۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶
۲ بانک ایرانی در فهرست بانکهای بزرگ خاورمیانه و دنیا
نشریه بنکر گزارش داد

۲ بانک ایرانی در فهرست بانکهای بزرگ خاورمیانه و دنیا

بنکر در گزارش اخیر خود به معرفی بانکهای بزرگ دنیا بر مبنای ارزش سرمایه پرداخته است و یک رده بندی منطقه ای هم دارد. طبق این گزارش در میان سی بانک بزرگ خاورمیانه و افریقا از نظر ارزش سرمایه، دو بانک ایرانی هم وجود دارد.

بازار؛ گروه بین المللسال ۲۰۱۹ میلادی، سالی بود که دنیا تجربه جنگ تجاری بین امریکا و چین را داشت و در آخرین روزهای این سال بود که ویروس کرونا بر بدنه اقتصاد دنیا حمله کرد. اما هیچ یک از این حوادث باعث نشد تا قدرت نظام بانکی چین خدشه دار شود.  نشریه The Banker در گزارش اخیر خود به معرفی بزرگترین بانکهای دنیا در سال ۲۰۲۰ میلادی پرداخت و نوشت: «با وجود اینکه بالا گرفتن جنگ تجاری امریکا و چین در سال ۲۰۱۹ میلادی و افت نرخ رشد اقتصادی دنیا آسیب زیادی به اقتصاد چین وارد کرد ولی بازهم بانکهای بزرگ این کشور به رشد خود ادامه دادند و توانستند  جایگاه خود را در میان برترین بانکهای دنیا حفظ کنند. و چهار بانک بزرگ دنیا از نظر ارزش سرمایه، بانکهای چینی هستند.در میان ۱۰۰ بانک بزرگ دنیا از نظر ارزش سرمایه ۱۹ بانک چینی دیده می شوند.»

بانکهای خاورمیانه در کجای فهرست هستند
با وجود اینکه بانکهای بزرگ خاورمیانه در فهرست صد بانک بزرگ دنیا  از نظر ارزش سرمایه بانگ جایی ندارند، ولی در یک رده بندی جدا بزرگترین بانکهای این منطقه معرفی شده است. مجموع ارزش سرمایه سی بانک بزرگ خاورمیانه و افریقا در سال جاری برابر با ۲۹۷۹.۲۲ میلیارد دلار است که امارات،عربستان سعودی و افریقای جنوبی  بالاترین سهم از این سرمایه را دارند. مجموع سرمایه بانکهای بزرگ این سه کشور برابر با ۱۶۰۶.۸۹ میلیارد دلار است که ۵۴ درصد از کل سرمایه های سی بانک بزرگ منطقه است.

 البته بانک ملی قطر که در فهرست صد بانک بزرگ دنیا در سال ۲۰۲۰ جایگاه ۹۶ را دارد، پنج سال متوالی است که این جایگاه را به خود اختصاص داده است. فرست بانک ابوظبی با سرمایه ای بالغ بر ۲۲۳.۷۹ میلیارد دلار جایگاه دوم این فهرست را دارد و بانک NBD امارات با سرمایه ای بالغ بر ۱۸۶.۰۴ میلیارد دلار جایگاه سوم را دارد.

چهارمین بانک بزرگ خاورمیانه و افریقا به کشور افریقای جنوبی تعلق دارد و گروه استاندارد بانک نام دارد. ارزش سرمایه این بانک برابر با ۱۶۲.۶۳ میلیارد دلار است. 

بزرگترین بانکهای خاورمیانه و افریقا در امارات هستند
 بررسی ها نشان داده است از میان سی بانک بزرگ خاورمیانه و افریقا چهار بانک به کشور امارات تعلق دارد و مجموع سرمایه این بانکها برابر با ۵۹۶.۱۴ میلیارد دلار است. در میان سی بانک بزرگ کشورهای خاورمیانه و افریقا هفت بانک به کشور عربستان سعودی و ۴ بانک به افریقای جنوبی اختصاص دارد. ارزش سرمایه بانکهای عربستان سعودی برابر با ۵۴۳.۷۶ میلیارد دلار و مجموع ارزش سرمایه بانکهای افریقای جنوبی برابر با۴۶۶.۹۹ میلیارد دلار است. یک بانک قطری، دو بانک کویتی ، دو بانک مصری، دو بانک مراکشی و یک بانک اردنی در میان سی بانک بزرگ خاورمیانه و افریقا جای دارند.

 در مجموع ۲۰ درصد از مجموع سرمایه بزرگترین بانکهای منطقه در کشور امارات قرار دارد و سرمایه های بانکهای عربستانی ۱۸ درصد از کل سرمایه  این بانکها را به خود اختصاص داده است و افریقای جنوبی هم ۱۶ درصد از سهم سرمایه های بانکهای بزرگ دنیا را دارد.  این در حالیست که سهم سرمایه تنها بانک قطری که در میان فهرست جای 

گرفته است به کل سرمایه بانکهای بزرگ  خاورمیانه و افریقا در سال ۲۰۲۰ برابر با ۹ درصد است.

 بانکهای ایران در کجای این فهرست هستند
مطالعات انجام شده توسط The banker نشان می دهد دو بانک ایرانی در فهرست سی بانک بزرگ خاورمیانه در سال ۲۰۲۰ جای گرفته اند. اولین بانک ایرانی در این فهرست  بانک ملت است که ارزش سرمایه آن برابر با ۸۲.۳۳ میلیارد دلار است و در رده بندی  بانکهای بزرگ خاورمیانه و افریقا جایگاه ۱۶ را دارد. نکته جالب این است که این بانک توانست طی یک سال اخیر سرمایه خود را افزایش دهد و  از جایگاه ۲۰ درسال ۲۰۱۹ به جایگاه ۱۶ در سال جاری برسد.

دومین بانک ایرانی در این فهرست بانک تجارت است که ارزش سرمایه ان برابر با۴۵.۱۴ میلیارد دلار است. این بانک در میان سی بانک بزرگ خاورمیانه و افریقا جایگاه ۲۹ را دارد  ولی در سال ۲۰۱۹ میلادی در این رده بندی جایگاهی نداشته است. مجموع سرمایه بانکهای ایرانی که در میان سی بانک بزرگ خاورمیانه و افریقا جای دارند برابر با ۱۲۷.۴۷ میلیارد دلار است و ۴ درصد از کل سرمایه بانکهای بزرگ منطقه را تشکیل می دهد.

بانکهای بزرگ خاورمیانه و افریقا به کدام کشورها تعلق دارند

ارزش سرمایه (میلیارد دلار)

تعداد بانک

نام کشور

۵۹۶.۱۴

۴

امارات

۵۴۳.۷۶

۷

عربستان

۱۲۷.۴۷

۲

ایران

۲۰۰.۸۱

۲

کویت

۲۶۴.۹

۱

قطر

۱۴۳.۰۴

۲

مصر

۵۱.۲۱

۱

اردن

۴۷.۳۵

۱

لبنان

۴۶۶.۹۹

۴

افریقای جنوبی

۴۳۶.۶۸

۴

رژیم صهیونیستی

۱۰۰.۸۷

۲

مراکش

۲۹۷۹.۲۲

۳۰

خاورمیانه و افریقا

بیست بانک بزرگ خاورمیانه و افریقا در سال ۲۰۲۰

ارزش سرمایه (میلیارد دلار)

کشور

نام بانک

رتبه در سال ۲۰۱۹

رتبه در سال ۲۰۲۰

۲۶۴.۹۰

قطر

بانک ملی قطر

۱

۱

۲۲۳.۷۹

امارات

بانک فرست ابوظبی

۲

۲

۱۸۶.۰۴

امارات

بانک NBD امارات

۳

۳

۱۶۲.۶۳

افریقای جنوبی

گروه بانکی استاندارد

۴

۴

۱۳۵.۸۲

رژیم صهیونیستی

بانک لیومی لی اسراییل

۷

۵

۱۳۵.۲۲

عربستان

بانک تجاری ملی

۵

۶

۱۳۴.۲۴

رژیم صهیونیستی

بانک هاپولیم

۶

۷

۱۲۲.۶۶

افریقای جنوبی

فرست راند

۸

۸

۱۱۰.۳۰

امارات

بانک تجاری ابوظبی 

۱۵

۹

۱۰۴.۲۵

کویت

فاینانس هاوس کویت

۹

۱۰

۱۰۲.۳۹

عربستان

گروه بانکی و سرمایه گذاری  الراجهی

۱۰

۱۱

۹۹.۹۹

افریقای جنوبی

گروه آبسا

۱۲

۱۲

۹۶.۵۶

کویت

بانک ملی کویت

۱۱

۱۳

۹۱.۴۰

رژیم صهیونیستی

میزراهی تفاهوت بانک

۱۴

۱۴

۸۹.۴۳

مصر

بانک ملی مصر

۱۳

۱۵

۸۲.۳۳

ایران

بانک ملت

۲۰

۱۶

۸۱.۷۱

افریقای جنوبی

گروه ندبانک

۱۶

۱۷

۷۶.۰۱

امارات

بانک اسلامی دوبی

۲۱

۱۸

۷۵.۲۲

رژیم صهیونیستی

بانک دیسکانت اسراییل

۱۸

۱۹

۷۰.۸۵

عربستان

بانک ریاض

۱۹

۲۰

کد خبر: ۲۲٬۱۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha