۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۱
دستور ویژه رئیس جمهور برای رفع ناترازی‌های انرژی
در جلسه شورای عالی انرژی مطرح شد؛

دستور ویژه رئیس جمهور برای رفع ناترازی‌های انرژی

رئیس جمهور با بیان اینکه این دولت وارث ناترازی‌های گسترده در زمینه انرژی از جمله در بخش برق و گاز و بنزین است دستگاه‌های مسئول را مکلف کرد برای رفع این ناترازی‌ها اقدام جهادی کنند.

به گزارش بازار، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای‌عالی انرژی که عصر امروز سه‌شنبه برای اولین بار از زمان تشکیل با حضور رئیس جمهور برگزار شد، رفع ناترازی‌ها در حوزه برق، گاز و بنزین را از مسائل بسیار مهم و ضروری دانست وافزود:با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات مناسب موجود در کشور باید برای رفع این ناترازی برنامه ریزی‌های کوتاه مدت میان‌مدت و بلندمدت انجام داد

رئیس جمهور با بیان اینکه؛ این دولت وارث ناترازی‌های گسترده در زمینه انرژی از جمله در بخش برق و گاز و بنزین است دستگاه‌های مسئول را مکلف کرد برای رفع این ناترازی‌ها اقدام جهادی کنند.

رئیسی در ادامه با اشاره به مباحث مطرح شده در این جلسه درباره توقف اجرای برخی طرح‌های نیروگاهی و پالایشگاهی به دلیل عدم صدور مجوز از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست، ضمن تاکید بر رعایت ملاحظات زیست‌محیطی، تطبیق این ملاحظات با تداوم روند رشد و توسعه کشور نیز ضروری دانست و دبیرخانه شورای‌عالی انرژی را مکلف کرد با تشکیل کارگروهی ویژه ظرف مدت ۱۵ روز ملاحظات و نگرانی‌های اعلام شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برای توسعه نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌های کشور را احصاء و راهکارهای رفع این نگرانی‌ها را طراحی و اعلام کند.

رئیسی با تاکید بر اهمیت موضوع بهینه‌سازی مصرف در بخش انرژی تصریح کرد: از جمله اقداماتی لازمی که دبیرخانه شورای‌عالی انرژی باید بدون ملاحظه و مسامحه دستگاه‌ها انجام دهد، بررسی عملکرد بخش‌های متولی امر بهینه‌سازی و اعلام قصور و تقصیرهای احتمالی دستگاه‌ها در این زمینه است.
رئیس جمهور افزود: باید مشخص شود در زمان تولید یا واردات محصولات سرمایشی و گرمایشی سازمان‌ها و نهادهای مسئولی نظیر سازمان ملی استاندارد، نظارت لازم بر معیارهای مصرف انرژی این محصولات داشته‌اند یا خیر؟

رئیسی صرفه‌جویی در مصرف انرژی را بخشی مهم از استراتژی تولید انرژی عنوان کرد و با مهم دانستن مسئله بهره‌وری در رشد اقتصادی کشور گفت: اگر بهره‌وری در کشور محقق نشود ما به هدف رشد اقتصادی ۸ درصدی نخواهیم رسید.

رئیس جمهور همچنین با تاکید بر اهمیت مسئله ناترازی انرژی به عنوان مسئله زیربنایی کشور، دبیرخانه شورای‌عالی انرژی را به برگزاری مستمر و منظم جلسات این شورا در مدت زمان کمتر از یک ماه با هدف پیگیری اجرایی شدن مصوبات مکلف کرد.

پیش از سخنان رئیس جمهور، دکتر علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در گزارشی به بیش از ۱۰۰ اقدام صورت گرفته از سوی این وزارتخانه برای رفع ۱۵ هزار مگاوات ناترازی موجود در صنعت برق اشاره کرد.

همچنین جواد اوجی وزیر نفت نیز گزارشی از عملکرد این وزارتخانه برای رفع ناترازی در تولید گاز از جمله در زمینه جذب سرمایه‌گذاری در تولید و عرضه، تعیین الگوی مصرف در مصارف خانگی، افزایش ظرفیت تولید و ذخیره‌سازی گاز برای ایام پیک مصرف ارائه کرد.

کد خبر: ۲۲۱٬۳۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha