۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۷
زیرساخت‌های ارائه خدمات غیرحضوری در صنعت برق آذربایجان شرقی فراهم شده است
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی:

زیرساخت‌های ارائه خدمات غیرحضوری در صنعت برق آذربایجان شرقی فراهم شده است

تبریز- مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی گفت: زیرساخت‌های ارائه خدمات غیرحضوری در صنعت برق آذربایجان شرقی فراهم شده است.

اکبر فرج‌نیا در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به این‌که پیک مصرف برق در طول معمولأ از نیمه خرداد تا تیرماه است، اظهار داشت: در سال ۲۰۱۸ در ایران ۷۰ میلیارد دلار یارانه انرژی هزینه شده است.

وی افزود: میزان مصرف انرژی در کشور ما طی دو سال گذشته در مقایسه با کشورها، رشد ۶۰ درصدی داریم به عبارتی مصرف انرژی در کشورمان بیش از حد معمول در دنیاست.

فرج نیا بابیان این‌که حذف قبض‌های کاغذی یکی از مهم‌ترین اقدامات بود، گفت: با حذف قبض‌های کاغذی، ۳۰۰۰ مأمور شرکت توزیع برق در کشور آزاد شدند ولی از کار بیکار نشدند بلکه در بخش‌های دیگر صنعت برق بکار گرفته شدند

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی اضافه کرد: تا پنج سال قبل پیک بار مصرفی برق در کشور و استان ما شب‌ها بود ولی چند سالی است که با ورود لامپ‌های کم مصرف، به تبع پیک بار مصرفی از شب‌ها به روزها رسید.

وی گفت: شرکت نیروی برق کشور، استان‌های کشور را به پنج منطقه تقسیم کرد که آذربایجان‌شرقی جزو منطقه دو است و هدف در این منطقه‌بندی این بود تا خریدهای استان‌ها برای جلوگیری از هدررفت منابع مالی اقدامی انجام شود و این‌طور نیز شد و توانستیم با تجمیع خرید تجهیزات، در منابع مالی صرفه‌جویی کنیم.

فرج‌نیا تصریح کرد: نزدیک ۷۵ میلیارد تومان از مشترکین در آذربایجان‌شرقی مطالبه‌ داریم که این رقم در کشور ۴۰ هزار میلیارد تومان است و شرایط کنونی به گونه‌ای است که منابعی برای سرمایه‌گذاری نداریم.

سال گذشته خاموشی در آذربایجان شرقی نداشتیم

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی بیان کرد: گذشته با حمایت و همراهی مردم و رسانه‌ها، در استان خاموشی نداشتیم و امیدواریم امسال با ارائه بسته‌های تشویقی به مشترکین بتوانیم از خاموشی در تبریز و شهرستان‌ها جلوگیری کنیم، این در حالی است که سال گذشته ۴.۵ میلیارد تومان برای مشترکین خوش مصرف بسته تشویقی پرداخت کردیم.

وی با ذکر این‌که در شرایط فعلی از میزان سقفی که صنعت برق برای آذربایجان‌شرقی تعیین کرده است عبور کرده‌ایم، گفت: در صورتی که مشترکین مصرف معمول داشته باشند مشکلی پیش نخواهد آمد ولی مشترکین پُر مصرف اگر از سقف تعیین شده عبور کنند ۲۳ درصد هزینه اضافی پرداخت می‌کنند.

فرج‌نیا با تاکید بر استفاده نیروگاه‌های آذربایجان‌شرقی از سوخت گاز به جای برق افزود: برای مدیریت پیک بار مصرف برق در آذربایجان‌شرقی از نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان کمک خواسته‌ایم تا بتوانیم برنامه‌هایمان را عملی کنیم.

افزایش ۱.۵ درصدی مصرف برق در بخش کشاورزی استان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌شرقی ابراز داشت: سال گذشته علی‌رغم افزایش ۱۰.۵ درصد مصرف برق در حوزه‌ صنعت و تولید آذربایجان‌شرقی، خاموشی نداشتیم و همچنین در بخش کشاورزی نیز ۱.۵ درصد افزایش مصرف داشتیم اما توانستیم مدیریت کنیم و خاموشی نداشته باشیم.

وی با تأکید بر این‌که ۲۴ خدمات شرکت توزیع نیروی برق استان به صورت غیرحضوری ارائه می‌شود، گفت: زیرساخت‌های ارائه خدمات غیرحضوری تقریباً آماده شده است و سعی می‌کنیم تا حضور مردم به ادارات را به حداقل برسانیم.

فرج‌نیا، تولید ارز دیجیتال در کشور را به منزله قاچاق انرژی عنوان کرد و گفت: هجوم یک‌باره برای تولید ارز دیجیتال صنعت برق کشور و استان را با چالش روبرو کرده بود ولی الان با ابلاغ دستورالعمل از سوی دولت و تعیین ضوابط خاص، زمینه فعالیت تولید ارز دیجیتال تقریباً فراهم شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌شرقی گفت: متأسفانه شهرستان مراغه به کانون تولید ارز دیجیتال تبدیل شده و از برق یارانه‌ای جهت تولید ارز استفاده می‌کنند، این مهم می‌تواند به حوزه تولید ضربه مهلکی وارد کند یا این‌که به بیکاری کارگران و رشد منفی تولید منجر شود.

تلاش برای کاهش تلفات برق در شبکه تولید و توزیع

وی بیان داشت: هیچ یک از دستگاه‌های تولید ارز دیجیتال از مبادی قانونی وارد کشور نشده‌اند بلکه به صورت قاچاق وارد شده‌اند، این در حالی است که اغلب کشورها تولید ارز دیجیتال را ممنوع کرده‌اند.

فرج‌نیا گفت: ۱۳.۹۹ درصد در آذربایجان‌شرقی تلفات برق داشتیم و در هدف‌گذاری‌هایمان سعی می‌کنیم تا میزان تلفات برق را در استان کاهش دهیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌شرقی با اشاره به این‌که از سال گذشته سیستم پاسخگویی به مشترکین را در شهرستان‌های مرند و مراغه راه‌اندازی کردیم، گفت: ما هیچ‌گاه علاقه‌ای نداریم که مشترکین در تماس با سامانه پشت خط بمانند.

وی تصریح کرد: بنا بر توصیه دستگاه‌های امنیتی کشور، نمی‌توانستیم عملاً به لحاظ جلوگیری از سرقت تجهیزات، قطعی برق را اطلاع‌رسانی کنیم اما با این حال ۲۴ ساعت قبل از خاموشی از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی و صدا و سیما اطلاع می‌دادیم و از طرفی اگر خاموشی داشته باشیم به صنایع و مراکز حساس از طریق پیامک اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

صنعت برق ریالی از بودجه دولتی استفاده نمی‌کند

فرج‌نیا با بیان این‌که صنعت برق، ریالی از بودجه دولتی استفاده نمی‌کند، اضافه کرد: با اسمهال بدهی مشترکین در اوج شیوع ویروس کرونا، چالش‌های اساسی را تجربه کردیم یعنی در پرداختی عیدی و حقوق پایان سال عملاً با مشکل مواجه بودیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌شرقی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اینکه نشست‌های تعاملی با اصحاب رسانه شهرستان‌ها برگزار شود، نظر شما در این مورد چیست؟ گفت: ما هر هفته به یک شهرستان سفر می‌کنیم و با اصحاب رسانه نیز تعامل داریم اما به دلیل شیوع ویروس کرونا، نشست‌ها را به لحاظ رعایت مسائل بهداشتی تا حدودی محدود کرده‌ایم.

وی گفت: مدارس اگر زیر ۲۰۰ کیلووات برق در هر دوره مصرف کنند، رایگان است ولی متأسفانه سال گذشته مدارس آذربایجان‌شرقی می‌توانستند به ارزش ۵۰۰ میلیون تومان برق رایگان استفاده کنند اما تنها ۲۵ میلیون تومان از این رقم محقق شد.

امسال هفت روستای زیر ۱۰ خانوار آذربایجان‌شرقی برق‌دار می‌شوند

فرج‌نیا با تأکید بر این‌که هیچ یک از روستاهای بالای ۱۰ و ۲۰ خانوار بدون برق در استان نداریم، گفت: خوشبختانه در روستاهای آذربایجان‌شرقی با مهاجرت معکوس روبه رو هستیم و این برای ما خوشحال‌کننده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌شرقی افزود: امسال هفت روستای زیر ۱۰ خانوار در آذربایجان‌شرقی برق‌دار می‌شوند در حالی که سال گذشته نیز حدود ۷ روستا با ساکنین موقت برق‌دار شده بودند.

وی از مصرف ۳۳ درصد برق آذربایجان‌شرقی در بخش صنعت خبر داد و گفت: روشنایی ورودی‌های شهر اهر تقریباً تأمین شده و امسال در برنامه داریم تا روشنایی ورودی اهر از سمت مشگین‌شهر و کلیبر را احداث کنیم.

فرج‌نیا گفت: سال گذشته علی‌رغم محدودیت‌ها، ظرفیت برق شهرک صنعتی اهر را ۱۴ مگاوات افزایش دادیم تا صنایع با کمبود مواجه نشوند و این اقدام جزو اقداماتی است در راستای تحقق شعار جهش تولید انجام داده‌ایم.

کد خبر: ۲۲٬۱۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha