۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱
نگرانی دولت از بازگشت ارز به کشور منطقی نیست
بازرگان گلستانی:

نگرانی دولت از بازگشت ارز به کشور منطقی نیست

گرگان- کلوی، بازرگان گلستانی ضمن انتقاد از طرح رفع تعهد ارزی، گفت: نگرانی دولت از بازگشت ارز به کشور پس از صادرات تولیدکنندگان منطقی نیست.

متین کلوی در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: گاهی سیاست‌های نادرست داخلی باعث می شود قیمت محصول تولیدی در داخل کشور چند برابر مشابه محصول وارداتی شود که این به دلیل سوبسیدی است که سایر کشورها در اختیار تولیدکنندگانشان قرار می دهند.

بازرگان گلستانی با بیان این نکته که سیاست حمایت از تولیدکنندگان در داخل کشور بسیار متفاوت از سایر کشورهای دنیاست، افزود: در ایران موضوع کاملا متفاوت است چراکه نه تنها سیاست ها از بخش خصوصی حمایتی نیست بلکه معمولا دولت ساز و کاری در نظر می گیرد که هزینه های حوزه تولید چند برابر شود.

وی ادامه داد: مصداق این مطلب را در تصمیماتی که منجر به افزایش نرخ ارز، دستمزد، مالیات و سایر مولفه های تاثیرگذار بر صنعت می توان مشاهده کرد.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: وقتی قیمت محصول افزایش قابل ملاحظه ای می یابد امکان رقابت در بازار جهانی بسیار کم می شود.

او معتقد است: یکی از دلایل این فرایند رقابت دولت با بخش خصوصی است چرا که همواره در ابتدا دولت صادرات تولیدات شرکت های خصولتی را بدون مشکل رفع تعهدات ارزی انجام می دهد و باقی مانده آن را در بورس برای تولیدکنندگان عرضه می کند.

کلوی با بیان این مطلب که نگرانی دولت از بازگشت ارز به کشور پس از صادرات تولیدکنندگان منطقی نیست، افزود: بخش خصوصی نیاز به بازگشت سرمایه برای توسعه تولید دارد از طرفی شرایط اقتصادی کشور به نوعی شده که توان تولیدکنندگان به گونه ای نیست که بدون بازگشت سرمایه حاصل از صادرات، قادر به ادامه فعالیت باشند.

به گفته وی، دولت به‌نوعی با چنین سیاستی امکان تجارت شرکت های داخلی با مشتریان خارجی را گرفته که این همان سیاست خودتحریمی است که بسیاری از فعالان اقتصادی نسبت به آن انتقاد دارند.

کد خبر: ۲۲۲٬۱۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha