۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۳
پذیرش ۸ نیروگاه تجدیدپذیر در بورس انرژی ایران

پذیرش ۸ نیروگاه تجدیدپذیر در بورس انرژی ایران

مدیرعامل بورس انرژی با اعلام خبر راه‌اندازی تابلو برق سبز گفت: هشت نیروگاه که در استان‌های سمنان، کرمان، اصفهان، آذربایجان غربی، قم و یزد واقع شده‌اند اقدام به عرضه برق در تابلو برق سبز خواهند کرد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی ایران با اشاره به اینکه راه‌اندازی این تابلو در راستای ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان صورت می‌گیرد بیان کرد: طبق این بند کلیه مشترکان صنعتی با مصرف برق بالای ۱ مگاوات مکلف هستند که از ابتدای سال ۱۴۰۲ نسبت به تامین ۱ درصد از برق مورد نیاز خود را از نیروگاه‌های تجدیدپذیر یا احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر اقدام کنند.

مدیرعامل بورس انرژی ایران با بیان اینکه معاملات برق تجدیدپذیر از برنامه‌هایی است که با همکاری ساتبا مورد پیگیری قرار گرفته است، اظهار داشت: بخشی از تولید برق توسط این نیروگاه‌ها صورت می‌گیرد و نیاز بود که این نوع برق نیز در چارچوب رقابتی بورس مورد معامله قرار گیرد.

او با اشاره به اینکه معامله برق تجدیدپذیر در تابلو برق سبز در همین راستا روز دوشنبه مصادف با روز بهینه‌سازی مصرف آغاز خواهد شد عنوان داشت: نیروگاه‌هایی که در گام نخست مورد پذیرش قرار گرفته‌اند در استان‌های سمنان، کرمان، اصفهان، قم و یزد قرار دارند و در گام بعدی تمام نیروگاه‌های فعال در کشور به مرور به این نوع معاملات اضافه خواهند شد.

مدیرعامل بورس انرژی ایران با پرداختن به چالش ناترازی برق و گاز در ایران، توسعه تجدیدپذیرها را ناگزیر دانست و ابراز کرد: حضور نیروگاه‌های تجدیدپذیر در بورس باعث می‌شود قیمت در فضای رقابتی تعیین شده و با برخورداری از عنصر شفافیت قابلیت ایجاد نماگرهایی به سرمایه‌گذاران را فراهم کند تا قادر باشند با استفاده از ظرفیت‌های تامین مالی بازار سرمایه نسبت به تاسیس نیروگاه‌های جدید اقدام کنند.

او در تشریح مزایای تابلو برق سبز برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان گفت: تاکنون داد و ستد برق تجدیدپذیر در چارچوب خرید تضمینی انجام می‌شد و همین مسئله باعث شده بود عمده نیروگاه‌ها با کسری منابع مالی روبرو بوده و مطالبات از وزارت نیرو نیز رو به افزایش بود. با راه‌اندازی تابلو برق سبز به دلیل نقدی بودن معاملات بورس، مطالبات به صورت جدی کاهش خواهد یافت.

گفتنی است «نیروگاه سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق»، «نیروگاه خورشیدی آفتاب تابان گاریزات»، «نیروگاه پارسیان نانودانش»، «نیروگاه تولید و توسعه پویا انرژی نگین سبز خاورمیانه»، «نیروگاه فرومولیبدن کویر رفسنجان»، «نیروگاه توسعه صنایع تابان انرژی پاسارگاد»، «نیروگاه سولار انرژی اسپادان» و «نیروگاه ۷ مگاواتی طاهر ارومیه» هشت نیروگاهی هستند که در گام نخست راه‌اندازی تابلو برق سبز، در بورس انرژی ایران مورد پذیرش قرار گرفته‌اند.

کد خبر: ۲۲۱٬۹۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha