۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶
«سیب زمینی» ظرفیتی برای توسعه صنایع تبدیلی گلستان
یادداشت؛

«سیب زمینی» ظرفیتی برای توسعه صنایع تبدیلی گلستان

گرگان- «کشت قابل توجه سیب زمینی دراستان می تواند بستری برای ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی این محصول در گلستان باشد» این بخشی از یادداشت سعید رستمی کارشناس ارشد کشاورزی است.

سعید رستمی، بازار؛ سیب‌زمینی به دلیل ویژگی‌هایی چون رشد سریع و بازدهی بالا از محصولاتی است که نقش مهمی در پاسخ به نیازهای غذایی بشر دارد. ارتفاع ساقه های هوایی این گیاه بین ۵۰ تا ۹۰ سانتیمتر و گاهی تا ۱۲۰ سانتیمتر است که از دو طریق رویشی به وسیله غده و زایشی به وسیله بذر تکثیر می یابد. اما روش مناسب و رایج برای تکثیر این گیاه استفاده از غده است.

در کشور سطح زیر کشت این محصول ۱۴۲هزار هکتار و میزان تولید آن پنج میلیون و یکصد هزار تن است که از این مقدار حدود ۱۰ هزار تن مصرف روزانه کشور است همچنین صادرات آن ۵۰۰هزار تن در سال اعلام شده که مصارف صنعتی نیز به حدود ۴۰۰هزار تن می رسد. اما میزان سطح زیر کشت این محصول در استان بین چهار هزار و ۵۰۰ تا شش هزار هکتار متغییر است که امسال میزان آن ۵۵۰۰ هکتار بوده و پیش بینی برداشت ۱۴۰ هزار تن سیب زمینی از استان می رود که علیرغم خشکسالی شدید مزارع سیب زمینی که در بهترین اراضی استان کشت شده وضعیت نسبتا مطلوبی دارند.

ایجاد صنایع تبدیلی

با توجه به تولید قابل توجه این محصول و به جهت توسعه صنایع در استان و جلوگیری از هدررفت سیب زمینی به دلیل تازه خوری آن به نظر می رسد ایجاد صنایع تبدیلی در گلستان یک ضرورت است با این وجود در حال حاضر کشاورزان سیب زمینی کار و فعالان اقتصادی و صادر کنندگان با محدودیت هایی از جمله هزینه بالای تولید، کمبود کودهای شیمیایی افزایش قیمت نهاده های کشاورزی روبه رو هستند.

هزینه تولید سیب زمینی در هر هکتار حدود ۲۰۰میلیون تومان است بماند که در کنار این هزینه کشاورزان با کمبود کودهای شیمیایی مورد نیاز، افزایش قیمت سموم نباتی هم مواجه هستند

بر اساس ارزیابی های انجام شده هزینه تولید سیب زمینی در هر هکتار حدود ۲۰۰میلیون تومان است بماند که در کنار این هزینه کشاورزان با کمبود کودهای شیمیایی مورد نیاز، افزایش قیمت سموم نباتی هم مواجه هستند. یکی از بسته های حمایتی دولت در این زمینه می تواند تخصیص کودهای یارانه ای باشد تا قیمت تمام شده این محصول قدری کاهش یابد.

در کنار این موارد همیشه یکی از انگیزه های تولید به جز تامین نیاز داخل، صادرات است که به دلیل تصمیمات ضد و نقیص دولت احتمال بسته شدن پنجره صادرات به کشور عراق که به عنوان مهمترین مقصد صادراتی ماست، وجود دارد.

«سیب زمینی» ظرفیتی برای توسعه صنایع تبدیلی گلستان

فرایند های کند ابلاغ

فرایند کُند ابلاغ تصمیمات در زمینه کاهش تعرفه های صادراتی به گمرکات وضرر وزیان بازرگانان از دیگر مشکلاتی که صادرکنندگان استان با آن مواجه هستند که این نیازمند همکاری بیشتر معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با انجمن سیب زمینی ایران است.

موضوع بعدی که این روزها بسیاری از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان نسبت به آن انتقاد دارند بحث اقتصاد دولتی و قیمتگذاری دستوری است که طبیعتاً بازار سیب زمینی را هم تحت الشعاع قرار می دهد در این رابطه به نظر می رسد دولت باید در این مورد تجدید نظر کند تا اقتصاد به روند پویای خودش ادامه دهد.

سرانه مصرف سیب زمینی مردم کشور بین ۴۸ تا ۴۵ کیلو گرم است که این میزان در مقایسه با سرانه مصرف دنیا پایین تر محسوب می شود

در این راستا همکاری معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با انجمن سیب زمینی ایران در زمینه اجرای دقیق توافق نامه و سپردن مدیریت تولید، توزیع، صادرات، تامین سهم صنعت، واردات سیب زمینی بذری به انجمن ضروری به نظر می رسد، همچنین استمرار صادرات سیب زمینی حداقل تا پایان خرداد سال جاری و کاهش تعرفه صادرات سیب زمینی و تامین ارز مربوط به واردات سیب زمینی بذری از طریق وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی از مواردی است که به رونق بازار صادراتی این محصول و ارزآوری به داخل کشور کمک خواهد کرد.

کیفیت در تولید

نکته دیگری که می تواند سیب زمینی گلستان را از سایر استان ها برای صادرات متفاوت کند مانده نیتراتی است که در اغلب آزمایشات زیر ۲۵۰ میلی گرم در کیلو گرم نشان است که این بینانگر کیفیت خاک و آب این منطقه است.

باوجود تولید قابل توجه سیب زمینی در کشور و به تبع آن دراستان، سرانه مصرف سیب زمینی مردم کشور بین ۴۸ تا ۴۵ کیلو گرم است که این میزان در مقایسه با سرانه مصرف دنیا پایین تر محسوب می شود بنابراین جا دارد با توجه به فراهم بودن شرایط تولید و ارزش بالای غذایی سیب زمینی از این منظر تلاش بیشتری در راستای مصرف این محصول صورت گیرد.

کد خبر: ۲۲۰٬۹۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha