۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۲
مهاجرت معکوس ابرسرمایه گذاران به مازندران
بازار گزارش می‌دهد؛

مهاجرت معکوس ابرسرمایه گذاران به مازندران

کلاردشت- کاهش صدور زمان مجوزها و پهن شدن فرش قرمز، مهاجرت معکوس سرمایه گذاران به مازندران را کلید زده است.

بازار؛ گروه استان ها: مازندران کلکسیونی از سرمایه گذاری های مختلف به شمار می رود و طی سال‌های گذشته موانع فراروی سبب کوچ بسیاری از این سرمایه گذاران از استان شده بود اما طی دو سال اخیر با تدابیر صورت گرفته و به ویژه کاهش فرایند صدور مجوزها، شاهد بازگشت برخی از سرمایه گذاران کوچ کرده از استان هستیم.

اقلیم و جاذبه های مازندران فرصت بی بدیلی را برای سرمایه‌گذاری در استان فراهم کرده است اما طی دهه‌های گذشته و سال‌های قبل به دلیل برخی سیاست‌گذاری‌ها و طولانی بودن فرایند صدور مجوزها و موانع فراروی، برخی از سرمایه گذاران قید سرمایه‌گذاری را در استان زدند و به دیگر مناطق کشور کوچ کردند.

این درحالی که مازندران با داشتن جاذبه‌های بی بدیل از دریا و جنگل و دشت بکر و سرسبز، موقعیت بی‌نظیری برای سرمایه گذاری دارد، اما گرانی زمین از یک سو، طولانی بودن فرایند صدور مجوزها از سوی دیگر و سنگ اندازی های متعدد سبب شده تا برخی طرح‌های سرمایه‌گذاری در استان به نتیجه نرسد.

کلاردشت از جمله شهرستان هایی است که طی سال‌های گذشته از کوچ سرمایه گذاران زخم خورده و برخی از پروژه های آن نیمه کاره مانده است. یک حساب سر انگشتی نشان می دهد تنها سه پروژه بزرگ با سرمایه گذاری های کلان در این منطقه شناسایی شد که از این تعداد دو طرح سال های گذشته از استان کوچ کردند.

سیدعابدین فقیه نصیری در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ۳۸ فرصت سرمایه گذاری در شهرستان شناسایی شده است، میزان و ارزش سرمایه گذاری را چهار هزار میلیارد تومان بیان کرد و افزود: با اجرای این طرح ها اشتغال زیادی در منطقه ایجاد می شود.

مهاجرت معکوس ابرسرمایه گذاران به مازندران

فرار دو سرمایه گذار

فرماندار کلاردشت با اظهار این که سه طرح بزرگ سرمایه گذاری در شهرستان وجود داشت که دو طرح به دلیل موانع فراروی از شهرستان خارج شده است، افزود: طرح سوم نیز قصد خروج از منطقه داشت که تلاش کردیم موانع فراروی را رفع کنیم.

فقیه نصیری یادآور شد: فقط یک طرح بزرگ سرمایه گذاری در شهرستان ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری ایجاد می کند و برای اجرای آن نیاز به ارائه تسهیلات نیست.

وی احیای پروژه فرودگاه کلاردشت را از جمله طرح ها بیان کرد و گفت: این شهرستان ۸۰ سال پیش دارای فرودگاه و کد فرودگاهی بود که در آن پرواز انجام می شود.

وی با اشاره به ساخت مسکن ملی در شهرستان گفت: در حال حاضر ۴۰۰ واحد خودمالکی و ۲۴۰ واحد ویژه فرهنگیان و یک پروژه ۹۶ واحدی در دست ساخت است.

ساری پیشانی پروژه های ناتمام

ساری مرکز استان مازندران نیز از دیگر مناطقی است که از پروژه های کلان سرمایه گذاری نیمه تمام و ناتمام زخم خورده است و بیش از ۴۰۰ پروژه نیمه کاره و زخم خورده در آن وجود دارد و برخی از آن ها تاریخی شده است.

محمدعلی نوبخت فرماندار ساری با اشاره به وجود پروژه های نیمه کاره زیاد در شهرستان خواستار مشارکت مردم در امور مختلف شد و افزود: برخی از پروژه‌های نیمه کاره چهره شهر را زشت کرده و قدمت آنها به بیش از ۲۰ سال می‌رسد و تمام پروژه‌ها بازدید و برای آنها شناسنامه‌ای تهیه شده است.

فرماندار شهرستان ساری با اشاره به آخرین وضعیت پروژه‌های جاده ساری به تاکام، پل اروست، پارک سکوتپه، ورزشگاه ۶ هزار نفری ماهفروجک، پل دسترسی سه راه جویبار و فرح آباد، سد زارم رود و نیروگاه زباله را از جمله طرح های نیمه کاره بیان کرد و گفت: برای تسریع در این پروژه ها نیازمند مشارکت خیران و سرمایه گذاران هستیم و باید شرایط برای سرمایه گذاری تسهیل شود.

جای خالی ابرسرمایه گذاری ها

مهدی اکبری فعال اقتصادی نیز با اشاره به جاذبه های استان مازندران گفت: این جاذبه ها و فرصت ها درحالی است که مازندران سال ها از کمبود و یا نبود سرمایه گذاری کلان اقتصادی برای رونق رنج می برد و هنوز به آنچه که مستحق آن بوده دست نیافته است.

مهاجرت معکوس ابرسرمایه گذاران به مازندران

اکبری در گفتگو با خبرنگار بازار نبود حمایت کافی برای تحقق سرمایه گذاری را از جمله ضعف ها بیان کرد و گفت: عدم ثبات نرخ ارز و فقدان ضمانت سرمایه گذاری منجر به سرمایه گریزی از استان شده است و قانون های متعددی نظیر حمایت از سرمایه گذاری خارجی وجود دارد اما نتوانسته این قانون به اهداف خود دست یابد.

طی دو سال گذشته با تلاش های صورت گرفته فرایند صدور مجوزها در مازندران کاهش یافت و این مسئله رغبت سرمایه گذاران را برای ماندن و بازگشت به مازندران بیشتر کرده است. حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران گفت: در حال حاضر در صدور مجوزهای کسب و کار مدت زمان روند اداری آن اگر در گذشته ماه ها حتی به سال هم می رسید، هم اینک این پروسه به یک ماه و حتی کمتر از یک ماه هم رسیده و این سیاست گذاری دولت جهادی هم خیلی در تمایل و رغبت سرمایه گذاران منطقه تأثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: تلاش های جهادی و بدون وقفه دولت سیزدهم همراه با برنامه ریزی و سیاست گذاری درست و هدفمند در قالب رفع موانع تولید و برگزاری همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری بستری را برای سرمایه گذاری فعالان اقتصادی در این استان فراهم کرده است.

به گزارش بازار، مازندران به علت برخورداری از موقعیت های ممتاز طبیعی نظیر همسایگی با جنگل های سرسبز هیرکانی، بزرگ ترین دریاچه جهان، ارتباط از طریق شبکه های هوایی، دریایی و زمینی، جاذبه های فراوان گردشگری، اقامتگاه های بوم گردی و ظرفیت های کشاورزی در حوزه آبزی پروری، گیاهان دارویی، مرکبات، کیوی، برنج و صنایع فلزی، فرصتی برای جلب و جذب فعالان اقتصادی برای سرمایه گذاری است.

کاهش صدور فرایند مجوزها و تسهیل در سرمایه گذاری امید به بازگشت سرمایه ها به مازندران و شتاب بخشی در اجرای طرح های اقتصادی و عمرانی را افزایش داده است.

کد خبر: ۲۲۱٬۲۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      1 0
      باید دولت اجازه ساخت وساز بدون جواز رو توی روستاها ندن .الان توی روستاهای غرب مازندران بدون مجوز میسازن دهیاری شورا .کلی پول میگیرن .اجازه میدن ..نه کوچه مشخص چند متر .نه خیابون .هرکاری بخوان میکنن
    • بیات IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      قیمت زمین در اطراف تهران در طی ۳ سال بیش از ۵۰ برابر شده است یک قطعه زمین ۲۰۰ متری در رباط کریم که ۳ سال پیش ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان بود امروز بیش از ۱۰ میلیارد تومان رشد کرده است و کسانی که ۳ سال پیش ۲ میلیارد تومان وارد بورس کردند امروز سرمایه شان منفی و تبدیل شده به ۷۰۰ میلیون تومان بورس دیگر قادر نیست به دیگر بازارها برسد زیرا ۳ سال بورس را منفی کردند و مردم جهت سرمایه گذاری به خریدن کالاها و اپارتمان و زمین و سکه و طلا و خودرو و لوازم خانگی و.....روی اوردند و طی ۳ سال ارزش کالاهای خود را بیش از ۳۰ برابر رشد دادند امروز بعد از ۳ سال سهامداران بورس هنوز در ضرر هستند
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      0 0
      وقتی شمال رود ارس را می بینیم همه جنگل است و سرسبز ولی جنوب آن همه بیابان شده و این سیاست در همه جای کشور اجرا شده ایران یه باریکه سرسبز در شمال داره اونم به لطف مسئولین انقریب نابود میشه