۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
دسترنج کشاورزان خراسانی از دست رفت| بلایای طبیعی بلای جان تولیدات کشاورزی
بازار گزارش می‌دهد؛

دسترنج کشاورزان خراسانی از دست رفت| بلایای طبیعی بلای جان تولیدات کشاورزی

مشهد- سرمازدگی باغ‌های خراسان در زمستان سال گذشته خسارت‌های بی‌شماری بر جای گذاشت که باوجود تغییرات جوی در چند روز گذشته دامنه این خسارت گسترده‌تر شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: خراسان رضوی همواره مقام نخست کشور در تولید زعفران و زیرهِ، رتبه دوم در تولید پسته، رتبه سوم در تولید انار و مقام چهارم کشور در تولید انگور را در اختیار دارد اما بنا بر اظهارات کارشناسان حوزه کشاورزی امسال این محصولات با کاهش تولید همراه خواهد شد.

برودت هوا در زمستان سال گذشته خسارات بسیاری به باغات استان خراسان رضوی وارد کرد تا آنجا که ریشه بسیاری از باغات انار را از جای کند و دسترنج باغداران این استان را خاکستر کرد.

به گزارش خبرنگار بازار؛ درحالی‌که بسیاری باغداران خراسان در آخرین روزهای اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ چشم‌انتظار بودند تا اندک محصولات برجای‌مانده به ثمر بنشیند اما تغییرات جوی که با بارش برف و تگرگ و هم‌چنین جاری شدن سیل همراه شد به خسارت‌های وارده دامن زد.

تغییرات جوی در استان خراسان رضوی در آخرین هفته اردیبهشت‌ماه سال جاری موجب شد تا بسیاری از باغات شمالی استان به دلیل برودت هوا و بارش برف و بسیاری از باغات جنوب استان به دلیل بارش‌های سیل‌آسا تگرگ دچار خسارت فراوان شوند.

قطب تولید انار زمین‌گیر شد

وقوع سیل و تگرگ در مناطق مرکزی خراسان رضوی شامل شهرستان‌های تربت‌حیدریه، رشت خوار و مه ولات در آخرین هفته اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ خسارات بسیاری را بر جای گذاشته است که حاصل آن موجی از خسران و ناامیدی برای کشاورزان و باغداران بوده است.

دسترنج کشاورزان خراسانی از دست رفت| بلایای طبیعی بلای جان تولیدات کشاورزی

بارندگی و بارش تگرگ در طی چند روز گذشته خساراتی به محصولات سردرختی و باغات مه ولات وارد کرد که با در نظر گرفتن صدمات وارده قبلی ناشی از سرمازدگی؛ بیشترین تأثیر را بر محصول انار داشته است.

به گزارش خبرنگار بازار؛ مه ولات با دارا بودن ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغ انار، رتبه نخست سطح زیر کشت و تولید این محصول ارزشمند باغی را در استان خراسان رضوی داراست که متأسفانه براثر یخبندان سال گذشته بسیاری از باغ‌ها دچار خسارت سرمازدگی شد تا آنجا که بسیاری باغداران به کف بر کردن درختان انار اقدام کردند.

بنا بر گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مه ولات درحالی‌که سالانه در این منطقه بیش از ۲۰ هزار تن انار برداشت می‌شد اما نه‌تنها امسال بلکه تا سه سال دیگر خبری از برداشت انار در این خطه نخواهد بود زیرا ۵۰ درصد باغات کف‌بر شده‌اند.

درحالی‌که سالانه در این منطقه بیش از ۲۰ هزار تن انار برداشت می‌شد اما نه‌تنها امسال بلکه تا سه سال دیگر خبری از برداشت انار در این خطه نخواهد بود زیرا ۵۰ درصد باغات کف‌بر شده‌اند

هادی ساربان اذعان می‌کند: این خطه عنوان بزرگ‌ترین شهرستان باغی در خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است و مقام نخست سطح زیر کشت و تولید ۲ محصول پسته و انار و عنوان پنجم سطح زیر کشت و تولید زعفران را در این استان دارد که حالا به دلیل تغییرات جوی با خسارت‌های بی‌شماری روبرو شده است.

قهر طبیعت

خشک‌سالی و افزایش دما در فصل تابستان تاکنون ضرر و زیان‌های بسیاری را برای کشاورزان به همراه داشته است و لذا این موضوع در طی چند سال گذشته موجب شد تا بسیاری از آن‌ها به باغداری و کاشت درخت رو بیاورند که حالا زمستان‌های سخت و کاهش محصولات باغی با آن‌ها همراه شده است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه تغییرات جوی و هم‌چنین بلایای طبیعی در طی چند سال گذشته در حوزه‌های مختلف ازجمله زراعت باغبانی خسارت آفرین بوده به بازار می‌گوید: مهر سال گذشته باران کمی بارید و دی‌ماه نیز سرمای سختی وارد کشورمان شد لذا این سرما باعث بروز خسارات جدی به بخش کشاورزی خراسان رضوی وارد کرد.

دسترنج کشاورزان خراسانی از دست رفت| بلایای طبیعی بلای جان تولیدات کشاورزی

غلام‌حسین ساربان بابیان اینکه خشک‌سالی در طی چند سال اخیر موجب کاهش تولید محصولات مهم در این استان شده است بیان می کند: به‌طور مثال در سال زارعی ۹۷ و ۹۸ حدود ۳۲۰ تن زعفران در استان تولید شد اما در سال ۱۴۰۰ که با یک دوره بازگشت ۵۲ ساله خشک‌سالی مواجه شدیم، میزان تولید زعفران با ۵۰ درصد کاهش، به ۱۴۹ تن رسید لذا پیش‌بینی می‌شود به دلیل ادامه خشک‌سالی‌ها باز هم با کاهش تولید زعفران نسبت به میانگین بلندمدت روبه‌رو باشیم.

وی با اشاره به تأثیرات بلندمدت خشک‌سالی در طی دو دهه گذشته اذعان می کند: طی ۲۰ سال گذشته حدود ۱۱۴ هزار هکتار از کشت گندم، ۱۵ هزار هکتار از مساحت کشت جو، ۳۱ هزار هکتار از اراضی کشت چغندرقند و ۲۶ هزار هکتار از زمین‌های مربوط به کشت پنبه در استان خراسان رضوی کاسته شده است.

طی ۲۰ سال گذشته حدود ۱۱۴ هزار هکتار از کشت گندم، ۱۵ هزار هکتار از مساحت کشت جو، ۳۱ هزار هکتار از اراضی کشت چغندرقند و ۲۶ هزار هکتار از زمین‌های مربوط به کشت پنبه در استان خراسان رضوی کاسته شده است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در پی سرمای زمستان سا گذشته ۸۲۵۰ میلیارد تومان خسارت به حوزه کشاورزی به‌ویژه باغات این استان وارد شد اظهار می کند: بخش زراعی به میزان ۲۴۴۷ میلیارد تومان بابت سرمای حادث‌شده خسارت دید که دراین‌بین محصولات گندم و جو در استان با میزان ۱۵۳۵ میلیارد تومان بیشترین خسارت را در حوزه زراعی داشتند.

بی‌فروغ شدن یاقوت خراسان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح می کند: در دو دهه گذشته یعنی از سال ۸۶ به دلیل خشک‌سالی باغات انار دچار گرمازدگی شد و کیفیت انار استان تا حدودی کاهش پیداکرد.

وی می افزاید: در سال ۷۴ شروع صادرات انار به کشورهای کره جنوبی و ژاپن بود، اما به دلیل سرمازدگی باغات انار، صادرات به این کشورها قطع شد و این محصول رونق خود را از دست داد لذا اکنون انار تولیدشده به جهت افزایش تنش‌های خورشید و افزایش دوره گرما کیفیت مناسبی ندارد.

ساربان ادامه می دهد: در سال‌های اخیر باغداران تمایلی به سرمایه‌گذاری برای کشت انار نداشتند و اکنون محصول پسته در حاشیه کویر قرار گرفته است و باغات انار به جهت اینکه بازار مناسبی را در اختیار ندارد رو به کاهش است.

وی می گوید: درگذشته انار به جهت صادرات بسیار رونق فراوانی داشت اما بعد از سرمازدگی و حذف باغات انار تقریباً این محصول بازارهای مناسب خود را در کشورهای خاور دور به‌ویژه ژاپن و کره جنوبی از دست داد والان تنها به کشورهای اطراف ترکمنستان و روسیه صادر می‌شود.

خسارات برجای‌مانده

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز خسارت‌های ناشی از سرمای سال گذشته را هشت هزار و ۴۹۰ میلیارد تومان خسارت برآورد کرده و ابراز می‌کند: به بخش کشاورزی این استان شامل زارعی، باغی، دامی و تأسیسات طی سال گذشته واردشده است.

دسترنج کشاورزان خراسانی از دست رفت| بلایای طبیعی بلای جان تولیدات کشاورزی

در سال‌های اخیر باغداران تمایلی به سرمایه‌گذاری برای کشت انار نداشته‌اند و اکنون محصول پسته در حاشیه کویر قرارگرفته است و باغات انار به جهت اینکه بازار مناسبی را در اختیار ندارد رو به کاهش است

سید محسن شال‌فروشان اذعان می‌کند: بیشترین حجم خسارت‌ها معادل ۶۷ درصد به میزان پنج هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان در محصولات باغی بوده است.

شال‌فروشان بابیان اینکه محصول زعفران با سه هزار و ۲۸۰میلیارد تومان خسارت بیشترین آسیب را از سرما دیدند بیان می‌کند: امسال این محصول بین ۱۰ تا ۴۵ درصد افت عملکرد محصول را تجربه خواهد کرد.

وی بیان می کند: علاوه بر آن محصولات باغی مانند انگور، انار، گردو، گیلاس، بادام، انواع محصولات گلخانه‌ای و نهالستان‌ها بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت دیدند و محصولات زراعی ۲ هزار ۴۴۷ میلیارد تومان که بیشترین آن شامل گندم ،جو و کلزا می‌شود نیز بین پنج‌تا ۵۰ درصد خسارت دیدند که کاهش عملکرد در این دو بخش را امسال در برداشت محصولات مشاهده عینی خواهیم کرد.

شال فرشان با اشاره به این موضوع که تولیدات دام، طیور و زنبورعسل و نیز منابع آبی و تأسیسات کشاورزی نیز در این سرما خساراتی را متحمل شدند ادامه می دهد: در کنار سرمای بی‌سابقه سال گذشته در مردادماه همان سال نیز وقوع سیل در برخی شهرستان‌ها خسارات سنگینی به همراه داشت که خسارت سیل پارسال ۲۴۰ میلیارد تومان در خراسان رضوی برآورد شد.

کد خبر: ۲۲۱٬۴۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha