۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۷
کمبود سرمایه در گردش مشکل دامداران خراسان جنوبی| قیمت خرید شیر کارشناسی شده تعیین شود
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

کمبود سرمایه در گردش مشکل دامداران خراسان جنوبی| قیمت خرید شیر کارشناسی شده تعیین شود

بیرجند- رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی با اشاره به اینکه چالش کمبود نقدینگی هنوز هم گریبان دامداران استان را گرفته است، گفت: قیمت خرید شیر خام باید به صورت کارشناسی شده تعیین شود.

بازار، گروه استان ها: حدود یک سال از حذف ارز ترجیحی می‌گذرد. اتفاق مهمی که در عرصه اقتصاد کشور افتاد و بخش های مختلف اقتصادی و از جمله دامداری ها و صنایع لبنی را به شدت تحت تأثیر خود قرار داد.

قول و وعده های زیادی برای کاهش مشکلات دامداران بعد از حذف ارز ترجیحی داده شد و بنا بود در قالب دامدار کارت نیز این مسائل تاحدی ساماندهی شود ولی به نظر می رسد هنوز این مشکلات در حوزه دامداری خراسان جنوبی پا بر جا است.

جواد غریبی رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: در حال حاضر مهمترین مشکل دامداران خراسان جنوبی عدم تطبیق قیمت نهاده‌ها با قیمت تولیدات و محصولات دامی است.

افزایش قیمت نهاده بعد از حذف ارز ترجیحی

رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی بیان کرد: سال گذشته بعد از حذف ارز ترجیحی قیمت نهاده مورد نیاز ما پنج و نیم – ۶ برابر شد، بیان کرد: نهاده‌ای که ما کیلویی دو- سه هزار تومان می‌خریدیم با قیمت حدود ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان در سامانه بازارگاه عرضه شد.

غریبی ادامه داد: این افزایش قیمت تبعات متعددی چون کمبود جو، سویا و ذرت، افزایش قیمت محصولات لبنی و کاهش خرید در بازار و در نهایت موجب کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش در دامداری ها از جمله دامداری های خراسان جنوبی شد.

وی افزود: در آغاز سال ۱۴۰۱ و قبل از حذف ارز ترجیحی ما با ۱۰۰ میلیون تومان حدود ۵۰ تن نهاده می‌خریدیم ولی در حال حاضر با ۱۰۰ میلیون تومان حدود ۲۰ تن جو هم نمی توانیم بخریم.

رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی با اشاره به اینکه چالش کمبود نقدینگی هنوز هم گریبان دامداران استان را گرفته است، گفت: مبلغی که تحت عنوان دامدار کارت به ما دادند به وجه کفاف نیاز دامداران را نکرد و همان ماه های ابتدایی برای جبران هزینه های ناشی از حذف ارز ترجیحی هزینه شد.

غریبی بیان کرد: این مشکلات موجب شد که بسیاری از دامداران مجبور به حذف دام خود شوند و حتی در مواردی دام مولد خود را بفروشند.

قیمت خرید شیرخام تغییری نکرده است

وی با اشاره به اینکه قیمت خرید هر کیلو شیر خام از دامداران بعد از حذف ترجیحی ۱۲ هزار تومان بود که در حال حاضر نیز همین قیمت است، گفت: در حال حاضر نیز قیمت خرید هر کیلو شیر خام تغییری نکرده است ودر واقع سود افزایش قیمت محصولات لبنی نه به جیب دامداران که به جیب کارخانه های بزرگ لبنی رفت.

رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه مشکلات صنایع لبنی استان هنوز رفع نشده است، بیان کرد: در یک مثال مسئولان ما گاه به در عرصه صنایع به دنبال زنده کردن مرده‌ای هستند در حالی که باید فکر بیمار بستری در آی سی یو بود.

غریبی افزود: در حوزه صنایع لبنی گاه می خواهد یک واحد صنعتی به معنای واقعی مرده را با تسهیلات و ... زنده کنند در حالی باید به فکر واحدهایی بود که علی رغم همه سختی ها هنوز به صورت نیمه جان و بیمار در حال فعالیت هستند.

وی مشکلات کنونی استان را نبود زیرساخت‌های کافی در بخش کشاورزی و دامداری دانست و گفت: این زیرساخت‌ها همگام با تولید توسعه پیدا نکرده‌اند.

رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی بیان کرد: ما در خراسان جنوبی دوکارخانه لبنی فعال به نام ستره و نیمبلوک داریم که یکی از این کارخانه ها به دنبال ایجاد واحد تولید پنیر است که به واسطه مشکل تأمین آب هنوز موفق به انجام این کار نشده است.

رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی ادامه داد: به نظر من در وهله اول باید قیمت خرید شیر دام کارشناسی شده تعیین شود در غیر اینصورت در نیمه دوم سال در زمینه تولید شیر با مشکل رو به رو خواهیم شد.

کد خبر: ۲۲۰٬۶۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha