۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
آغاز مراسم رونمایی از تالار برق سبز بورس انرژی ایران

آغاز مراسم رونمایی از تالار برق سبز بورس انرژی ایران

مراسم رونمایی از تالار برق سبز بورس انرژی ایران با حضور برخی از مسئولان سازمان بورس، کشوری و نمایندگان مجلس آغاز شد.

به گزارش بازار، مراسم رونمایی از تالار برق سبز بورس انرژی امروز دوشنبه با حضور وزیر نیرو، رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیرعامل بورس انرژی ایران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شماری از مسئولان کشوری آغاز شده است.

علی نقوی مدیرعامل بورس انرژی ایران در ابتدای این مراسم با تاکید بر اینکه امروز روزی مهم برای صنعت برق و بازار سرمایه است عنوان کرد: گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر بیش از هر چیز به فعال‌شدن بخش خصوصی در زمینه تامین مالی نیازمند است.
او ادامه داد: این مهم ممکن نیست جز با راه‌اندازی بازاری که با تکیه بر عناصر شفافیت و کارآیی از ساختارهای متمرکز دولتی تمرکززدایی کند.

مدیرعامل بورس انرژی ایران با بیان اینکه تولید انرژی تجدیدپذیر و بازار این نوع انرژی‌ها در سال‌های اخیر به طرز فزاینده‌ای در جهان مورد توجه قرار گرفته است، عنوان کرد: «مروری بر برنامه‌های کشورهای همسایه ایران نیز از توجه جدی آن‌ها به تولید انرژی تجدیدپذیر حکایت دارد.

نقوی در ادامه این مراسم با تاکید بر اینکه با تغییر سکان‌داری وزارت نیرو در دو سال گذشته رویکرد متفاوتی آغاز شد عنوان کرد: نتیجه همکاری وزارت نیرو و بورس انرژی ایران در زمینه اقدام به بررسی و ارائه راهکارهای مرتبط با «توسعه مبادلات برق در بورس انرژی» منجر به ابلاغ دستورالعمل توسعه مبادلات برق در بورس انرژی ایران در روزهای پایانی اسفندماه سال گذشته توسط وزیر محترم نیرو شد و امروز زیررساخت‌های فنی و معاملاتی در بورس انرژی ایران به ایستگاه آغاز معاملات رسید.

وی اظهار داشت: معاملات برق تجدیدپذیر در بورس در اقتصادهای پیشرفته و در شماری از کشورهای اروپایی و امریکایی مدت‌هاست رونق گرفته و خوشحالیم که اعلام کنیم جمهوری اسلامی ایران به عنوان نخستین کشور غرب آسیا آغازگر معاملات برق تجدیدپذیر در بورس انرژی خود است.

مدیرعامل بورس انرژی ایران در بخش پایانی سخنرانی با اشاره به اینکه این اقدام امکان صادرات برق تجدیدپذیرها در شرایط غیرپیک را فراهم می‌کند گفت: با توجه به ناترازی گاز و سوخت در ایران این موضوع بسیار مهم و کلیدی است.

نقوی با بیان اینکه نرخ برق تجدید پذیر در برخی از کشورهای همسایه تا ۲ برابر نرخ خرید تضمینی در ایران گفت: صدور مجوز صادرات به نیروگاه‌های تجدیدپذیر و رفع انحصار از توانیر برای صادرات برق، گام مهمی در توسعه صنعت برق کشور خواهد بود.

کد خبر: ۲۲۲٬۲۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha