۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵
مقصران اصلی ریزش بازار سرمایه مشخص می شود 
بازار گزارش می دهد؛

مقصران اصلی ریزش بازار سرمایه مشخص می شود 

بازار سرمایه اصلاح شدیدی انجام داده و اگر در هفته پیش رو بازار متعادل شود و بر مبنای ارزندگی نمادها رفتار کند افت دستوری نبوده در غیر اینصورت مقصران اصلی ریزش کاملا مشهود است.

بازار؛ گروه بورس: بازار سرمایه در مدت کمتر از یک هفته حدود ده درصد افت کرده در حالی که سرعت رشد شاخص در زمان طولانی تری اتفاق افتاده است و همین مسأله منجر به خروج حدود ۸ هزار میلیارد تومان سرمایه از بازار شده است، برخی مدیران سازمان بورس مدعی هستند که که این پول از بازار خارج نشده و وارد صندوق های درآمد ثابت شده تا در زمان مناسب دوباره وارد بازار سهام شود.

حالا سوال این است که آیا این اظهار نظر نباید منجر به افزایش صف های فروش شود؟ در واقع این به معنای ورود بازار به اصلاح است. رییس سازمان بورس هم در تایید این موضوع اعلام کرده که عده ی به دنبال سیو سود بوده اند و از آنجایی که سرمایه گذاران بعد از رسیدن شاخص به هدف رشدی سیو سود می کنند اینهم به معنای ورود بازار به اصلاح است.

با توجه به اینکه دولت متقاضیان خودرو را مکلف کرده صد میلیون تومان پول خود را بلوکه کنند در صورتی که دویست هزار نفر در این طرح ثبت نام کنند تقریبا معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه خواهد بود که اگر نیمی از آن هم از طریق بورس تامین شود یعنی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان از بازار باید خارج می شد که این اتفاق تقریبا افتاد

در حال حاضر چند عامل دیگر منجر شد که بازار وارد اصلاح شود؛ نخست عرضه یکپارچه خودرو است و با توجه به اینکه دولت متقاضیان را مکلف کرده صد میلیون تومان پول خود را بلوکه کنند در صورتی که دویست هزار نفر در این طرح ثبت نام کنند تقریبا معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه خواهد بود که اگر نیمی از آن هم از طریق بورس تامین شود یعنی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان از بازار باید خارج می شد که این اتفاق تقریبا افتاد.

مسأله دومی که می تواند در افت ناگهانی بازار سرمایه موثر باشد تاکید برخی مسئولان همچون رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بر عدم تکرار اتفاقات سال ۹۹ در بورس است، هرچند شرایط بورس امسال با سال ۹۹ کاملا متفاوت بوده، زیرا بسیاری از نمادها هم اکنون در زیان ۵۰ درصدی به سر می برند ولی سال ۹۹ اینگونه نبود و بازار در یک رشد پیوسته از سال ۹۸ قیمت سهام چند برابر شده بود و در سال ۹۹ سرعت رشد خیلی بالاتر بود. بنابراین سیگنال اینکه بورس بورس حبابی شده یا در حال حبابی شدن بود کاملا منتفی است.

در حال حاضر ارزش دلاری بورس نسبت به سال ۹۹ بسیار پایین تر است، هرچند در مسیر رشد بازار سرمایه احتمال دارد نوساناتی اتفاق بیفتد و برخی مواقع اصلاحات زمانی یا قیمتی اتفاق بیفتد اما در واقعیت بورس ارزنده است


یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر ارزش دلاری بورس نسبت به سال ۹۹ بسیار پایین تر است، گفت: هرچند در مسیر رشد بازار سرمایه احتمال دارد نوساناتی اتفاق بیفتد و برخی مواقع اصلاحات زمانی یا قیمتی اتفاق بیفتد اما در واقعیت بورس ارزنده است و رشد آن ادامه پیدا خواهد کرد و می تواند تا پایان سال به شاخص سه میلیون واحد هم برسد.

همایون دارابی با بیان اینکه در مسیر روند کنونی دولت باید چند عامل را تعیین تکلیف کند تا رشد بازار تسهیل شود، افزود: در شرایط کنونی موضوع قیمت گذاری دستوری، نرخ بهره بانکی و قیمت گذاری دلار برای شرکت های صادرکننده همچنان مسأله است.

او افزود: دولت با دخالت در قیمت گذاری دستوری حاشیه سود بسیاری از شرکت ها را کاهش داده و منجر شده آنها همچنان در زیان باشند برای نمونه گروه خودرویی، گروه لاستیکی، شوینده ها و... در سال های گذشته حاشیه سود بسیار پایینی داشته و حتی در زیان بوده اند. در بحث نرخ سود بانکی هم کاملا مشهود است و هرچقدر نرخ ها بالاتر برود پول ها به سمت بانک ها سرازیر می شوند و این مسأله در زمان اصلاح بازار بیشتر نمود پیدا می کنند و موضوع آخر هم قیمت دلار برای صادرات محصولات پتروشیمی و... است از آنجایی که نرخ ثابت ارز و آنهم با فاصله زیاد از بازار آزاد منطقی نیست منجر به بروز مشکلاتی هم در صادرات شرکت ها و هم در حاشیه سود آنها خواهد شد، از این رو دولت باید این مسائل را حل کند تا روند صعودی بورس به صورت طبیعی اتفاق بیفتد.

ریزش بورس دستوری بود؟

در حال حاضر بسیاری از سهامداران معتقدند این افت شاخص بورس کاملا دستوری اتفاق افتاده است، زیرا نمی شود بدون اینکه سیگنالی در اقتصاد صادر شده باشد تمام بازار به صورت یکپارچه وارد اصلاح شود زیرا همه نمادها در شش ماه گذشته به صورت یکپارچه رشد نکرده اند و میزان سودآوری آنها هم یکسان نبوده و هر یک ارزندگی متفاوتی دارند در چنین حالتی چرا همه نمادها باید به یکباره وارد اصلاح شوند؟ رییس سازمان بورس حرکت دستوری بازار را کاملا منتفی قلمداد کرده اما برخی فعالان بازار همچنان بر این موضوع تاکید دارند.

در حال حاضر هم حقوقی ها و بازارگردان های وابسته به دولت عامل ریزش بازار شده اند زیرا دلیلی ندارد که همین بازارگردان ها و حقوقی ها در صف های فروش چند برابر حجم مبنا عرضه کنند و فردا دوباره در صف فروش همین سناریو را تکرار کنند

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه دولت در بورس دخالت می کند و کاملا مشهود است، گفت: در حال حاضر هم حقوقی ها و بازارگردان های وابسته به دولت عامل ریزش بازار شده اند زیرا دلیلی ندارد که همین بازارگردان ها و حقوقی ها در صف های فروش چند برابر حجم مبنا عرضه کنند و فردا دوباره در صف فروش همین سناریو را تکرار کنند.

علیرضا سادات با بیان اینکه اگر بازار سرمایه در موقعیت کنونی ارزنده است چرا در بازاری متعادل و به صورت منطقی عرضه اتفاق نیفتاد؟ تصریح کرد: در شرایط کنونی بیشتر سناریو این بود که سهامداران خرد غافلگیر شوند و نتوانند از بازار خارج شوند و از طرف دیگر گفته می شود پول های سنگینی وجود داشت که منتظر بود در اصلاح بازار وارد شود و این اصلاح اتفاق افتاد تا این پول ها وارد بورس شوند.

به گزارش خبرنگار بازار، در حال حاضر بازار سرمایه اصلاح شدیدی انجام داده و اگر در هفته پیش رو بازار متعادل شود و بر مبنای ارزندگی نمادها رفتار کند افت دستوری نبوده در غیر اینصورت مقصران اصلی ریزش کاملا مشهود است، زیرا هیچ عامل اقتصادی اتفاق نیفتاده که به زیان بورس باشد یا اینکه مردم سرمایه های خود را بخواهند از بورس خارج کنند و وارد بازار دیگری شوند.

کد خبر: ۲۲۰٬۵۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 8
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • M.V IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
      2 0
      تالار شیشه‌ای را در روزهای یکشنبه و دوشنبه و سه شنبه و چهارشنبه هفته سوم اردیبهشت متاثر از رفتار عجولانه حقوقی‌‌‌‌‌‌‌‌ها و بازار گردان ها برای کنترل و تصاحب بازار قرمز کردند
    • ناشناس IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
      2 4
      آقای کارشناس پس شما خبر نداری کمی بیشتر تحقیق وتفحص کنید کاملا مشهود است به حقوقیها دستور داده شده که جلوی رشد بازار گرفته شود وفاجعه ۹۹ پیش نیاید بورس اطمینان داشته باش تا ۱۷۵۰ سقوط خواهد کرد
    • حسین IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
      10 0
      خدا ازت نگذره عشقی چرا این بلا رو سر مردم اوردی بعد سالهای سال ضررهاموجبران شده بود اما طی یک هفته همشو پس گرفتی ما تاکی باید صبر کنیم مگه نمیگن بورس برای بلند مدته پس چی شد اینکه دوباره رسیدیم به کف ۹۹،اینکه فقط چند سهام بازار پایه رشد کردن باید جواب پس بدی.
    • حسین ۲۶۴ IR ۰۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
      0 2
      ما ملت در هر موردی هیجانی عمل می‌کنیم بعد مقصر را "زمین وزمان"میدانیم
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
      1 0
      یعنی کسی هست تو این مملکت از جریان خبر نداشته باشه؟
    • هاشم US ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
      1 0
      فقط و فقط بابت اینه که حقیقی ها می‌خوان ثبت نام خودرو انجام بدن و پولشون رو از بازار دارن خارج میکنن و موضوع دیگه اینکه آقای عشقی گفتن عرضه اولیه های زیادی امسال داریم که این نه چندان خبر مثبت بلکه منفی است چون دیگه همه مردم می‌دونن عرضه اولیه ها همه کشکیه و بابت خالی کردن جیب یه عده مردم بیچاره است میگین نه به عرضه اولیه های سال ۹۹نگله بندازین ببینین کجا رسیدن
    • عرفان IR ۰۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      0 0
      با توجه به نحوه اصلاح در بورس و ریزش سهام سناریو انجام شده کاملا دستوری بوده در روز یکشنبه خیلی از سهامها در ا ل وقت با توجه به روند و تکنیکال در حال صعود بودند به یکباره کارگزاریها دجار اشکال شده و سهامهای شاخص ساز منفی و بقیه نمادها نیز تبعیت و حقوقیهای فرصت طلب شروع به خرید کردندو سودخوبی را از آن خود کردند اگر این کار دستوری نیست پس چیست؟
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      0 0
      تو رابه خدا به داد بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی برسید. تو رابه خدا قیمت خانه سر به فلک گذاشته و اینکه تو را به خدا بگذارید مردم در اطراف شهرها کانکس نصب کنند .و اگر این کار را نکنید . از خشم خدا بترسید