۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
تجارت ایران و انگلیس پس از برگزیت ۳برابر شد| رشد ۱۰۰درصدی صادرات انگلیس به ایران

تجارت ایران و انگلیس پس از برگزیت ۳برابر شد| رشد ۱۰۰درصدی صادرات انگلیس به ایران

مبادلات تجاری ایران و انگلیس پس از برگزیت بیش از ۳ برابر شده و به ۶۹۶ میلیون پوند در سال ۲۰۲۲ رسیده است.

به گزارش بازار، وزارت تجارت و بازرگانی انگلیس با انتشار گزارشی به بررسی جزئیات مبادلات تجاری این کشور با ایران در سال ۲۰۲۲ پرداخته است.

این گزارش از رشد قابل توجه ۷۲ درصدی تجارت ایران و انگلیس در سال میلادی گذشته خبر داده است. ایران و انگلیس در این سال ۶۹۶ میلیون پوند مبادله تجاری داشته‌اند که بالاترین ارزش تجارت دو کشور طی ۱۰ سال گذشته است.

با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ مبادلات تجاری ایران و انگلیس رشد قابل توجهی داشته و بیش از سه برابر شده است. ارزش تجارت دو کشور در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۹۱ میلیون پوند بوده که این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۴۰۵ میلیون پوند و در سال ۲۰۲۲ به ۶۹۶ میلیون پوند افزایش یافته است.

با وجود این رشد قابل توجه، ایران در میان شرکای تجاری انگلیس در سال ۲۰۲۲ رتبه ۹۸ را داشته و تجارت با ایران تنها ۰.۱ درصد از کل تجارت خارجی این کشور را تشکیل داده است.

بر اساس این گزارش انگلیس در سال میلادی گذشته ۵۳۱ میلیون پوند کالا و خدمات به ایران صادر کرده است. صادرات انگلیس به ایران در این سال نسبت به سال قبل از آن رشد ۱۰۰ درصدی داشته است. این کشور در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۲۶۵ میلیون پوند کالا و خدمات به ایران صادر کرده بود.

از کل صادرات ۵۳۱ میلیون پوندی انگلیس به ایران در سال ۲۰۲۲ بخش قابل توجهی از آن یعنی ۴۷۰ میلیون پوند مربوط به صادرات خدمات به ایران بوده است.

واردات انگلیس از ایران در سال ۲۰۲۲ نیز رشد ۱۸ درصدی نسبت به سال قبل از آن داشته و به ۱۶۵ میلیون پوند رسیده است. انگلیس در سال پیش از آن ۱۴۰ میلیون پوند کالا و خدمات از ایران وارد کرده بود. همچون صادرات، در واردات انگلیس از ایران نیز خدمات سهم قابل توجهی دارد به طوری که از واردات ۱۶۵ میلیون پوندی انگلیس از ایران ۱۴۸ میلیون پوند مربوط به واردات خدمات بوده است.

ایران در میان مقاصد صادراتی انگلیس در سال ۲۰۲۲ رتبه ۸۱ را داشته و از نظر تامین نیازهای وارداتی این کشور رتبه ۱۱۴ را به خود اختصاص داده است.

کد خبر: ۲۲۱٬۳۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha