۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۱
واکنش سرد بازار به خبر خوش ارزی رئیس کل| اقتصاد در دور باطل رشد نرخ ارز و قیمت کالا ها افتاده است!
«بازار» گزارش می دهد

واکنش سرد بازار به خبر خوش ارزی رئیس کل| اقتصاد در دور باطل رشد نرخ ارز و قیمت کالا ها افتاده است!

رئیس کل بانک مرکزی در حالی از آزاد سازی منابع بلوکه شده ارزی ایران خبر می دهد که این خبر خوش چون گذشته تاثیر قابل توجهی بر کاهش قیمت ها بر جای نگذاشت و بازار همچنان شرایط ثبات قیمتی را سپری می کند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بازار ارز همچنان آرام است به طوری که دلار آزاد مدتهاست در محدوده ۵۰ تا ۵۱ هزار تومان داد و ستد می شود و دیگر چون گذشته خبری از جهش قیمت ها در این بازار به چشم نمی خورد. موضوعی که نشان از ثبات قیمتی ارز دارد، این در حالی است که کارشناسان ثبات قیمت ها را حتی بهتر از کاهش نرخ موقتی آن عنوان می کنند چرا که زمانی قیمت ارز نوسانی و با افت و خیر همراه می شود، قدرت تصمیم گیری برای فعالان اقتصادی، تجار، تولیدکنندگان و حتی مصرف کنندگان سخت و این مسئله اقتصاد کشور را با مشکل جدی مواجه می کند. البته دولت وعده های فراوانی برای مهار نرخ تورم و مدیریت بازار ارز داده است که در صورت عملی شدن، بی تردید اقتصاد کشور بر ریل رشد قرار می گیرد. رشدی که باعث خواهد شد مسیر رونق و پویایی اقتصاد کشور با تحرک بخش تولید، توسعه تجارت و سرمایه گذاری هموار و اثرات مثبت آن تحولی خاص را در اقتصاد کشور ایجاد کند.

قیمت ارز در پی خبر خوش آزادسازی ارزهای بلوکه شده در آینده، تغییرآنچنانی نکرده است، موضوعی که کارشناسان می گویند؛ عدم واکنش بازار به چنین خبر مهمی نشان از آن دارد که مردم بخصوص فعالان بازار ارز چون گذشته به چنین اظهاراتی کم توجه شده اند

رشد قیمت ها در پی گره خوردن اقتصاد به نوسان نرخ ارز

البته توجه به این موضوع نیازمند تصمیم گیری های درست و کارشناسانه، توان مدیریتی قوی و حل مسائل سیاسی و اقتصادی است تا بتوان شاهد رونق اقتصاد کشور شویم. گره خوردن اقتصاد به ارز و تبعیت همه بازارها از نوسان نرخ این کالای مهم تاثیرگذار موانع و مشکلاتی را پیش روی فعالان اقتصادی، تولید کنندگان و سرمایه گذاران گذاشته که به گفته کارشناسان مهار تورم و ارتباط با دنیا در چارچوبی خاص می تواند به این مشکلات پایان دهد و قیمت ها را در بازار ارز به تدریج کاهش و در نهایت متعادل کند.

دستیابی به منابع ارزی بلوکه شده کشور موضوع دیگری است که با ورود به چرخه اقتصاد و بازار می تواند تحول آفریش شود چرا که ارزهای هنگفت کشور در آنسوی مرزها به دلیل تحریم های ناجوانمردانه بلوکه شده است که به گفته مسئولان احتمال آزادسازی آن وجود دارد. به طوری که محمدرضا فرزین اخیرا در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: خبرهای خوبی در زمینه آزادسازی منابع بلوکه شده کشورمان در آینده در راه است که در زمان مقتضی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

خبر مهمی که باید همچون اخبار گذشته در این موارد قیمت ها را بازار کاهشی می کرد اما آنگونه که مشاهده می شود این گونه نشد و نرخ ها در بازار همچنان تغییرآنچنانی نکرده است. موضوعی که کارشناسان می گویند؛ عدم واکنش بازار به چنین خبر مهمی نشان از آن دارد که مردم بخصوص فعالان بازار ارز چون گذشته به چنین اظهاراتی کم توجه شده اند.

هر چند شاید اقداماتی از قبل در زمینه آزادسازی ارزهای بلوکه شده انجام و یا منابعی به کشور وارد شده است اما به نظر می رسد با آزاد سازی این ارزها مردم باید نتیجه آن را ببینند، در ثانی وعده های بی عمل نباید طوری باشد که اعتماد مردم به مسئولان کم شود

بی توجهی فعالان بازار نسبت به خبر خوش آزادسازی ارزهای بلوکه شده درآینده

سید مرتضی افقه، اقتصاددان در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره وضعیت بازار ارز و تاثیر اظهارات مسئولان راجع به آزادسازی ارزهای بلوکه شده کشورمان، گفت: طی یکی دو سال اخیر خبرهای متعددی از آزاد سازی ارزهای بلوکه شده مطرح می شود با این وجود هر چند شاید اقداماتی در این زمینه انجام شده است اما به نظر می رسد اولا درصورت آزاد سازی این ارزها مردم باید نتیجه آن را در رونق اقتصاد و کاهش قیمت ارز در بازار ببینند، در ثانی وعده های بی عمل نباید طوری باشد که اعتماد مردم به مسئولان کم شود زیرا خیلی از وعدهایی که مسئولان تا کنون به مردم داده اند یا بعضا عملی نشده و یا در صورت عملیاتی نتیجه چندانی را بر معیشت آنها همچنین کاهش قیمت ها در بازار به جای نگذاشته است.

وی به خبر اخیر رئیس کل بانک مرکزی در خصوص زمینه‌سازی برای آزادسازی منابع بلوکه شده ارزی ایران در آینده اشاره کرد و افزود: هر چند چنین خبری را باید به فال نیک گرفت زیرا با ورود ارزهای هنگفت بلوکه به کشور منابع ارزی به خوبی تقویت و این موضوع می تواند در تامین نیاز و هزینه های ارزی کشور اثربخش شود اما هنوز معلوم نیست آیا این ارزها به کشور برمی گردد یا خیر. به همین دلیل است که بازار پس از اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر آزادسازی ارزهای بلوکه شده در آینده، واکنش آنچنانی به خود نشان نداد و قیمت ها کاهشی نشد، این در حالی است که قبلا با انتشار چنینن اخباری بازار ارز تحت تاثیر قرار می گرفت و قیمت ها برای مدتی کاهشی می شد.

زمانی که نرخ ارز رشد می کند قیمت کالاها و خدمات نیز در بازار متاثر رشد آن افزایشی می شوند، رویکردی که در یک دور باطل نتیجه آن گرانی های را بدنبال دارد، به نظر بنده شروع کننده این گرانی ها افزایش قیمت ارز است که باعث رشد قیمت همه کالاها و خدمات در بازار می شود

آثار منفی و روانی گرانی ارز مانع تصمیم گیری درست

این اقتصاددان با بیان اینکه نرخ بالای ارز علاوه بر تحریک افزایش قیمت ها در بازار و ایجاد فشار مضاعف بر مردم، مانع رونق و پویایی اقتصاد کشور می شود، گفت: تاثیر پذیری اقتصاد کشور از رشد قیمت ها در بازار به دنبال افزایش نرخ ارز و بی ثباتی قیمت آن از یک طرف همچنین ایجاد آثار روانی ناشی از سردرگمی فعالان اقتصادی برای تصمیم گیری ها از سوی دیگر موجب شده است تا مشکلات اقتصادی متاثر از بی ثباتی قیمت ارز روز به روز مردم و فعالان اقتصادی را دچار مشکل کند، مشکلاتی که به نظر می رسد آثار منفی روانی آن بیشتر از سایر مسائلی است که مردم با افزایش نرخ ارز در بازار با آن مواجه اند.

افقه در ادامه اضافه کرد: اقتصاد کشور به دلیل بی ثباتی نرخ ارز آشفته است به طوری که زمانی نرخ ارز مدتی در حالت سکون و تقریبا ثابت باقی می ماند قیمت ها در بازار بدون هیچ نظارتی همچنان روند افزایشی خود را طی می کنند دلیل آن نیز نبود نظارت جدی در بازار است. حال زمانی که نرخ ارز رشد می کند باز هم نرخ کالاها و خدمات در بازار متاثر رشد نرخ ارز افزایشی می شود، رویکردی که در یک دور باطل نتیجه آن گرانی های را بدنبال دارد. به نظر بنده شروع کننده این گرانی رشد قیمت ها در بازار ارز است و چنانچه قیمت این کالا به درستی مدیریت شود و از طرفی نظارتها بر بازار جدی شود شاهد چنین پدیده نامطلوبی نخواهیم بود.

خیلی ها فکر می کردند با شروع معاملات در بازار ارز نرخ این کالا همچون گذشته روندی کاهشی به خود گیرد اما این گونه نشد و قیمت دلار بدون تغییر همچنان در کانال ۵۱ هزار تومانی قرار دارد که قبل از اظهارات رئیس کل بانک مرکزی نیز همین رقم بود

ناتوانی در ساماندهی بازار ارز

این استاد دانشگاه افزود: دولت ها نیز به دلیل کمبود منابع ارزی و ناتوانی در کسب درآمدهای آن نسبت به مدیریت بازار ارز منفعل عمل می کند. البته بانک مرکزی برای تامین نیازهای ارزی متقاضیان واقعی این کالا همه راهها را رفته اما اجرای سیاست های ارزی تا کنون نتیجه خاصی که منجر به کاهش قیمت یا ثبات آن در بازار شود نشده است. به نظر می رسد در صورت عدم کسب ارزآوری مناسب درآینده بازار این کالا دچار تغییر و سمت و سوی افزایش را در پی گیرد.

بنابه این گزارش، پس از وعده اخیر رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر آزاد سازی ارزهای بلوکه شده در آینده، خیلی ها فکر می کردند با شروع معاملات در بازار ارز نرخ این کالا همچون گذشته روندی کاهشی به خود گیرد اما این گونه نشد و قیمت دلار بدون تغییر همچنان در کانال ۵۱ هزار تومانی قرار دارد که قبل از اظهارات رئیس کل بانک مرکزی نیز همین رقم بود.

کد خبر: ۲۲۱٬۷۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha