۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷
۱۲ پروژه راکد داریم|  افزایش ۲۰.۸ درصدی هزینه پروژه ها در سال ۱۴۰۱
مدیربرنامه ریزی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت:

۱۲ پروژه راکد داریم| افزایش ۲۰.۸ درصدی هزینه پروژه ها در سال ۱۴۰۱

مدیر برنامه ریزی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با بیان اینکه ۱۲ پروژه راکد در این حوزه داریم، گفت: هزینه های اجرای پروژه ها ۲۰.۸  درصد در سال ۱۴۰۱ بیشتر شد که مهم ترین دلیل آن رشد قیمت زمین بود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: افزایش قیمت زمین پایش به پروژه های نفتی هم باز شده است. آنگونه که ذبیح الله عبدی نیا مدیربرنامه ریزی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت به بازار می گوید: هزینه های پروژه های مربوط به خطوط انتقال نفت و فرآورده در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰.۸ درصد افزایش یافته که شاید مهم ترین آن را می توان رشد قیمت زمین دانست.

او درباره چرایی این رشد هزینه ها گفت: پارامترهای متعددی در این رشد هزینه ها موثر بودند. به عنوان مثال رشد قیمت مسکن در این افزایش هزینه ها به شدت موثر بوده است. جدای از این دستمزد کارگران در سال گذشته حدود ۵۷ درصد هزینه ها بالا رفت.

مدیر برنامه ریزی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت در پاسخ به این سوال که رشد قیمت ارز در افزایش هزینه پروژه ها چه تاثیری داشت، گفت: قیمت دلار در پروژه های مربوط به خطوط انتقال خیلی تاثیر نمی گذارد چرا که چیزی حدود ۹۵ درصد تجهیزات مصرفی در این پروژه ها داخلی سازی شده اما درمورد تاثیر غیر مستقیم آن برآوردی صورت نگرفته است.

او در همچنین درباره بودجه های در نظر گرفته شده برای پروژه های خطوط لوله و انتقال گفت: پروژه های ما ظرف یک سال تمام نمی شود. به عنوان مثال هستند پروژه هایی که حدود ۱۰ سال قبل شروع شده و همچنان هم اجرای آنها ادامه پیدا می کند. اما در حال معمولی اجرای پروژه ها ۵ سال زمان می برد. حتی ممکن است پروژه ای به اتمام رسیده و بعد از اتمام دوباره نیاز باشد که آن را توسعه دهیم.

عبدی نیا همچنین درباره پروژه های نیمه کاره در این حوزه گفت: پروژه های نیمه تمام چند حالت دارد. برخی از پروژه های نیمه تمام همچنان ادامه دارد. برخی دیگر از پروژه های نیمه تمام اما توسط یک بخش حاکمیتی همانند محیط زیست یا منابع طبیعی جلوی آن گرفته شده است. یک گروه دیگر از پروژه های نیمه تمام آنهایی هستند که پیمانکار دیگر حاضر به انجام آنها نبوده است.

به گفته او، حدود ۱۲ پروژه های نیمه تمام راکد در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت وجود دارد.

او با تاکید بر اینکه هیچ پروژه ای به خاطر کمبود بودجه یا نبود منابع مالی تعطیل نشده است، ادامه داد: استفاده از خطوط لوله هم به لحاظ محیط زیستی و هم اقتصادی نسبت به نفتکش به صرفه‌تر است و اما در مسیرهایی هم چاره‌ای جز استفاده از نفتکش برای انتقال نفت و فراورده وجود ندارد به همین دلیل اجرای آن معمولا در اولویت قرار دارد.

کد خبر: ۲۲۰٬۸۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha