۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۱
 درآمدهای ارزی بیشتر از مصارف است| سپرده بانکی در برابر تورم بیمه شود
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و تاجیکستان:

درآمدهای ارزی بیشتر از مصارف است| سپرده بانکی در برابر تورم بیمه شود

روشنک، رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان گفت: درآمد ارزی از مصرف ارز پیشی گرفته است و هم اکنون در کشور بیش از نیاز مصرف، دلار وجود دارد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، محمد حسین روشنک؛ رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و تاجیکستان در گفتگو با خبرنگار ایبنا؛ در رابطه با وضعیت تجارت ایران گفت: تراز تجاری کشور مثبت است به عنوان نمونه، صادرات خراسان رضوی در فروردین ماه امسال نسبت به فروردین ماه سال ۱۴۰۱، ۴۲ درصد رشد داشته است، بنابراین از نظر تجارت در شرایط خوبی قرار داریم.

وی افزود: با وجود تجارت خوب چندین عامل باعث می‌شود که نتوانیم نوسان بازار آزاد ارز را به راحتی کنترل کنیم؛ اولین مورد پیوند زدن اقتصاد و بنگاه اقتصادی به تسهیلات بانکی است. یعنی هیچ فردی با پول خود اقدام به ایجاد بنگاه‌های تولیدی و خدماتی نمی‌کند و انتظار دریافت تسهیلات دارد.

روشنک با بیان اینکه زمانی که افراد تسهیلات را از بانک بگیرند حدود ۲۴ درصد بهره می‌دهند، اما تورم در کشور حدود ۵۰ درصد است، بنابراین هر چه افراد تسهیلات بیشتری دریافت کنند انگار سوبسید بیشتری نیز دریافت کردند که این تسهیلات یکی از عوامل نوسان قیمت دلار است.

سبقت درآمد ارزی از مصرف ارز
رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان با اشاره به اینکه در کشور درآمد ارزی از مصارف ارزی سبقت گرفته و از لحاظ درآمد ارزی در وضعیت خوبی قرار داریم گفت: با وجود خوب بودن ذخایر ارزی مردم نگران کاهش ارزش پول شان هستند برای همین آن را به دلار طلا و غیره تبدیل می‌کنند.

وی افزود: بنابراین بخش زیادی از دلار معامله شده در کشور برای مصرف نیست بلکه برای حفظ ارزش پول است و در شرایط فعلی که درآمد ارزی از مصرف بیشتر است باید قیمت دلار کاهش پیدا کند، اما به علت نگرانی مردم برای حفظ ارزش پول شاهد کاهش قیمت دلار به میزان قابل توجه نیستیم.

روشنک تاکید کرد: باید پس انداز افراد در بانک را بر اساس نرخ سکه و طلا بیمه کنیم؛ به عنوان مثال قیمت سکه امروز ۳۰ میلیون است و اگر فردی ۳۰ میلیون تومان در بانک گذاشته باشد پایان سال به اندازه قیمت یک سکه و ۲ الی ۳ درصد سود دریافت کند و از طرف دیگر افراد خواستار تسهیلات باید علاوه بر سکه، ۵ درصد سود بدهند و ارزش پولی را که از بانک مرکزی گرفتند بیمه کنند اگر این اتفاق بیفتد تورم و نرخ دلار کاهش پیدا می‌کند و امضاهای طلایی از بین می‌رود.

رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان در پایان با اشاره به وضعیت تجارت بین دو کشور گفت: بعد از سفر رئیس جمهور به تاجیکستان و سفر رئیس جمهور این کشور به ایران رابطه سیاسی و اقتصادی بین دو کشور بهبود یافته است.

کد خبر: ۲۲۱٬۶۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha