۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱
ایراد در سود شناسایی شده دلیل تعلیق نماد ثنور| بن بست کاغذ بازی در سهام کوه نور
بازار پیگیری کرد

ایراد در سود شناسایی شده دلیل تعلیق نماد ثنور| بن بست کاغذ بازی در سهام کوه نور

نماد ثنور به دلیل ایراد در سود شناسایی شده از واگذاری سهام شرکت دشت توس تعلیق شده ‌جامعه حسابداران رسمی ایران ایراد واگذاری را تایید کرده، اما شرکت هنوز اصلاح نکرده و مدعی شده سود را توزیع کرده است.

بازار؛ گروه بورس: شرکت سرمایه گذاری کوه نور با نماد ثنور از تاریخ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ به دلیل عدم شفافیت صورت های مالی تعلیق شده و بعد از چند مرحله تمدید تعلیق نماد همچنان وضعیت آن شفاف نیست، اما داستان عدم شفافیت از چه قرار است؟
شرکت سرمایه گذاری کوه نور ۲۲ آذر ۱۴۰۰ حدود ۳۶ درصد از سهام خود در شرکت سازه و بنای دشت توس را به ارزش حدود ۲۸۴ میلیارد تومان واگذار کرد که حدود ۲۵۶ میلیارد تومان آن سود بود. شرکت سرمایه گذاری کوه نور با این واگذاری همچنان مالک ۲۰ درصد دیگر این شرکت باقی مانده است.

واگذاری ۳۶ درصد سهام شرکت سازه و بنای دشت توس منجر شد در گزارش ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ این شرکت در مجموع حدود ۶۰۴ میلیارد تومان سود شناسایی کند که به ازای هر سهم ۵۰۳ تومان سود ساخته بود و در مجمع همان دوره به ازای هر سهم ۱۸ تومان سود توزیع شد. بعد از آن حسابرس شرکت کوه نور صورت های مالی حسابرسی شده ۶ ماهه امسال را ارسال کرد، اما کمیته حسابرسی سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به شناسایی سود ثنور از محل واگذاری شرکت سازه و بنای دشت توس را محل اشکال دانست و تاکید بر این بود که نباید این سود شناسایی می شد و برای اطمینان از صحت موضوع گزارش را نزد جامعه حسابداران رسمی ایران ارسال کردند.

شرکت سرمایه گذاری کوه نور حدود ۳۶ درصد از مجموع ۵۶ درصد سهام شرکت سازه و بنای دشت توس را با ارزش ۲۸۴ میلیارد تومانی واگذار کرده اما این سود شناسایی شده مورد تایید جامعه حسابداران رسمی ایران و همچنین کمیته حسابرسی سازمان بورس و اوراق بهادار قرار نگرفته هرچند شرکت حسابرسی ثنور ایراد وارده را نپذیرفته است

جامعه حسابداران رسمی ایران هم همین موضوع را تایید کردند و حالا این مسأله به چالش جدی تبدیل شده زیرا از یک سو شرکت کوه نور مدعی است که برای اصلاح صورت های مالی درخواست از سوی سازمان بورس برای ایراد گرفتن از شناسایی سود ارسال نشده و از طرف دیگر جامعه حسابداران رسمی کشور می گوید خارج از وظایف آنهاست اما سود شناسایی شده دارای مشکل است.

مساله دیگر اینجاست که شرکت کوه نور مدعی شده که سود را توزیع کرده و در شرایط کنونی سود انباشته هم ندارد در حالی که این شرکت در مجمع سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ حدود ۲۱ میلیارد تومان سود توزیع کرده و در همان مجمع اعلام شده که ۱۸۱ میلیارد تومان سود انباشته بعد از تخصیص سود نقدی داشته است.

در حال حاضر شرایط کاملا پیچیده است و اگر در کدال به سهامداران خرد اعلام شود که سود شناسایی شده در واگذاری شرکت سازه و بنای دشت توس ایراداتی وارد است احتمالا ارزش سهام شرکت ریزش خواهد داشت و اگر در کدال شفاف سازی نکنند همچنان این کلاف سردرگم باقی می ماند. از طرف دیگر بازار وارد اصلاح شده به دلیل جو منفی که بر بازار حاکم است اگر این نماد بازگشایی شود قطعا شاهد سقوط ارزش سهام خواهیم بود و در این وضعیت سهامداران خرد زیان می کنند و اگر بازگشایی نماد اتفاق نیفتد اصلاح صورت های مالی زمانی خواهد بود در این حالت بلاتکلیفی سهامداران اتفاق می افتاد. در مقطع کنونی تنها دستگاه های متولی باید به شرکت حسابرسی کوه نور فشار وارد کنند تا زودتر صورت های مالی را اصلاح کند و محل هزینه کرد سودهای شناسایی شده را هم اعلام کند تا حقی از سهامداران خرد ضایع نشود.

در شرایط کنونی گره این مسأله در دست جامعه حسابداران رسمی کشور است و باید طی نامه ی به شرکت حسابرسی شرکت سرمایه‌گذاری کوه نور دلایل رد صورت های مالی شرکت را عنوان کند و مسأله واگذاری شرکت دشت توس عنوان شود.

کد خبر: ۲۲۰٬۶۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha