۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۷
مطالعات طرح‌های پایلوت مدیریت حوزه‌های آبخیز در ۳ استان کشور کلید خورد

مطالعات طرح‌های پایلوت مدیریت حوزه‌های آبخیز در ۳ استان کشور کلید خورد

طرح‌های پایلوت‌ مدیریت حوزه‌های آبخیز در سه استان کشور در سطح بیش از یک میلیون و ۴۸۸ هزار هکتار با هدف حفاظت از منابع طبیعی، پایداری معیشت جوامع محلی و امنیت غذایی و زیستی اجرا می‌شود.

به گزارش بازار، حمید نوری رییس مرکز بین‌المللی مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز و منابع زیستی در مناطق خشک و نیمه‌خشک با بیان این مطلب گفت: مطالعات طرح‌های پایلوت مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز از سوی این مرکز در استان آذربایجان شرقی در حوزه آبخیز شبستر (زیرمجموعه حوزه آبخیز دریاچه ارومیه) در سطح ۱۸۵ هزار و ۲۵۷ هکتار، ‌ استان گلستان در حوزه آبخیز اترک - گلستان به وسعت ۹۲۲ هزار و ۷۳۲ هکتار و استان خراسان شمالی در حوزه آبخیز اترک در سطح ۴۸۰ هزار و ۷۸۹ هکتار آغاز شده است.

نوری پیش‌بینی کرد در صورت پایان مطالعات راهبردی در سال جاری، ‌ اقدامات اجرایی و سناریوهای اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی، کشاورزی و منابع طبیعی در قالب کارهای عملیاتی در بوم سازمان منطقه شروع ‌می‌شود.

وی افزود: این اقدام برای خروج از بخشی‌نگری و تمرین هم‌افزایی فرایندی، برنامه‌ریزی شده و برای مطالعات این سه حوزه آبخیز با اعتباری بالغ بر ۴.۵ میلیارد تومان براساس موافقتنامه‌هایی در دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری در سال ۱۴۰۱ مصوب شده است.

رییس مرکز بین‌المللی مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز و منابع زیستی در مناطق خشک و نیمه‌خشک ادامه داد: حوزه‌هایی برای اجرای طرح‌های پایلوت مدیریت حوزه‌های آبخیز در اولویت انتخاب قرار می‌گیرند که ضمن داشتن مشکلات در موضوع سلامت و تاب‌آوری حوزه‌های آبخیز، در گذشته پروژه‌هایی در زمینه‌هایی همچون سیلاب، جنگل، مرتع و آبخوانداری در آن مناطق انجام شده و در حال حاضر نیاز به یک مطالعه جامع در آن مناطق احساس می‌شود.

کد خبر: ۲۲۰٬۹۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha