۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸
دولت در تامین مواد اولیه و معافیت مالیاتی به «لوازم خانگی داخلی» کمک کند
رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران در گفتگو با بازار:

دولت در تامین مواد اولیه و معافیت مالیاتی به «لوازم خانگی داخلی» کمک کند

تهران- رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران گفت: تولید لوازم خانگی پتانسیل این را دارد تا بعد از نفت پر درآمدترین صنعت باشد به شرط اینکه دولت این صنف را در مواد اولیه و معافیت مالیاتی حمایت کند.

اکبر پازوکی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه یکی از مهم ترین اهداف تولید کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی افزایش تولید و نگاه به صادرات است اما برای تحقق این امر نباید دغدغه افزایش قیمت مواد اولیه و نوسان نرخ ارز را داشته باشند، ابراز کرد: صنعت تولید لوازم خانگی پتانسیل این را دارد تا بعد از نفت پر درآمد ترین صنعت در کشور باشد به شرط اینکه دولت از شاغلان این صنف حمایت کند.

وی گفت: افزایش قیمت تنها چند کارخانه بین پنج الی ۱۵ درصد بوده و بقیه تولید کنندگان با قیمت های گذشته ادامه می دهند و افزایش نداشته اند.

رقابت با برندهای جهانی

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران با اشاره به نام گذاری امسال به نام مهار تورم و رشد تولید، افزود: یکی از پیش نیاز های رشد تولید ثبات قیمت های مواد اولیه است از سوی دیگر باید تاکید کرد که ر چهار سال گذشته ما سلیقه مردم را نسبت به کالاهای ایرانی تغییر داده ایم، ما به مردم نشان داده ایم که کالای خوب ایرانی می تواند جایگزین کالای خارجی باشد، کالای خارجی نخرید زیرا خدمات پس از فروش ندارد.

هنگامی که ورق فولاد در بورس عرضه شد دلال ها آن را خریداری کردند در حالی که دولت باید ابتدا نیاز داخلی را تامین کند

پازوکی با بیان اینکه با کشورهای همسایه باید با ارز ثابت قرارداد ببندیم در کنار آن نوع کالا، کیفیت و تنوع آن باید در حد مطلوب باشد تا بتوانیم با دیگر برندهای جهانی رقابت داشته باشیم، بیان کرد: بخاطر دلایلی این چنینی ما در بخش صادرات ضعیف هستیم همچنین سیستم بانکی هم از آنجا که در زدن حواله و تخصیص ارز دچار مشکل هستیم به صادرات کمک نمی کند.

وی با انتقاد از بورس کالا گفت: مگر حقوق کارگر به دلار است که در بورس کالا هنگام فروش آهن و فولاد به دلار کالا فروخته می شود ؟ تولیدکنندگان ورق آهن را به دلار می خرند و باید کالای تولیدی خود را به ریال بفروشد.

پول ملی تقویت نشد

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران با بیان اینکه اشکال اقتصاد ما این بوده که بجای پول ملی، دلار را تقویت کرده ایم و با ورود ورق فولاد مبارکه به بورس باعث شدیم تا خریداران آن را به قیمت روز دلار به تولیدکنندگان بفروشند، بیان کرد: هنگامی که ورق فولاد در بورس عرضه شد دلال ها آن را خریداری کردند در حالی که دولت باید ابتدا نیاز داخلی را تامین کند و مازاد را برای فروش بگذارد.

اگر معافیت‌های مالیاتی افزایش پیدا نکند تولیدکنندگان به مشکل بر می‌خورند

پازوکی با بیان اینکه از نیاز ۱۰ تنی ورق فولاد تولیدکننده تنها سه تن ارائه و مابقی آن به بازار آزاد حواله داده می شود، بیان کرد: بورس زمانی می تواند مفید واقع شود که رو حساب و کتاب فعالیت کند.

وی با اشاره به اینکه قیمت دلار، مسائل بانکی و تامین مواد اولیه دغدغه های تولید کننده محسوب می شود و این موارد همواره باعث سردرگمی تولید کننده شده است، تاکید کرد: افزایش قیمت کار تولید و فروش را تحت تاثیر قرار داده و فروشندگان خریدهای قسطی را جایگزین خرید نقدی کرده اند در نتیجه هیچ کاسبی از گرانی خوشحال نمی شود.

افزایش معافیت مالیات

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران با اشاره به دریافت مالیات ها ی تمام اصناف در سال ۱۴۰۰ و تنها ۱۵ روز مانده به انتخاب ریاست جمهوری گفت: اما دولت در دوران کرونا هیچ کمکی به تولید کننده نه از لحاظ تخفیف و نه از لحاظ های دیگر نکرد.

پازوکی ادامه داد: اگر معافیت های مالیاتی افزایش پیدا نکند تولیدکنندگان به مشکل برمی خورند بخصوص کسبه ای مانند ما که از چهار سال پیش افزایش قیمت داشته اند لذا امیدواریم سامانه های مختلفی که برای شفاف سازی هرچه بیشتر در حال به روز رسانی است بتواند از طریق آن دولت به تولید کننده کمک کند.

پازوکی با اشاره به نقش مهم توزیع کنندگان گفت: تولید زمانی معنا دارد که توزیع کننده وجود داشته باشد.

کد خبر: ۲۲۰٬۸۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha