۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶
تولیدی که به صفر رسید| عدم اقبال زارعین از بیمه
به دنبال خشکسالی رخ داد؛

تولیدی که به صفر رسید| عدم اقبال زارعین از بیمه

اردبیل- تقی زاده، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: تولید محصولات زراعی در دیم‌زارهای استان اردبیل به صفر رسید و صد درصد خسارت را به این اراضی شاهد هستیم.

نادر تقی‌زاده در حاشیه نشست بررسی آخرین وضعیت خشکسالی در شمال استان اردبیل به خبرنگار بازار گفت: از شهرستان‌های مشگین‌شهر گرفته تا اصلاندوز و بیله‌سوار زمین‌های زراعی دیم صد درصد خسارت دیده‌اند و ما هیچ برداشت محصولی را در این اراضی شاهد نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه در شهرستان پارس‌آباد نیز عمده محصولات زراعی آبی بوده و به دلیل محدودیت منابع آب، این اراضی نیز با خطر کم‌آبی روبه‌رو شده است، تصریح کرد: برای کشت دوم مجوزی صادر نشده و به نظر می‌رسد آب‌ منطقه‌ای به دلیل محدودیت منابع آب در این زمینه نتواند تأمین آب کشاورزان را انجام دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: گزارش جامع از وضعیت خشکسالی و خسارت وارده به مسئولان کشوری و استانی ارائه شده و ما در ۳۵۰ هزار هکتار دیم‌زارهای استان خسارت‌های صد درصدی را به کشاورزان و بهره‌برداران شاهد هستیم.

تقی‌زاده تنها راه حمایت از این کشاورزان را صندوق بیمه محصولات اعلام کرد و افزود: متأسفانه ۶۰ درصد دیم‌کاران اراضی خود را تحت پوشش بیمه نبردند و ما با مشکلات و تنگناهایی در این حوزه روبه‌رو هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: تنها ۴۰ درصد دیم‌کاران استان اردبیل آن هم با اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها محصولات خود را تحت پوشش بیمه بردند که با ارزیابی نهایی امیدواریم پرداخت خسارت به زارعین تحت پوشش بیمه انجام شود.

تقی‌زاده علت عدم اقبال کشاورزان را از پوشش بیمه‌ای دیر پرداخت شدن غرامت عنوان کرد و ادامه داد: در سال‌های گذشته صندوق بیمه محصولات کشاورزی خسارت وارده را دیرهنگام پرداخت کردند که این امر نارضایتی‌هایی را به همراه داشته و زارعین چند راغب به پوشش بیمه‌ای نیستند.

وی اضافه کرد: باید از ظرفیت‌های مختلف در این حوزه استفاده کنیم تا کشاورزان و باغداران راغب به پوشش بیمه‌ای محصولات خود باشند.

تقی‌زاده بیان کرد:‌ از ۹۰ هزار هکتار اراضی دیم شهرستان مرزی بیله‌سوار، ۹۵ تا صد درصد خسارت دیدند و با تاکید مسئولان کشوری و استانی امیدواریم بخشی از این خسارت‌ها جبران شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ضریب نفوذ بیمه‌ای را در استان ۴۰ درصد اعلام کرد و ادامه داد: در شهرستان بیله‌سوار این رقم ۵۷ درصد است.

کد خبر: ۲۲۰٬۵۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha