۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶
دولت‌ها موانع را رفع کنند و تجارت را به بخش‌خصوصی بسپارند
رئیس اتاق بازرگانی ایران:

دولت‌ها موانع را رفع کنند و تجارت را به بخش‌خصوصی بسپارند

رئیس اتاق ایران می‌گوید: در کار تجارت و روابط اقتصادی، دولت‌ها فقط باید با رفع موانع، مسیر را هموار کنند و حرکت اصلی باید توسط بخش خصوصی انجام شود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: روابط ایران و روسیه شرایط خوبی دارد و دو کشور با توجه به حضور در پیمان‌های مشترک، نگاه ویژهای به توسعه همکاری‌های اقتصادی دارند.

شافعی، در نشست خبری گفت‌وگوی تجاری ایران و روسیه، افزود: حضور ایران و روسیه در اتحادیه اقتصادی اوراسیا که در حال تبدیل شدن به تجارت آزاد است و همچنین عضویت دو کشور در اجلاس شانگهای که بخش عظیمی از تجارت جهانی را در دست دارد نیز از دیگر مسائل منجر به توسعه روابط دوجانبه است.

شافعی ادامه داد: در نهایت مساله ای که در این مقطع در تاتارستان در حال وقوع است؛ یعنی رابطه متفاوت و نزدیک روسیه با سازمان همکاریهای اسلامی که جمعیت عظیمی از دنیا را در اختیار دارد و منبع اصلی انرژی جهان در آینده خواهد بود، باعث شده برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری و روابط متفاوت ایران و روسیه در آینده حساب ویژه‌ای باز شود.

رئیس اتاق ایران در پاسخ به خبرنگار روسی در مورد کمک‌های دولتی برای توسعه تجارت دو جانبه، گفت: در کار تجارت و روابط اقتصادی، دولت‌ها فقط باید مسیر را هموار کنند و مشکلات را برطرف سازند؛ اما حرکت اصلی باید توسط بخش خصوصی انجام شود و فعالان بخش خصوصی هیچ انتظار دیگری از دولت‌ها ندارند.

او ادامه داد: آنچه دیروز در ملاقات با رئیس جمهوری تاتارستان برای ما بسیار امیدوارکننده بود، اعتقاد شدید او به این مساله بود که دولت جز در هموارسازی مسیر و رفع موانع، نباید در کار تجار دخالتی داشته باشد.

شافعی تاکید کرد: در شرایط موجود از دولت‌ها می خواهیم به زیرساختهای آینده تجارت دو جانبه توجه کنند تا تجارت دو جانبه در مسیر ترقی، با اختلال مواجه نشود.

رئیس اتاق ایران در پاسخ به خبرنگاری که درباره بهترین و سریع‌ترین مسیر برای تجارت ایران و روسیه پرسیده بود، گفت: شاید بهترین مسیر پیش روی روسیه برای تجارت با ایران و کشورهای همسایه ایران، مسیر جمهوری تاتارستان باشد که هم رود ولگا را در اختیار دارد و هم دریای خزر پیش روی آن است و می‌تواند ارزان‌ترین مسیر تجاری را برای کشورها منطقه باز کند.

شافعی همپنین در پاسخ به خبرنگاری که در مورد نقش حمایت‌های دولتی در توسعه مبادلات پرسیده بود، اظهار کرد: دولتها باید بازرگانان را تشویق کنند؛ اما این مشوق‌ها باید در راستای رفع یا جبران مسایل و مشکلاتی بلاید که مثلا در بحش مالیات‌ و حمل و نقل وجود دارد.

او ادامه داد: یکی از مسائل مهم که دولت‌های ایران و روسیه باید نسبت به آن اندیشه کنند، قبول اسناد تجاری بین دو کشور به عنوان یک مساله حساس است. مثلا اگر یک سند تجاری بین المللی در ایران صادر می‌شود، حداقل انتظار این است که زبان بین المللی مورد قبول واقع شود.

به عقیده شافعی، بازبینی و تخلیه محموله‌ها در مرزها به تجارت صدمه می‌زند و انتظار داریم دولت‌های ایران و روسیه در جهت تسهیل و توسعه تجارت دو جانبه همکاری کرده و موانع را بردارند که در این صورت، با فراهم شدن تسهیلات مورد نیاز، به یقین می‌توان گفت که هدفگذاری دو کشور برای تجارت ۴۰ میلیارد دلاری قابل دسترسی است.

کد خبر: ۲۲۱٬۶۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha