۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۶
تبعات کنترل دستوری بورس عامل تورم کالایی
کارآمدی یا کنترل بازار؛ کدام ماموریت ارکان بورس است؟

تبعات کنترل دستوری بورس عامل تورم کالایی

کنترل دستوری بورس منجر به خروج ۲۰ همت پول حقیقی از بورس شد در حالی که در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۰ همت پول از بورس خارج شده بود و این مسأله نشان می دهد که ارکان بازار به جای کارآمدی، به دنبال کنترل شاخص است.

بازار؛ گروه بورس: از ابتدای سال تاکنون شاخص ۲۸ درصد بازدهی داشته با ۱۲ درصد تعدیل اخیر رسیده به ۱۴ درصد بازدهی است و این مسئله تحت تاثیر منفی های دستوری دو هفته اخیر رخ داده و با توجه به اظهار نظر برخی مسئولان کاملا مشهود است که این اصلاح بورس عمدی اتفاق افتاد، در حالی که مقام ناظر و ارکان بازار هیچ وظیفه ای در تحریک یا کمترل بازار ندارد، از طرف دیگر سیگنال های تورمی اقتصاد هیچ دلیلی برای کنترل بازار را منطقی نمی کند.

۶۲۰۰ همت نقدینگی در کشور وجود دارد که با در نظر گرفتن ۲۵ درصد هزینه نگهداری آن، ۱۷۰۰ همت نقدینگی سرگردان وجود دارد که می تواند منشأ یک تورم بالا در اقتصاد شود

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه کسری بودجه در کشور حداقل ۵۰۰ همت است، گفت: هچنین ۶۲۰۰ همت نقدینگی در کشور وجود دارد که با در نظر گرفتن ۲۵ درصد هزینه نگهداری آن ، ۱۷۰۰ همت نقدینگی سرگردان وجود دارد یعنی نزدیک به سه برابر کسری بودجه دولت در سال ۱۴۰۲ نقدینگی در جامعه خواهد بود از این رو می توان ادعا کرد که با توجه به پیش بینی ها یک تورم بالا امسال خواهیم داشت به همین دلیل سال مبنا را بانک مرکزی و مرکز آمار از سال ۹۲ به ۱۴۰۰ تغییر داده اند تا عددهای تورمی زیاد بزرگ نباشند.
فرزین آقابزرگی با بیان اینکه تغییر سال پایه درصد تورم را در ظاهر کمتر نشان می دهد، افزود: از طرف دیگر سبد مصرفی خانوارها تغییر کرده یعنی سال مبنای سهم مسکن، آموزش، خوراک و دارو در سبد مصرفی تغییر کرده و این آماری که امسال نهاده درباره تورم خواهند داد قابل مقایسه با سال های دیگر نیست.
او افزود: با توجه به مطالعات میدانی مصرف کننده های ایرانی ۵ تا ۸ برابر گرانتر نسبت به استاندارندهای بین المللی هزینه برای خرید خودرو پرداخت می کنند و این نشانه نابسامانی اقتصاد کشور در نتیجه تبعات تورمی است. همچنین با توجه به اشباح بازار مسکن رکود شدیدی در این بازار حاکم شده و سایر بازارها همچون طلا و ارز و ... به دلیل کنترل نرخ ارز و سیستم تعزیراتی که پیدا شده است قابلیت جذب نقدینگی ندارند.

در سال ۹۹ دو بازار مسکن و خودرو زیر قیمت معامله می شدند و بورس حبابی بود اما در مقطع کنونی برعکس است، از طرف دیگر پی به فورواد در سال ۹۹ حدود ۱۵ و امسال کمتر از ۷.۵ است، به همین دلیل گسیل نقدینگی به بورس قطعی است

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه برخلاف اظهار نظر برخی مسئولان که نقدینگی در سال ۹۹ و ۱۴۰۱ را مقایسه کرده اند، اظهار کرد: در سال ۹۹ دو بازار مسکن و خودرو زیر قیمت معامله می شدند و بورس حبابی بود اما در مقطع کنونی برعکس است، از طرف دیگر پی به فورواد در سال ۹۹ حدود ۱۵ و امسال کمتر از ۷.۵ است، به همین دلیل گسیل نقدینگی به بورس قطعی است.

اتکای جریان نقدینگی در بازارها به سیاست ها
او با تاکید بر اینکه بخشی از ۱۷۰۰ میلیارد تومان نقدینگی جامعه به سمت بورس خواهد آمد، تصریح کرد: اینکه مسئولان چگونه این نقدینگی را به بسوی تولید سوق دهند اهمیت ویژه ی دارد و نباید تنها از طریق عرضه اولیه اتفاق بیفتد و مشکل اصلی این است که امروز عده ای مخالف ورود این میزان نقدینگی به بورس هستند و شاید پای مافیای خودرو در میان است، زیرا از زمانی که بحث ثبت نام خودرو مطرح شده ریزش بورس هم اتفاق افتاده است. از طرف دیگر اختلاف بین ارزش خودرو در بازار و کارخانه حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است و برای این میزان سود نه مالیاتی پرداخت می شود و نه جریان پول آن از جنبه پولشویی مشخص است.

در تمام دنیا نقدشوندگی بازار و دسترسی ذینفعان به اطلاعات و حرکت به سوی کارایی بازار از وظایف ارکان بازار است، نه اینکه جلسه بگذارند که بازار را از طریق بازارگردان و ... کنترل کنند

او افزود: با در نظر گرفتن وضعیت بازار سرمایه می توان فهمید که بورس هیچ واکنشی به متغیرهای اقتصادی ندارد و تصمیم اشتباهی که سه هفته پیش با کاهش ترکیب شرکت های سرمایه گذاری و کاهش ضریب صندوق ها اتفاق افتاد منجر به اثر منفی بازار شد و بعد مسئولان به اشتباه خود پی بردند و این مصوبه را لغو کردند طبق این مصوبه ها باید ۲۴ هزار میلیارد تومان سهام توسط صندوق ها به فروش می رسید که هم اکنون ۶ ماه فرصت برای اجرای آن لحاظ شده است..
آقا بزرگی در این رابطه گفت: در تمام دنیا نقدشوندگی بازار و دسترسی ذینفعان به اطلاعات و حرکت به سوی کارایی بازار از وظایف ارکان بازار است، نه اینکه جلسه بگذارند که بازار را از طریق بازارگردان و ... کنترل کنند. برای نمونه ایلان ماسک چند وقت پیش توییت زد و برخی رمزارزها دچار نوسان شدند، کمیسیون ارواق بهادار آمریکا او را جریمه کرد زیرا اطلاعات او مطقن نبود و در بازار نوسان ایجاد کرده بود.
او افزود: سال ۹۹ تمام پول حقیقی که وارد بورس شد ۲۵ همت بود و سال ۴۰۰ حدود ۶۰ همت پول از بورس خارج شد و سال ۱۴۰۱ هم حدود ۴۰ همت از بورس خارج شد و دو هفته روز گذشته به دلیل بی تدبیری حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان پول از بورس خارج شد.

تبعات سیاست های موقتی در بازار

در چند وقت اخیر سیاست گذاری ها در اقتصاد ایران موقتی و بیشتر شبیه یک داروی بی حسی عمل کرده اما منشأ درد از بین نرفته است، چراکه مشکل عدم سرمایه گذاری، کاهش ارزش پول، بی اعتمادی مردم و... همچنان پابرجاست.

تجربه سال ۹۹ منجر به کاهش اعتماد مردم شده و با کوچکترین سیگنالی آماده خروج از بازار هستند و این مسأله بسیار برای بازار مخرب است در حالی که بورس می تواند در کنترل بخشی از نقدینگی در بازار بدهی موثر باشد

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر اقتصاد ایران به دلیل اینکه با حجم بالای نقدینگی مواجه است قابلیت کنترل تورم را ندارد، گفت: انگیزه برای سرمایه گذاری در اقتصاد کشور کاهش پیدا کرده و پول به جای اینکه وارد بخش مولد شود به بازارهایی همچنین خودرو، دلار و... وارد می شود و همین مسأله به چالش های تورمی دامن می زند. مگر اینکه سیاست ها در راستای انتقال این نقدینگی به بخش های مولد اقدام کند.
کامران ندری با بیان اینکه بورس در شرایط کنونی کاملا ارزنده است به همین دلیل در موقعیت کنونی هیچ توجیهی برای اصلاح شاخص بورس وجود ندارد، افزود: تجربه سال ۹۹ منجر به کاهش اعتماد مردم شده و با کوچکترین سیگنالی آماده خروج از بازار هستند و این مسأله بسیار برای بازار مخرب است در حالی که بورس می تواند در کنترل بخشی از نقدینگی در بازار بدهی موثر باشد.
او با تاکید بر اینکه سیاست های دستوری برای کنترل بورس نمی تواند نتیجه مثبتی بر جای بگذارد، تصریح کرد: مکانیسم سرمایه گذاری هوشمند است و هرگونه دخالتی منجر به خروج سرمایه از بازار سهام و ورود آن به بازارهای کالایی می شود و تبعات تورمی آن بر کالاها هم نمایان می شود.

کد خبر: ۲۲۱٬۲۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امیر آشفته IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
      1 0
      از ابتدا هم مشخص بود وصعیت بورس به صورت دستوری به این وصعیت اسفبار و اسفناک برای سهامداران خرد و حقیقی تبدیل شده است. مسئولانی که جز رضایت خود و حقوقی ها هیچ کار مثبتی در برنامه خود ندارند و باعث سوختن سرمایه سهامداران شدند. انشاا... با این کارهای بی خردانه موفق باشید.
    • خراسانی IR ۰۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      0 0
      ۳ سال بورس را منفی و بی ارزش کردن سرمایه های با ارزش مردمی را حاصلش تورم و رشد قیمت بیش از ۱۰ تا ۲۰ برابری کالاها است ۳ سال پیش ۵ میلیارد تومان اوردم و سهام پتروشیمی ایادان و مخابرات را خریدم بعد از ۳ سال امروز سرمایه ام تبدیل شده به ۲ میلیارد تومان ۳ سال پیش با این پول با ارزش می توانستم ۵۰ واحد اپارتمان در پردیس رودهن بخرم امروز حتی قادر نیستم فقط یک واحد بخرم سرمایه و زندگی ام را نابود کردن و.....