اندازی بانک‌های خارجی ابراز کرد: زمانی که فضای بانکی انحصاری باشد، تحرک لازم را شاهد نخواهیم بود و فرصت‌های کمتری فراهم می‌شود، اما در رقابت با بانک‌های خارجی تلاش خواهد شد تا ایده‌های مناسب‌تری برای تامین مالی و حمایت فعالان اقتصادی به کار گرفته شود.

نماینده مردم شیرازدرخصوص تاثیر این اتفاق بر بازار ارز اظهار داشت: راه‌اندازی بانک‌های خارجی سبب خواهد شد، سیستم انعطاف بیشتری پیدا کند. یکی از ایرادات و مشکلات تاب آور نبودن اقتصاد کشور این است که سیستم اقتصادی در حوزه‌های مختلف انعطاف پذیر نیست. زمانی که بانک‌های خارجی ورود پیدا کنند و فعال اقتصادی بتواند نیاز ارزی را در زمان مشخص برطرف سازد یا موفق شود هم از فضاهای بین المللی استفاده و کالای خود را صادر کند و هم ارز را به موقع برگرداند و صادرات را با هزینه کمتری انجام دهد، کمک خواهد شد تا هزینه تمام شده صادرات کاهش یابد.

کد خبر: ۲۲۲٬۲۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha