۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۵

تامین برق و آب پایدار از چالش‌های اصلی در شهرک‌های صنعتی ­

تامین برق و آب پایدار از چالش‌های اصلی در شهرک‌های صنعتی ­

مدیرعامل صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی گفت: یکی از چالش‌های اصلی شهرک‌های صنعتی، تامین برق و آب پایدار بود که با اتخاذ تدابیر و اقدامات لازم رفع شد.

به گزارش بازار، علی رسولیان درباره اینکه سال گذشته برای رشد تولید چه اقداماتی انجام شده است‏‏، گفت:در سال گذشته در قالب سفرهای مختلف، مجوزهای زیاد و اعتبارات خوبی را دریافت کردیم؛ حدود ۹۵ پست برق را مشارکت کردیم که تقریباً ۶۰ مورد آن سال گذشته بود یعنی با مشارکت وزارت نیرو در حال ایجاد و ساخت است؛ تقریباً ۸۵۰ مگاوات برق را سال گذشته در حوزه زیرساخت به شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور اضافه کردیم که از هدف برنامه یعنی ۸۰۰ مگاوات هم بیشتر بود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ادامه داد: یک بخش دیگر؛ هم افزایی در تولید برق است، بر این اساس سال گذشته، واحدهای تولیدی هزار مگاوات تجهیزات تولید برق در واحدهای کوچک در قالب نیروگاه‌های کوچک مقیاس و دیجی‌ها نصب کردند و بخشی از نیازهای برق تأمین شد.

رسولیان در پاسخ به این سوال که در مقایسه با دو سال گذشته، افزایش تولید برق به چه میزان بوده است، گفت: تقریباً حدود ۳۰۰ مگاوات بود؛ دیجی‌ها و نیروگاه‌های کوچک مقیاس، واحدهای تولیدی را ایجاد کرده بودند، زیرا در تابستان به دلیل ناترازی در حوزه برق با قطعی برق مواجه می‌شدیم، سال گذشته هم قطعی برق بود، اما در این بخش اقداماتی انجام شد.

وی افزود: در مجموعه‌های زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت ۳۱ نیروگاه در حال ایجاد است تا به تأمین برق کشور کمک کنیم و این امر خیلی اثرگذار خواهد بود، بخشی از نیروگاه‌ها با ظرفیت حدود ۷۰۰ مگاوات، سال گذشته به بهره برداری رسید و امیدواریم با اخذ مجوزهای لازم از حوزه‌های مختلف، امسال بخش بیشتری از نیروگاه‌ها به بهره برداری برسد.

معاون وزیر صمت به موضوع تأمین آب پایدار که یکی از دغدغه‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی است اشاره کرد و گفت: سازمان صنایع کوچک به دلیل خشکسالی‌ها و کمبود منابع آبی زیرزمینی و سطحی به سمت استفاده از پساب‌های شهری یا آب‌های نامتعارف پیش رفت.

وی افزود: در طول دو سال گذشته حدود دو هزار لیتر بر ثانیه پساب شهری خریداری کردیم و وارد صنعت شد در برخی شهرک‌ها مثل اصفهان که نیاز جدی داشت و در استان‌های دیگر مانند سمنان، البرز، تهران، مرکزی و جاهای مختلف پساب‌ها را خریداری کردیم.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی گفت: بعضی از واحدها را جایگزین می‌کنیم یعنی بعضی از مناطق، آب‌های زیرزمینی دارند، زمانی که چاه‌ها خشک می‌شوند با مشکل مواجه می‌شویم و باید جایگزینی برای آب‌های قبلی داشته باشیم؛ از تمام دو هزار لیتر بر ثانیه پساب استفاده نشده، یعنی ما نتوانستیم منتقل کنیم، زیرا باید دو بار تصفیه شود؛ یک تصفیه را خود آب و فاضلاب‌ها انجام می‌دهند و یک تصفیه را هم ما داخل شهرک انجام می‌دهیم که قابلیت استفاده داشته باشد.

وی افزود: یک کار خوبی هم در این حوزه کردیم که در حوزه تصفیه خانه‌ها است یعنی تصفیه خانه‌ها را با جدیت رشد می‌دهیم؛ پساب‌های صنعتی برای آب‌های زیرزمینی و محیط زیست اثرات نامطلوبی دارد و پساب خوبی نیست.

رسولیان اضافه کرد: در حال حاضر تقریبا ۱۶۶ مِدول تصفیه خانه بهره برداری شده و در حال فعالیت است، ۵۹ هزار لیتر از این پساب‌ها را بازچرخانی کردیم یعنی بخشی از پساب مجدداً در صنعت استفاده می‌شود.

وی در ادامه گفت: سال گذشته ۱۲ تصفیه خانه جدید را به بهره برداری رساندیم و تقریباً حدود ۲۷۰ هزار مترمکعب در شبانه روز بازچرخانی می‌شود و این هم یکی از کارهایی است که ما برای تأمین آب انجام می‌دهیم.

کد خبر: ۲۲۰٬۷۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha