۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۰
بازار گرگ و میش خودرو؛ محتکران زیر تیغ
بازار گزارش می دهد؛

بازار گرگ و میش خودرو؛ محتکران زیر تیغ

ساری - سرگردانی در بازار خودرو مازندران موج می‌زند، نه بنگاه‌های رمقی برای فروش دارند و نه خریداران و فروشندگان در این اوضاع گرگ‌ومیش تن به معامله می‌کنند.

بازار – گروه استان‌ها: چند روز از قیمت‌های نجومی و حبابی خودرو در بازار مازندران فروش کرده است، بازار و شیپور هم کرکره قیمت‌ها را پایین کشیدند اما زیر این پوست‌اندازی قیمت‌ها خبرهایی به گوش می‌رسد.

سایت شیپور را زیر رو می‌کند، ماشین رویاهایش از شاسی‌بلند به پراید افول کرده، شماره یکی از آگهی‌هایی فروش پراید دوگانه‌سوز را می‌گیرم، وقتی از مرد جوان آن‌سوی خط درباره قیمت پراید مدل ۸۴ می‌پرسم، می‌گوید: ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان.

می گویم انگار هنوز حباب قیمت‌ها شکسته نشد، چراکه قیمت اعلام‌شده جدید برای پراید صفر بسیار کاهش‌یافته، فروشنده پاسخ می دهد همه این‌ها تبلیغ هست و هر وقت باقیمت کم سوار پراید شدی،آن‌وقت باید باور کرد.

بدجوری پراید روی روانش رفته، هر طوری شده می‌خواهد یکی از این خودروهای آروزهایش را خریداری کند، می‌گوید: با پولی که دارم خرید پراید مدل‌پایین هم بعید به نظر می‌رسد.

به سراغ فروشنده ای می‌رود که قیمت ۳۲ میلیون تومانی را روی پراید مدل پاینش گذاشته است و وقتی عنوان می‌کند که نرخ قیمت بالا است چرا که قیمت پراید صفر ۴۰ میلیون تومان اعلام شده، می‌گوید: حاضرم ۴۵ میلیون تومان بدم یک پراید صفر برایم تهیه کنی، به این تبلیغات و وعده نباید دل‌خوش بود.

قیمت فروش در بنگاه‌های مازندران فروکش کرده ولی همچنان بالا است، اگرچه پراید ۹۰ میلیون نیست اما در برخی از بنگاه ها تا ۷۰ میلیون تومان نیز قیمت دارد

قیمت فروش در بنگاه‌های مازندران فروکش کرده ولی همچنان بالا است، اگرچه پراید ۹۰ میلیون نیست اما در برخی از بنگاه ها تا ۷۰ میلیون تومان نیز قیمت دارد، اگرچه در اوضاع کنونی، نرخ قیمت‌ها از روی برخی خودروها برداشت‌شده است، اما قیمت‌ها همچنان بالا است.

یک فعال در بنگاه ماشین در قائم‌شهر با بیان اینکه در حال حاضر قیمت خودروها به صورت توافقی و بدون توجه به مصوبه شورای رقابت انجام می شود، به خبرنگار بازار می‌گوید: در این اوضاع احوال، خریدوفروش خودرو تا حدودی راکد شده است و فروشندگان حاضر نیستند باقیمت پایین‌تر خودروهایشان را به فروش برسانند.

محمد کمالی ادامه می‌دهد: وضعیت نابسامان بازار خودرو سبب ضرر بسیاری از فعالان این بخش شده است و در این اوضاع، فروش و معامله بسیار کم شده است و بازار خودرو در روزهای آینده منتظر شوک خواهد بود.

بررسی‌های میدانی از بنگاه‌های متعدد در مازندران نشان می‌دهد که اگرچه بازار خودرو تا حدودی از نفس افتاده اما قیمت‌ها همچنان بالا و فراتر از نرخ‌های اعلام‌شده رسمی است. نه خریداران حاضرند به قیمت قبلی معامله کنند و نه فروشندگان و بنگاه‌داران دلشان از قیمت جدید خرسند. همه منتظر یک سونامی جدید در بازار خودرو هستند.

بازار خودرو زیر تیغ نظارتی

فروکش کردن صوری آتش قیمت‌های نامتعارف در بازار خودرو تا حدودی با گشت‌های نظارتی و تشدید برخوردها که طی هفته اخیر به راه افتاده، ارتباط مستقیمی دارد، در مازندران نیز خودرو فروشان زیر تیغ شدید نظارتی متولیان امر قرارگرفته‌اند و تاکنون چندین دستگاه خودرو احتکار شده نیز کشف و ضبط‌شده است.

تاکنون با همکاری پلیس در شهرهای مختلف ازجمله بابل، چالوس و محمودآباد، محل دپوی خودروهای احتکاری شناسایی‌شده است

حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار از اجرای طرح مقابله با احتکار خودروهای صفرکیلومتر در استان خبر داد و گفت: تاکنون با همکاری پلیس در شهرهای مختلف ازجمله بابل، چالوس و محمودآباد، محل دپوی خودروهای احتکاری شناسایی‌شده است.

وی افزود: تاکنون سه پارکینگ و محل پارک خودروهای احتکاری در استان شناسایی و از آن ۱۴ دستگاه خودرو پراید، پژو ۲۰۶، ۲۰۷ و پژو ۴۰۵ کشف‌شده است.

وی بابیان اینکه برخورد با محتکران به‌ویژه در حوزه خودرو شدت گرفته است، افزود: بازرسانی بخش‌های مختلف نسبت به رصد و کنترل بازار خودرو اقدام می‌کنند تا از قیمت‌های نامتعارف جلوگیری کنند.

هشدار به محتکران خودرو

حضور نامحسوس گشت‌های مشترک دستگاه‌های مختلف در مراکز فروش و عرضه خودرو، تا حدودی اوضاع‌واحوال را برای متخلفان تار و تیره کرده است، یداله ملکی مدیرکل تعزیرات حکومتی مازندران در این زمینه به خبرنگار بازار می‌گوید: با هرگونه سودجویی و احتکار کالاهای ضروری و مصرفی مردم به‌شدت برخورد خواهد شد.

وی با اظهار اینکه گشت‌های مشترک از شرکت‌ها و نمایشگاه‌های خودرو رصد و بازرسی می‌کنند به محتکران خودرو هشدار داد تا از گران‌فروشی و عدم عرضه خودرو پرهیز کنند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی مازندران با تأکید براینکه علاوه بر ضبط کالا، مختلفان و محتکران جریمه نیز می‌شوند، اظهار داشت: سال گذشته متخلفان و محتکران بیش از یک میلیارد ریال جریمه شدند.

وی همچنین با تأکید بر نظارت بر بازار کالاهای اساسی و مصرفی تأکید کرد:با سودجویانی که برای کسب منافع خود در بازار اخلال ایجاد می‌کنند، هیچ اغماضی نخواهد شد.

درحالی شورای رقابت برای ساماندهی وضعیت بازار خودرو وارد میدان شده که به اعتقاد بسیاری از صاحب‌نظران و کارشناسان، این نسخه‌های موقتی برای حل مشکلات ریشه‌ای صنعت خودرو، چاره‌ساز نخواهد بود.

بررسی قیمت خودروها در بازار مازندران اگرچه نشان از ریزش قیمت‌ها دارد اما همچنان خریدوفروش‌ها در کانال حداقلی است و فعالان این حوزه چشم به‌روزهایی دوخته‌اند تا بازار این کالا باثبات شود.

هرچند نرخ‌های کنونی باقیمت‌های سربه فلک کشیده قبلی از زمین تا آسمان تفاوت دارد اما به تأکید فعالان حوزه نمایشگاه‌های خودرو، وضعیت قیمت‌ها همچنان حبابی و نامتعارف است.

کد خبر: ۲۲٬۱۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha