۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳
 انتقاد دبیرکل سازمان ملل از ناعدالتی صندوق بین‌المللی پول در پرداخت وام به کشورها

انتقاد دبیرکل سازمان ملل از ناعدالتی صندوق بین‌المللی پول در پرداخت وام به کشورها

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: آفریقا با یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت، در سال‌های اخیر ۳۴ میلیارد دلار کمک مالی دریافت کرده است.

به گزارش بازار به نقل از اسپوتنیک، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد: آفریقا با یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت، در سال‌های اخیر ۳۴ میلیارد دلار از صندوق بین‌المللی پول کمک مالی دریافت کرده است که یک هشتم کمک مالی به کشورهای گروه هفت است.

گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز یکشنبه ۲۱ مه هنگام شرکت در نشست سران گروه هفت در هیروشیمای ژاپن گفت: ساختار مالی جهانی منسوخ، ناکارآمد و ناعادلانه شده است.

او در سخنانش اصلاح شورای امنیت و نظام مدیریت پولی برتون وودز (توافق‌نامه‌های اقتصادی که خطوط اصلی نظام مالی بین‌المللی پس از جنگ جهانی دوم را ترسیم کرد) را خواستار شد.

آنتونیو گوترش گفت در دوره همه گیری کووید-۱۹، صندوق بین المللی پول ۶۵۰ میلیارد دلار آمریکا به عنوان حق برداشت ویژه یا SDR -ابزار پولی ایجاد شده از سوی این سازمان در سال ۱۹۶۹ برای تکمیل ذخایر رسمی موجود کشورهای عضو- اختصاص داد. حق برداشت ویژه به نسبت سهم آن‌ها در صندوق بین المللی پول، به کشورهای عضو تخصیص می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد کشورهای عضو گروه هفت با ۷۷۲ میلیون نفر جمعیت ۲۸۰ میلیارد دلار دریافت کردند. اما قاره آفریقا با یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت، تنها ۳۴ میلیارد دلار دریافت کرده است.

گوترش گفت: این کار مطابق قوانین انجام شده است، اما از دیدگاه اخلاقی، اساساً در خود قوانین مشکل وجود دارد. بیش از نیمی از مردم جهان از یک بحران مالی عمیق رنج می‌برند.

وی در پایان گفت: در سراسر جهان، ۵۲ کشور یا دچار نکول فنی هستند، یا در معرض خطر بالای نکول هستند یا با تامین مالی بسیار گران بازار مواجه هستند. در عین حال، کشورهای با درآمد متوسط واجد شرایط تامین مالی امتیازی نیستند و به بخشودگی بدهی‌ها دسترسی ندارند.

کد خبر: ۲۲۲٬۱۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha