۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۷
گلایه تولیدکنندگان کریستال از بانک‌ها | نوسانات ارز بازار را مختل کرده است
تولید کننده کریستال‌های زینتی در گفتگو با بازار:

گلایه تولیدکنندگان کریستال از بانک‌ها | نوسانات ارز بازار را مختل کرده است

تهران- عدم حمایت بانک‌ها در مواقع اعطای تسهیلات به‌خصوص بهانه تراشی‌های مختلف برای وام‌هایی با کارمزد چهار درصد یکی از گلایه‌های تولید کنندگان است.

مرجان شرف- بازار؛ عدم حمایت بانک ها یکی از ناراحتی هایی است که همیشه میان اهالی هنر و تولید کنندگان این رشته وجود دارد بانک ها بر خلاف دستورالعمل ها با تولید کنندگان همکاری نکرده و با بهانه هایی از قبیل کمبود بودجه وام های اشتغالزایی با کارمزد چهار درصد را پرداخت نمی کنند.

در کنار این موضوع گرانی و تورم و ثابت نبودن نرخ ارز، کار تولید صنایع دستی فاخر را برای تولید کنندگان دچار چالش کرده است. در اینباره با حسین فلاح مراد تولید کننده کریستال و دانش آموخته رشته طراحی و تراش روی بلور از کشور چک به گفتگو نشستیم:

* مواد اولیه را از کجا تامین می‌کنید؟

کریستال خام را از کارخانجات تهیه می کنیم کارخانجاتی که کوره های ذوب کریستال دارند در کوره مواد را در قالب ریخته و ما خام کریستال را از آنها تهیه و ابزار های کار مانند الماس های تراش که معمولا روسی و اوکراینی است از ترکیه وارد می شود و اسید های مورد نیاز که برای شفاف کردن مورد استفاده قرار می گیرد نیز از چین خریداری و ما هم با کار دست خودمان آن ها را تبدیل به صنایع فاخر می کنیم.

* بانک‌ها چقدر به واحدهای تولیدی مانند شما کمک می‌کنند؟

اصلا کمکی نمی کنند؛ درخواست سه میلیارد وام کردیم تا با این مقدار ۲۰ نفر پرسنل اضافه و کارآفرینی کنیم، تایید هم شد اما از آنجا که این وام با سود چهار درصد است بانک ها پرداخت نمی کنند مراحل اداری وام به طور کامل انجام شده اما بانک عامل پرداختی ندارد. مگر می شود مصوبه ای که بین سازمان صنایع دستی و بانک به امضا رسیده با این مضمون که به هنرمند برای اشتغال و کارآفرینی وام داده شود، اینطور توسط بانک ها ندیده گرفته شود؟

گلایه تولید گران کریستال از بانک‌ها | نوسانات ارز بازار را مختل کرده است

* با توجه به نوسانات ارز مشکلی در واردات دارید؟

نوسان ارز تمام کار ما را مختل کرده، از مشتری سفارش می گیریم و قیمتی را به او می گوییم تا آن محصول ساخته و تحویل اسید شویی شود اجرت اسید شویی به همان قیمتی رسیده که ما به خریدار گفته ایم یعنی عملا تولید و فروش برای ما هیچ سودی در بر ندارد. اسید شویی با نرخ دلار افزایش پیدا می کند و این در کار ما می شود ضرر اندر ضرر و ما را خیلی اذیت می کند.

* چه کشورهایی در زمینه ساخت بلور و کریستال فعالیت دارند؟

مهد کریستال و بلور کشور چک است که کریستال چک معروف است اما با پا به سن گذاشتن استاد کارهای چکی نیروی جوان دیگر مانند سابق به سمت این کار نرفته اند و کار دست آنچنانی ندارند و کارها معمولا با قالب و به صورت پرسی انجام می شود اما در ایران ما هنر دستی را حفظ کرده ایم و روز به روز هم با افزایش ریزه کاری ها روی اجناس در حال رقابت با دنیا هستیم.

* برای صادرات نیازمند چه حمایت هایی هستید ؟

سازمان صنایع دستی با معرفی تجار به ما می تواند از ما حمایت کند تا بابت خروج کالا اذیت نشویم و بتوانیم صادرات داشته باشیم.

*در زمینه مالی چطور؟

توقع وام نداریم و خودمان مسائل مالی را برطرف می کنیم تنها می خواهیم کمک کنند تا بتوانیم بدون مشکل و به راحتی اجناس را از ایران خارج کنیم.

* بازار داخل ایران را چطور ارزیابی می کنید ؟

برای کارهای سبک و ارزان که مردم قدرت خرید داشته باشند بد نیست اما کارهای کار شده و هنری خاص که قیمت کار بالا می رود اصلا در داخل کشور خریدار ندارد.

گلایه تولید گران کریستال از بانک‌ها | نوسانات ارز بازار را مختل کرده است

* در ایران با چه چالش هایی درگیر هستید؟

کارخانجات سازنده ظروف در فصل زمستان مشکل نبود گاز دارند به عنوان مثال با قطع گاز در یکی از کارخانجات تمام مواد مذاب داخل کوره از بین رفته بود یا فشار گاز را پایین می آورند که آنهم موجب خسارت به واحدهای تولیدی می‌شود.

حمایت های دولت سیزدهم به هنرمندان بسیار ملموس و مفید بوده است

یکی دیگر از معظلات واحد های تولیدی گران شدن قیمت گاز است به عنوان مثال در گذشته پول گاز در هر ماه ۳۰ الی ۴۰ میلیون بود اما الان با رشد ناگهانی قبض ۳۰۰ میلیونی می آید. این ها تولید کننده را اذیت می کند. تعدد مشکلات بسیار زیاد است اما برطرف کردن آنها به پیشرفت تولید در کشور کمک می شود.

* کمک و حمایت دولت چطور؟ آیا راضی هستید؟

حمایت‌های دولت سیزدهم به هنرمندان بسیار ملموس و مفید بوده است. با تلاش هنرمندان و اساتید بیمه هنرمندان صنایع دستی با تعرفه ۱۰ درصد راه اندازی شد اما توسط دولت های گذشته این بیمه قطع شد و در دولت جدید از هنرمندان صنایع دستی حمایت و بیمه هنرمندان صنایع دستی دوباره در مراحل راه اندازی است.

* در زمینه پیشرفت صنایع دستی چه چیزی کم داریم ؟

با وجود تعداد بالای هنرمند، اما از طرح های کشور های دیگر کپی برداری صورت می گیرد از هنرمندان می خواهم که طرح های جدید ارائه دهند و نوآوری داشته باشند دنیا دنیای پیشرفت و نوآوری است اگر بخواهیم درجا بزنیم اصلا برای هنر و اقتصاد مربوط به آن خوب نیست.

از هنرمندان این رشته می خواهیم که تنها با روزی دو الی سه ساعت تفکر طرح ها و ایده های جدیدی را تحویل سازندگان بدهند. از آنجا که طراحی ها به صورت دستی با کاغذ انجام می شود و کامپیوتری نیست هنرمندان باید ذوق وسلیقه بسیاری را صرف کنند تا به یک طرح زیبا و مشتری پسند برسند.

کد خبر: ۲۲۰٬۴۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha