۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۵
صادرات هندوانه جنوب کرمان به کشورهای عربی؛ تولید محصول آب بر در دمای ۴۵ درجه، به کام دوحه و شارجه!
گزارش بازار؛

صادرات هندوانه جنوب کرمان به کشورهای عربی؛ تولید محصول آب بر در دمای ۴۵ درجه، به کام دوحه و شارجه!

کرمان - دمای هوای این روزهای جنوب کرمان هر روز بیشتر می شود اما کار و تلاش در مزارع هندوانه ادامه دارد و محصول به کشورهای عربی صادر می شود.

بازار؛ گروه استان ها: این روزها دمای هوا در برخی از شهرستانهای جنوبی کرمان از ۴۰ درجه گذشته است و گرمترین روز سال نیز در جنوب کرمان طی هفته گدشته ۴۵ درجه بوده است اما این گرما مانع از کار و تلاش مداوم مردم جنوب استان کرمان در مزارع و باغهای کشاورزی نیست.

نوبرانه های جنوب کرمان یکی پس از دیگری راهی بازار می شود و بسیاری از این محصولات نیز راهی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس خواهد شد. اتفاق که هم خوب است و هم بخاطر مصرف آب بالا و صادرات محصول به خارج، چالش برانگیز.

هر سال ۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در هفت شهرستان کرمان تولید و روانه بازار داخلی و خارجی می شود در این میان هندوانه جنوب کرمان از مشتریهای پر و پا قرصی در کشورهای حاشیه خلیج فارس برخوردار است و هر سال حدود ۱۴ هزار هکتار زمین کشاورزی زیر بار کشت هندوانه می رود و در نهایت این محصول بار لنج می شود و به امارات، قطر، عمان، کویت و ... می رود.

در حال حاضر هر کیلو هندوانه جنوب کرمان در شهر کرمان کیلویی از ۵ تا ۸ هزار تومان به فروش می رود این در حالی است که در روزهای ابتدایی برداشت محصول هر کیلو هندوانه تا ۱۲ هزار تومان نیز به فروش می رسید.

۶۰۰ هزار تن هندوانه در کرمان تولید می شود

۶۰۰ هزار تن هندوانه از ارقام مختلف در استان برداشت می شود و بخشی از این محصول نیز راهی بازار داخلی می شود، افزایش هزینه کود، بذر، کارگر، حمل و نقل و افت قیمت محصول از جمله مشکلات کشاورزان می باشد که گاه تولید را برای آنها با موانع جدی مواجه می کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارداشت: برداشت هنداونه در استان کرمان در سال جاری آغاز شده و در حال انجام است.

احمد احمد پور می گوید: این محصول به ترتیب در شهرستانهای مختلف برداشت شده و هم اکنون کار برداشت در فاریاب در حال انجام است.

وی سطح زیر کشت هنداونه در جنوب کرمان را نزدیک به ۱۴ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: ارقام میکادو، B - ۳۲، آستاراخان، آرگون و چارلستون در شهرستانهای جنوب کرمان کشت می شود.

کشت هنداونه در استان کرمان به لحاظ اینکه خارج از فصل کشت می شود نیاز به آب کمتری دارد و به همین دلیل مقرون به صرفه تر است

وی اظهارداشت: هنداونه یکی از محصولات صادراتی استان کرمان است به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.

وی گفت: کشت هنداونه در استان کرمان به لحاظ اینکه خارج از فصل کشت می شود نیاز به آب کمتری دارد و به همین دلیل مقرون به صرفه تر است.

صادرات هندوانه جنوب کرمان به کشورهای عربی/ کار در دمای ۴۵ درجه

احمد پور بیان کرد: برداشت این محصول از رودبار جنوب، و قلعه گنج در فرودین ماه آغاز می شود و در خرداد ماه در فاریاب به اتمام می رسد.

این روزها در کنار هزاران کارگر و کشاورز که مشغول برداشت هنداونه هستند تجاری از کشورهای عربی و روسیه نیز در این مزارع حضور دارند و محصول را سر زمین کشاورزی خریداری می کنند و به کشورهای مقصد منتقل می کنند.

مدیرجهاد کشاورزی فاریاب نیز در گفتگو با بازار می گوید: پیش بینی می کنیم حدود ۶۰ هزار تن محصول در منطقه تولید شود.

تجار عرب و روس در مزارع جنوب کرمان

ابراهیم عادلی افزود: در کنار تجار عرب و تجاری که برای تامین نیاز بازارهای عربی در جنوب کرمان وجود دارند این روزها تجار روسیه نیز در این شهرستان حضور دارند.

وی عنوان کرد: قلعه گنج، رودبار و فاریاب قطب تولید هندوانه است و رتبه سوم کشور در زمینه تولید مربوط به فاریاب است.

مدیرجهاد کشاورزی فاریاب افزود: برای صرفه جوشش در مصرف آب نیز از آبیاری قطره ای استفاده می شود و نکته جالب اسنکمه بازدهی در این روش آبیاری بسیار بهتر است.

وی بیان کرد: از هر هکتار مزرعه در فاریاب ۴۰ تن محصول برداشت می شود.

مدیرجهاد کشاورزی فاریاب گفت: برداشت محصول تا یک ماه دیگر در فاریاب اددامه خواهد یافت.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان رودبار جنوب نیز به خبرنگار بازار گفت: هندوانه تولیدی در رودبار جنوب به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود و در این کشورها از مشتری های پر و پا قرصی برخوردار است.

یعقوب مرادی با اشاره به ارز آوری بالای این محصول گفت: سایزهای بزرگ این محصول به کشورهای عربی صادر می شود و کشاورزان هم سعی در تولید محصولات صادرات محور دارند.

هندوانه تولیدی در رودبار جنوب به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود و در این کشورها از مشتری های پر و پا قرصی برخوردار است

وی از کشت ۳ هزار و ۴۰۰ هکتار مزرعه هندوانه خبر داد و افزود: شغل ۹۰ درصد مردم شهرستان رودبار جنوب کشاورزی است که در این فصل از سال همه آنها به برداشت هندوانه مشغول هستند.

وی از برداشت ۱۳۰ هزار تن محصول در این شهرستان خبر داد و گفت: برند سازی و بسته بندی از مهمترین مشکلات در مسیر صادرات است و هم اکنون هندوانه به صورت فله ای و بدون مارک و برند صادر می شود.

محمد زاهدزاده یکی از کشاورزان فاریاب است که در گفتگو با بازار می گوید: از مهمترین مشکلات موجود در مسیر برداشت محصول برداشت همزمان محصول در سایر استانها است که منجر به اشباع بازار داخلی می شود.

دلال بازی در بازار داخلی ادامه دارد

وی گفت: به خصوص در فاریاب که در انتهای فصل برداشت محصول خود را عرضه می کند با افت قیمت مواجه می شویم.

وی عنوان کرد: از مهمترین مشکلات ما خشکسالی است، هر چند با آبیاری قطره ای کار آبیاری مزارعه انجام می شود اما منابع آبی بسیار اندک است در سال جاری حتی یک روز باران در فاریاب نباریده است و با کمبود شدید منابع آبی مواجه هستیم از سوی دیگر برای تامین سوخت موتور پمپ های کشاورزی نیز مشکلات بسیاری پیش روی کشاورزان است.

مسئولان برای جلوگیری از قاچاق گازوئیل سوخت را به سختی توزیع می کنند اما در این میان همچنان سوخت قاچاق می شود اما این کشاورز است که برای تامین سوخت موتور پمپ های کشاورزی با مشکلات جدی مواجه است

وی گفت: مسئولان برای جلوگیری از قاچاق گازوئیل سوخت را به سختی توزیع می کنند اما در این میان همچنان سوخت قاچاق می شود اما این کشاورز است که برای تامین سوخت موتور پمپ های کشاورزی با مشکلات جدی مواجه است.

کشاورز فاریابی افزود: هزینه حمل و نقل محصول نیز بسیار بالا است و به سختی می توان کامیون برای حمل و نقل پیدا کرد، هزینه کارگر روز مزد در مزارع نیز هر روز بیشتر می شود در این میان دلال بازی در بازار داخلی نیز بسیار زیاد است و دلال ها سعی می کنند با هماهنگی با یکدیگر قیمت های بازار را پایین نگه دارند، وقتی هندوانه در کرمان ۶ هزار تومان برای هر کیلو فروش می رود این یعنی دلال هندوانه را کیلویی ۳ هزار تومان از کشاورز خریداری می کند.

هر چند مشکلات و موانع تولید بسیار است اما کشاورزان سعی می کنند با تلاش بیشتر روند تولید محصولات را پویا نگه دارند.

کد خبر: ۲۲۱٬۵۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha