۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حذف تدریجی کارگاره‌های کوچک مقیاس از گردونه تولید
بازار از مازندران گزارش می دهد؛

حذف تدریجی کارگاره‌های کوچک مقیاس از گردونه تولید

نکا- موانع متعدد فراروی کسب وکارهای خرد و کوچک روند حذف تدریجی این صنایع را از گردونه تولید شتاب بخشیده است.

بازار؛ گروه استان ها: موانع متعدد فراروی واحدهای تولیدی کوچک مقیاس کرکره هابرخی از واحدها را پایین کشده است و آینده شغلی بسیاری از شاغلان آن ها را مبهم کرده است.

بیش از ۱۱۰ هزار واحد کسب و کار کوچک در استان مازندران فعالیت دارد و بخش قابل توجهی از اشتغال استان را به خود اختصاص می دهد، مشکلات و موانع فراروی تولید شامل نوسانات ارز، نبود سرمایه در تامین مواد اولیه موجب شد تا هر روز چرخ برخی از واحدهای تولیدی کوچک مقیاس مازندران از حرکت بایستد و چراغ آن به خاموشی گراید.

توجه دولت به واحدهای بزرگ مقیاس و صنایع بزرگ در حالی است که بخش قابل توجهی از اشتغال استان مختص واحدهای تولیدی کوچک است و این واحدها در سایه توجه به صنایع بزرگ، مورد بی مهری و غفلت قرار گرفته اند.

پای صحبت هر واحد تولیدی در مازندران که می نشینید از نبود حمایت، مشکلات مالی و کمبود مواد اولیه گلایه دارند و به باور آنان در سالی که به شعار مهار تورم و رونق تولید مزین شده است متولیان امر باید از واحدهای تولیدی و کارآفرینان حمایت بیشتری کنند.

به گفته آنان نبود حمایت های لازم از یک سو، عدم ارائه تحصیلات مناسب و مشاوره های حمایتی موجب شده تا حال و روز واحدهای تولیدی کوچک مقیاس که اشتغال زیادی را نیز به خود اختصاص دارد، چندان خوب نباشد.

کارگاهی که پس از ۲۰ سال فعالیت بسته شد

محمد تیموری یک تولیدکننده که کارگاه تولیدی وی بسته شده است و اکنون به فروش زیتون در مغازه می پردازد، در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه ۲۰ سال در کارخانه برند شیشاک فعالیت می کردم و بنا به دلایل کارخانه بسته شده است، افزود: اکنون در حجره و مغازه به فروش سیر ترشی و روغن زیتون مشغول هستم.

وی با بیان اینکه اقبال برای خرید تولیدات کارخانه که دارای پروانه بهداشتی است کم بوده است، افزود اما شاهد است در کنار خیابان محصولات غیر داشتی زیتون و سیر ترشی با نام های دست پرورده‌های عمه سکینه و غیره به فروش می رسد ولی محصولات بهداشتی کارخانه برای فروش با مشکل روبرو است درحالی که قیمت محصولات در کارخانه به مراتب پایین تر از سیر ترشی های حاشیه خیابان است.

حذف تدریجی کارگاره‌های کوچک مقیاس از گردونه تولید

وی ادامه داد: سیر ترشی کهنه خانگی در کنار خیابان کیلویی ۸۵ هزار تومان فروخته می شود اما من آن را در کارخانه ۵۰ هزار تومان می فروختم.

تیموری با بیان اینکه تولید روغن زیتون نیازمند فراوری و ایجاد خط تولید در کارخانه است،افزود: برای راه اندازی خط تولید روغن زیتون ۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی یادآور شد: برای تولید هر کیلو روغن زیتون ۶ کیلو زیتون لازم است و اگر قیمت اولیه زیتون نیز حدود ۷۰ هزار تومان در نظر گرفته شود ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان زیتون باید خریداری شود در حالی که در حاشیه خیابان شاهد فروش روغن زیتون با قیمت ۱۰۰ هزار تومانی هستیم.

فعالان صنایع چوبی در مازندران نیز با مشکلات عدیده ای روبور هستند و به اعتقاد آن ها واحدهای کوچک مقیاس زیر سایه صنایع بزرگ به فراموشی سپرده شده اند.

علی فتح اللهی تولیدکننده صنایع چوبی در نکا در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که کار در صنایع چوبی را از یک کارگاه کوچک ۴۰ متری شروع کردیم و اینک بعد از سه دهه سطح کارگاه افزایش یافته است، افزود: در این واحد تولیدی حدود ۴۰ تا ۵۰ نیروی جوان و باانگیزه مشغول کار و فعالیت هستند.

وی با اظهار این که طی سال ها دستگاه ها را به روز کردیم و نسبت به آموزش کارگران اقدام شده است، گفت: در حال حاضر به تولید تمامی لوازم و صنایع چوبی می پردازیم و خوشبختانه استقبال خوبی از تولیدات می شود.

وی با عنوان این که امروز با دستگاه های جدید سی ان سی کار می کنیم، گفت: متاسفانه کارگاه های کوچک تولیدی از گردونه حمایتی حذف شدند و حمایت لازم از آن ها صورت نمی گیرد.

صنایع کوچک حمایت نمی شوند

این کارآفرین تسهیلات را مهمترین نیاز برشمرد و گفت: صنایع کوچک چندان مورد حمایت قرار نمی گیرند و بانک ها به راحتی تسهیلات ارائه نمی دهند و با ظرفیت های ایجاد شده می توانیم میزان اشتغال را دو برابر کنیم.

سمیه قربانی محقق و استاد دانشگاه نیز با اشاره به عوامل تخریب طبیعت و جنگل، چرای بیش از حد و مخرب دام در سال جنگلی، قطع درختان به رغم اجرای طرح تنفس را از جمله مشکلات برشمرد و گفت: همچنین روند پرشتاب توسعه اقتصادی فشار بر عرصه های جنگلی را بیشتر کرده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان این که چوب ماده اولیه بسیاری از صنایع چوبی به شمار می رود، افزود: فرآورده های مختلف از چوب تهیه و تامین می شود از این رو برای افزایش عمر مفید و زیبایی چوب برنامه ریزی کرد.

وی کاشت گونه های تندرو چوب را راهکاری برای جبران محدودیت به منابع چوبی بیان کرد و گفت: همچنین بایدفرآورده های چوبی را مقابل عوامل طبیعی و غیرطبیعی مخرب افزایش داد و هوازدگی از جمله عوامل تخریب به شمار می رود.

حذف تدریجی کارگاره‌های کوچک مقیاس از گردونه تولید

قربانی با عنوان این که مصرف چوب در نمای ساختمان ها افزایش پیدا کرده است، افزود: باید تدابیری اتخاذ کنیم تا ا چوب های به کار رفته در نما ماندگاری بیشتری داشته باشند و در همه جای دنیا برای آن فکری شده است تا زیبایی چوب حفظ شود.

این استاد دانشگاه با بیان این که باید برای افزایش عمر و کیفیت فرآورده های چوبی برنامه ریزی کرد، خواستار بهره گیری از طرح های دانش بنیان در این زمینه شد.

طی سال های اخیر ۱۲۳ واحد تولیدی در مازندران ازتملک بانکی خارج شدند اما موانع و مشکلات فراروی، حال و روز واحدهای تولیدی کوچک را در استان ناخوش کرده است، حسن خیریانپور معاون استاندار مازندران گفت: در سال گذشته و در سایه تعامل و همکاری مسئولان دستگاه های اجرایی، از ۱۹۲ واحد تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی استان که در تملک بانک ها بودند، ۱۲۳ واحد از تملک بانک ها خارج شدند و به چرخه تولید بازگشتند.

در سال گذشته و در سایه تعامل و همکاری مسئولان دستگاه های اجرایی، از ۱۹۲ واحد تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی استان که در تملک بانک ها بودند، ۱۲۳ واحد از تملک بانک ها خارج شدند

وی با اشاره به مشکل کمبود زمین در مازندران بر لزوم تشکیل و راه اندازی کمیته توسعه و کشت محصولات گلخانه ای در استان با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان تاکید کرد و گفت: در صورت تحقق این مهم، علاوه بر افزایش بهره وری، شاهد ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در این بخش خواهیم بود.

خیریانپور ادامه داد: نیاز داریم در روستاهای استان واحدهای ۱۰۰ راسی پرورش دام راه اندازی شود تا تولیدات آنها پس از فرآوری محصولات توسط کارخانه های لبنیاتی موجود در مازندران وارد بازار مصرف شود.

کمبود سرمایه در گردش و ثابت، نوسانات نرخ ارز و بی ثباتی در بازار از مهمترین مشکلات واحدهای تولیدی به شمار می رود.

کد خبر: ۲۲۰٬۹۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha