۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۷
حذف بانک ها از لیست سازمان امور مالیاتی| ۵۰۰ هزار خانه خالی در استان تهران داریم!
«بازار» گزارش می دهد

حذف بانک ها از لیست سازمان امور مالیاتی| ۵۰۰ هزار خانه خالی در استان تهران داریم!

سازمان امور مالیاتی در حالی اخیرا تاکید کرده که خالی نگه‌ داشتن خانه و احتکار آن یکی از دلایل کاهش عرضه و افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها می باشد که به نظر می رسد در لیست آنها هیچ بانکی وجود ندارد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: مصوبه مالیات بر عایدی سرمایه نشان داد که عزم دولت در دریافت مالیات از خانه های خالی با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد اما به نظر می رسد که بانک ها همچنان از تیررس سازمان امور مالیاتی خارج هستند.

قانون دریافت مالیات از خانه‌های خالی در سال ۹۹ به تصویب رسید و اگر چه مکانیزم شناسایی خانه‌های خالی اشتباه بوده است اما نکته ای که حائز اهمیت است این است که چرا با وجود اینکه اغلب بانک ها دارای واحدهای مسکونی خالی از سکنه هستند هیچگاه مورد بازخواست و دریافت مالیات قرار نمی گیرند.

بیش از سه سال از آغاز به کار سامانه املاک و اسکان، قانون مالیات خانه‌های خالی روال مناسبی پیدا نکرد؛ به طوری که در ۹ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ تنها یک میلیارد و ۵۲۵ میلیون تومان از این محل به دست آمد

پس از گذشت بیش از سه سال از آغاز به کار سامانه املاک و اسکان، قانون مالیات خانه‌های خالی روال مناسبی پیدا نکرد؛ به طوری که در ۹ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ تنها یک میلیارد و ۵۲۵ میلیون تومان از این محل به دست آمد.

قلم گیری نام بانک ها از لیست سازمان امور مالیاتی| خانه های خالی فقط مربوط به افراد است؟

دولت اگر چه مصمم است برای ساماندهی بازار اجاره، خانه‌های خالی را شناسایی می کند و در این راه از آمار شهرداری‌ها، سامانه جامع املاک و اسکان، و دستگاه‌های خدمات رسان کمک گرفته و استفاده می‌کند اما به نظر می رسد زور دولت به بانک ها در ورود این واحدهای مسکونی به بازار نمی رسد.

اگر چه برخی از کارشناسان مسکن بر این باور هستند که مسکن‌های خالی مشکلی از کمبود مسکن را برطرف نمی‌کند اما برخی نیز معتقد هستند که ورود واحدهای خالی از سکنه تا حدودی کمبود عرضه مسکن را جبران کند

اگر چه برخی از کارشناسان مسکن بر این باور هستند که مسکن‌های خالی مشکلی از کمبود مسکن را برطرف نمی‌کند اما برخی نیز معتقد هستند که ورود واحدهای خالی از سکنه می تواند تا حدودی کمبود عرضه در بازار مسکن را جبران کند.

قلم گیری نام بانک ها از لیست سازمان امور مالیاتی| خانه های خالی فقط مربوط به افراد است؟

پیشتر خلیل محبت خواه مدیر کل سابق راه و شهرسازی استان تهران گفته بود که ۶۵ هزار واحد مسکونی خالی در پردیس وجود دارد و آمار خانه‌های خالی در پردیس و سایر نقاط کشور از طریق سامانه املاک و اسکان دریافت شده که ممکن است در مواردی خانوارها در واحدها ساکن شده باشند و این آمار مقداری تغییر کرده باشد.

او معتقد بود که پس از شناسایی قانون مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر خانه‌های لوکس اعمال خواهد شد. به صرف و صلاح موجران است که خانه‌هایشان را اجاره بدهند. اما مشخص نیست چرا هیچگاه مقامات مسئول به بانک ها در داشتن واحدهای مسکونی خالی از سکنه اشاره ای نمی کنند.

قلم گیری نام بانک ها از لیست سازمان امور مالیاتی| خانه های خالی فقط مربوط به افراد است؟

اخیرا نیز سید محمد هادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی از آمادگی این سازمان برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی خبر داده بود اما او نیز به احتکار خانه های خالی توسط افراد بسنده کرده است.

خالی نگه‌ داشتن خانه و احتکار آن توسط برخی افراد، یکی از دلایل کاهش عرضه و افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها است

رئیس سازمان امور مالیاتی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشته است: خالی نگه‌ داشتن خانه و احتکار آن توسط برخی افراد، یکی از دلایل کاهش عرضه و افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها است.⁧ سازمان امور مالیاتی⁩ مطابق قانون و مبتنی بر اطلاعات دریافتی از ⁧ وزارت راه‌ و شهرسازی⁩ (سامانه املاک و اسکان)، اخذ مالیات از خانه‌های خالی را در دستور کار خود قرار داده است.

قلم گیری نام بانک ها از لیست سازمان امور مالیاتی| خانه های خالی فقط مربوط به افراد است؟

اگر چه بیت الله ستاریان کارشناس مسکن راهکار حل مشکل مسکن را دریافت مالیات از خانه های خالی نمی داند و می گوید: راهکار حل مشکل مسکن مالیات ستانی از خانه‌های خالی نیست بلکه ساخت و ساز می‌تواند راهکار مناسب باشد و ساخت یک میلیون مسکن در سال می‌تواند مشکل مسکن را حل کند و گفتن مالیات خانه‌های خالی صحبت سخیفی است که از سوی برخی مسئولان گفته می‌شود.

شورای مسکن استان تهران عزم خود را جزم کرده تا با شناسایی واحدهای خالی صاحبان آن را مجبور به پرداخت مالیات کند. اما در این بین باید دید چقدر این موضوع قابلیت اجرایی دارد و وزارت راه و شهرسازی چه برنامه‌های در حال اجرایی در این مورد دارد و اینکه در نهایت اجرای این قانون تا چه اندازه شدنی است و می‌تواند قیمت‌ها در بازار اجاره را بشکند.

قلم گیری نام بانک ها از لیست سازمان امور مالیاتی| خانه های خالی فقط مربوط به افراد است؟

اخیرا فخاری استاندار تهران نیز با اشاره به اینکه شهرداری‌ها نسبت به شناسایی واحدهای بلااستفاده به صورت تجمیعی اقدام و اطلاع‌رسانی کنند تا وضعیت آنها تعیین تکلیف شود گفته است: شهرهای جدید استان تهران، مکلف به صدور اخطار نسبت به خانه‌های خالی هستند که صاحبان آنها برای تحویل واحد مراجعه نمی‌کنند، چرا که هزینه نگه‌داشت چنین خانه‌هایی به شرکت‌های عمران تحمیل می‌شود.

سازمان‌های بازرسی، شهرداری‌ها و سازمان‌های تأمین‌کننده زیرساخت‌ها نسبت به شناسایی خانه‌های خالی در شهرها و شهرک‌ها تمرکز کنند تا قانون مالیات بر خانه‌های خالی به طور جدی اعمال شود

فخاری سپس خاطرنشان کرد: سازمان‌های بازرسی، شهرداری‌ها و سازمان‌های تأمین‌کننده زیرساخت‌ها نسبت به شناسایی خانه‌های خالی در شهرها و شهرک‌ها تمرکز کنند تا قانون مالیات بر خانه‌های خالی به طور جدی اعمال شود.

طبق اعلام رسمی ۵۰۰ هزار خانه خالی از سکنه یا در حال ساخت در استان تهران وجود دارد که باید از آنها مالیات دریافت شود

طبق اعلام رسمی ۵۰۰ هزار خانه خالی از سکنه یا در حال ساخت در استان تهران وجود دارد که باید از آنها مالیات دریافت شود. اما اینکه چه تعداد از این واحدهای مسکونی در اختیار بانک ها است و بانک ها تا چه حد در این اقدام دولت مشارکت و همراهی خواهند کرد باید منتظر ماند و دید که چه زمانی اسامی بانک ها و تعداد واحدهای مسکونی در اختیار آنها اعلام خواهد شد؟

کد خبر: ۲۲۱٬۲۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha