۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
اجرای آبیاری نوین در ۳ میلیون هکتار اراضی کشاورزی کشور

اجرای آبیاری نوین در ۳ میلیون هکتار اراضی کشاورزی کشور

مدیرکل امور آب کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: از ۸ و نیم میلیون هکتار اراضی آبی کشور در حدود سه میلیون هکتار از اراضی، اجرای سیستم‌های نوین آبیاری را داریم.

به گزارش بازار، رضا سرافرازی، مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در برنامه روزی نو از رادیو اقتصاد درباره مدیریت منابع آب در کشاورزی گفت: در سال های اخیر به دلیل کمبود بارندگی و شرایط غیرمعمول جویی، منابع آبی خصوصا منابع آب شرب رو به تهدید است و این خیلی مهم است، چون امنیت غذایی یک مقوله مهم برای کشور است اما امنیت آبی اولی تر است.

اجرای آبیاری نوین در سه میلیون هکتار اراضی کشاورزی کشوروی افزود: بخش کشاورزی هم مقید است که آب شرب اولویت دارد و در این قضیه در مناطق مختلف کشور همکاری کشاورزان را دیدیم در حوزه آبریز زاینده رود کشاورزان شرق اصفهان همکاری را داشتند و سعی شد آب سایر بخش ها اول تامین بشود در استان همدان که به شدت کمبود آب شرب را داشتیم با کمک کشاورزان آن منطقه و با در اختیار گذاشتن تعدادی از چاههای کشاورزی دولت توانست این را تا اندازه ای جبران کند.

سرافرازی اضافه کرد: باید قبول کنیم هر واحد کشاورزی در هر جای کشور، به مثابه یک بنگاه اقتصادی است که چند نفر از این بنگاه اقتصادی ارتزاق می کنند و این آب هم از طریق دولت بعنوان حق آبه یا پروانه بهره برداری در اختیار بهره برداران قرار گرفته و هرگونه کاهشی که در اثر اقداماتی که دولت انجام می دهد مطابق ماده ۴۴ قانون توزیع عادلانه آب بایستی یک توافقی بین بهره بردار کشاورز و این مقوله جابجایی آب باشد.

وی ادامه داد : به شدت منابع آب های زیرزمینی مان کاهش پیدا کرده حدود ۱۲۴ میلیارد متر مکعب حداقل از منابع آب استراتژیک مصرف شده که این برای کشاورزی تهدید جدی است، هر اقدامی که بتواند کمک کند به آب پایدار بخش کشاورزی، با اولویت آب شرب در کشور، وزارت جهاد کشاورزی استقبال می کند.

مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی درباره آبیاری قطره ای گفت: ما از ۸ و نیم میلیون هکتار اراضی آبی کشور تا الان حدود سه میلیون هکتار از اراضی را با کمک دولت برای اجرای سیستم های نوین آبیاری در کشور داشتیم.

سرافرازی درباره استفاده از میکروآب پاش ها تصریح کرد: الان به دلیل فعالیت و کمکی که وزارت جهاد کشاورزی و دولت در زمینه اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار کردند کشور ما خوشبختانه حدود ۹۵ درصد در زمینه اجرا و ساخت و تامین انواع سیستم های آبیاری که به روز دنیا در کشور است الان تقریبا خودکفا است.

وی تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی هر ساله آمادگی اجرای حداقل ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار را دارد که بتواند این را نظارت و کمک کند به اجرا، ولی بحث تامین اعتبارش مهم است.

سرافرازی در پایان گفت: مهم ترین بحثی که می تواند کمک کند، تحویل حجمی آب است یعنی بخش کشاورزی، یک سهمی از به آب تجدیدپذیر کشور می تواند داشته باشد وزارت جهاد کشاورزی توقعش این است که بخاطر این که هیچ دغدغه ای وجود نداشته باشد این سهم آب کشاورزی هر مقداری که هست به صورت هوشمند و حجمی در اختیار بخش کشاورزی قرار بگیرد.

کد خبر: ۲۲۰٬۵۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha