۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۳
دوره رواج دلار به عنوان ارز برتر رو به پایان است
سرمایه گذار سرشناس آمریکایی:

دوره رواج دلار به عنوان ارز برتر رو به پایان است

راجرز، سرمایه گذار سرشناس آمریکایی گفت: دوره رواج دلار آمریکا به عنوان برترین ارز جهان به دلیل عدم بیطرفی واشنگتن و نگرانی در مورد اعتبار آمریکا، رو به پایان است.

به گزارش بازار، جیم راجرز، در مصاحبه با «اسپوتنیک» گفت: «بسیاری از دوستان آمریکا در حال تغییر مسیر هستند و تلاش می‌کنند ارزی برای رقابت با دلار آمریکا و در نهایت جایگزینی آن پیدا کنند. هیچ ارزی بیشتر از ۱۵۰ سال در اوج نبوده است. هیچکس همواره در بالاترین نقطه باقی نمانده است و در نتیجه، این اتفاق همیشه افتاده است. مردم بالاخره از هر ارزی فاصله گرفته اند.»

راجرز افزود: «برخی کشورها اکنون در حال فاصله گرفتن از دلار آمریکا هستند و یکی از دلایلشان این است که آمریکا، بدهکارترین کشور در تاریخ جهان است. تحریم‌های آمریکا علیه روسیه باعث سرعت گرفتن حرکت سایر کشورها در جستجو برای ارزی دیگر شده است تا با دلار آمریکا رقابت کند.»

روسیه در ماه‌های اخیر همکاری اقتصادی با چین را تقویت کرده است و از یوآن به عنوان ارز اصلی در مبادلات تجاری استفاده کرده است. در اوایل ماه آوریل، یوآن به عنوان رایج‌ترین ارز در روسیه جایگزین دلار شد و واحد پول چین همچنان در حال نفوذ به تعدادی از بازارهای دیگر در سراسر جهان است.

جهان هنوز ارز جایگزین یا رقیب دلار را پیدا نکرده است
این سرمایه گذار سرشناس گفت کشورهایی هستند که سعی دارند از دلار آمریکا فاصله بگیرند، اما باید ارزی پیدا شود که بتواند جایگزین دلار شود یا این که دست کم قدرت رقابت با آن را داشته باشد.

«کریستالینا جورجیوا» (Kristalina Georgieva)، رئیس صندوق بین المللی پول، در اوایل ماه مه گفت حتی با وجود اینکه کشورهای بیشتر و بیشتری به سمت استفاده از ارزهای ملی در تجارت حرکت کرده اند، پیش بینی او این است که در آینده‌ای نزدیک، جایگزینی برای دلار آمریکا پیدا نمی‌شود.

راجرز گفت: «بله، جهان سعی دارد سرعت فاصله گرفتن از دلار آمریکا را بیشتر کند و مشخص است که کشورهای بزرگتر تاثیرگذاری بیشتری درباره انجام این کار دارند و دلایل بیشتری هم برای سریع‌تر انجام دادن آن دارند.»

صندوق بین المللی پول در آوریل اعلام کرد که دلار آمریکا از اکتبر ۲۰۲۲ دچار کاهش ارزش شده است، اما همچنان قدرتمندتر از سال ۲۰۰۰ به این طرف است. «دیوید مالپس» (David Malpass)، رئیس بانک جهانی، در همان ماه، گفت که تسلط دلار آمریکا به دلیل حضور رقبایی مثل فناوری بلاک‌چین (blockchain) و یوآن کشور چین، به چالش کشیده شده است.

آمریکا ممکن است امسال یا در سال ۲۰۲۴ دچار رکود اقتصادی شود
راجرز همچنین گفت آمریکا ممکن است امسال یا سال آینده دچار رکود اقتصادی شود و این حالت چهار یا پنج سال ادامه داشته باشد. وی افزود: «ما همیشه با رکود اقتصادی مواجه شده ایم. تمامی کشورهای جهان، از جمله آمریکا، همیشه هر چند سال یکبار با رکود روبه رو شده اند. آخرین باری که اقتصاد آمریکا دچار رکود شد سال ۲۰۰۸ بود. این طولانی‌ترین مقطع زمانی در تاریخ آمریکا است که رکودی در آن رخ نداده است. پس وقوع رکود در حال نزدیک شدن است.»

راجرز معتقد است که رکود بعدی طولانی‌تر از دوره‌های رکود قبلی خواهد بود. او گفت: «رکودها در سال‌های ا خیر، نهایتاً یک، دو یا سه سال طول کشیده اند. این بار رکود احتمالاً چهار یا پنج سال طول خواهد کشید، چون میزان بدهی، بسیار بسیار بسیار بالا است؛ و اگر جنگ ادامه پیدا کند یا جنگ‌های بیشتری صورت بگیرد، دوره رکود طولانی‌تر و طولانی‌تر خواهد شد.»

این سرمایه گذار یادآور شد که سال ۲۰۰۹ پایان دوره رکود قبلی بوده است و گفت: «این اتفاق مربوط به ۱۴ سال پیش است که در نتیجه طولانی‌ترین مقطع بدون رکود در تاریخ آمریکا را رقم زده است.»

«جروم پاول»، رئیس بانک مرکزی آمریکا در اویل ماه مه گفت که آمریکا ممکن است دچار آن چیزی شود که او امیدوارانه آن را «رکودی خفیف» توصیف کرد.

طبق صورتجلسه نشست سیاستگذاران بانک مرکزی آمریکا در ماه مارس، سیاستگذاران در بانک مرکزی آمریکا پیش بینی کرده اند که آمریکا در ادامه سال ۲۰۲۳ با «رکودی خفیف» مواجه خواهد شد که ممکن است عبور از آن دو سال طول بکشد.

کد خبر: ۲۲۱٬۴۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha