۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
 تجارت ۴۰ میلیارد دلاری ایران و روسیه دست یافتنی است
رئیس اتاق بازرگانی ایران:

تجارت ۴۰ میلیارد دلاری ایران و روسیه دست یافتنی است

رئیس اتاق ایران در نشست خبری اجلاس کازان فروم ۲۰۲۳ گفت: ایران و روسیه، افزایش ارزش تجارت دوجانبه به ۴۰ میلیارد دلار را هدفگذاری کرده‌اند و با توجه به ظرفیت‌های موجود، این هدف قابل تحقق است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: ایران و روسیه به عنوان دو کشور همسایه و دارای قابلیت فراوان، برای تحقق تجارت ۴۰ میلیارد دلاری تلاش می‌کنند و با توجه به ظرفی‌تهای موجود و عزم دولتهای دو کشور، این هدف از مسبیر بهره‌برداری از ظرفیت‌ها قابل تحقق استو

شافعی در نشست خبری اجلاس کازان فروم ۲۰۲۳، در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر چشم‌انداز تجارت ایران و روسیه، گفت: دو کشور در حوزههای مختلف، به‌حصوص صنعت، تجربیات گران‌بهایی دارند و سرمایه‌گذاری ما زمینه‌های مشترک همکاری به خصوص در صنایع نفت، گاز و خودرو می‌تواند نتایج چشمگیری در بالا بردن ارز تجارت دوجانبه داشته باشد.

او ادامه داد: ایران و روسیه در زمینه صنعت خودرو در مقایسه با کشورهای منطقه، توسعه قابل توجهی داشته‌اند و می‌توانند همکاری‌های قابل توجهی برای توسعه این صنعت با یکدیگر داشته باشند.

رئیس اتاق ایران، همچنین حوزه وسایل و تجهیزات کشاورزی را از بخش‌ها مستعد برای همکاری دو جانبه عنوان کرد و گفت: در ارتباط با تجهیزات کشاورزی، همکاری‌های دو جانبه می‌تواند ادامه پیدا کند؛ چراکه هر دو کشور از تولیدکنندگان مطرح در این حوزه بوده و قادر به پوشش نیازهای یکدیگر هستند.

شافعی، اظهار کرد: ایران و روسیه دو کشور نفتی و گازی هستند؛ اما در مورد انرژی‌های تجدیدپذیر نیز هر دو کشور از طرفیتهای خوبی برخوردار هستند که باید به آنها توجه کرد.

او با تاکید بر اینکه همکاری اقتصادی ایران و روسیه نباید صرفا در حد دو کشور دیده شود، گفت: با توجه به همسایگی دو کشور و موقعیت استراتژیک آنها، می‌توان همکاری‌ها را به صورت چند جانبه و در سطح منطقه توسعه داد و به اهداف مطلوب رسید.

رئیس اتاق ایران ادامه داد: بخش مهم دیگری که باید به آن توجه کرد، همکاری‌های حمل و نقلی و ترانزیتی است؛ چراکه با توجه به وضع تکنولوژی دو کشور و موقعیت جغرافیایی منطقه، در آینده شاهراه حرکت کالا در دنیا می‌تواند با هکاری ایران و روسیه تقویت شود.

شافعی در تشریح این موضوع، اظهار کرد: در شرایط فعلی، با پیوستن حمل و نقل چین به کشورهای آسیای مرکزی و راهاندازی خط راه آهن از چین تا آسیای میانه و از سوی دیگر، راه‌اندازی کریدوری از عمان به شمال آفریفا، وضعیتی ایجاد شده که روابط ایران و روسیه در کریدور شمال – جنوب حساسیت بیشتری پیدا کرده است و این موضوع حتما می‌تواند یکی از حوزه های همکاری دو کشور در آینده باشد.

کد خبر: ۲۲۱٬۶۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha