۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۴
ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد امسال قابل تحقق است

ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد امسال قابل تحقق است

معاون شرکت فولادتکنیک گفت: تولید ۵۵ میلیون تن فولاد که قرار بود در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ عملیاتی شود، امسال قابل تحقق است.

به گزارش بازار، مهران محجوب‌نژاد گفت: طرح جامع فولاد از سال ۱۳۹۲ با محوریت شرکت ملی فولاد ایمیدرو آغاز شد. این طرح اکنون ۱۰ سال است که پایش می‌شود و دستاوردهای خوبی برای صنعت فولاد کشور داشته است.

وی ادامه داد: درباره تأمین ماده اولیه پایدار، چالش‌های انرژی، مسائل توازن زنجیره فولاد، مسائل صادراتی، مسائل عرضه و تقاضا پارامترهای خوبی داشته و در این چند سال در رسانه‌های مختلف گزارش داده شده و در همایش‌ها و نشست‌ها مورد نقد و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

محجوب‌نژاد افزود: بحث افق سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، تولید ۵۵ میلیون تن بوده که امسال به این هدف می‌رسیم. ظرفیت ۵۵ میلیون تن را که هدفگذاری کنیم به نتیجه می‌رسیم ضمن این که تولید واقعی ما ممکن است ۷۰ تا ۷۵ درصد ظرفیت باشد.

وی گفت: این طرح چالش‌هایی دارد و در حوزه‌های مختلف این چالش‌ها در جلسات مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد که پیش‌بینی ما یک افق ۲۰ ساله برای آینده کشور است، چون سال ۱۴۰۴ برای توسعه این صنعت، افق کوچک و کمی است سال ۱۴۲۵ را هدفگذاری کردیم که بتوانیم در این‌باره برای توسعه و تولید پایدار این صنعت برنامه‌های عملیاتی لازم را داشته باشیم.

محجوب‌نژاد همچنین در بحث مجوزها افزود: متأسفانه یکی از چالش‌های مهمی که از قبل و اکنون هم با آن مواجه‌ایم، مازاد مجوزهایی است که در زنجیره فولاد آغاز شده، ما از ابتدا این‌ها را در یک برنامه مشخصی دنبال می‌کردیم، ولی به دلیل مسائل منطقه‌ای، بخشی، بنگاهی و عوامل مختلف این مجوزها در برخی جاها صادر می‌شد حتی جاهایی که توجیه اقتصادی ندارد یا مناطق کم‌برخوردار و مناطق کویری است که شرایط خوبی ندارند.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های ما در طرح جامع، کنترل و هدفمندکردن این مجوزهاست که ان‌شاءالله بتوانیم آن‌ها را به نتیجه برسانیم.

محجوب‌نژاد همچنین درباره وضعیت صادرات فولادی گفت: یکی از بحث‌های اصلی که باید در فولاد کشور رعایت شود، صادرات است که خیلی تعیین کننده است، اکنون ما یک مازاد ظرفیتی داریم و مصرف داخل هم محدود است.

وی افزود: در طرح جامع هدفگذاری در این چند ساله، ۲۰ میلیون تن صادرات داشتیم که بهترین آمار ما ۱۲ سال بود، اما صادرات مسائل مختلفی دارد مثلاً همین جنگ اوکراین و روسیه روی صادرات اثر گذاشت.

معاون شرکت فولادتکنیک گفت: قیمت‌های جهانی شرایط مختلف دارد، باید بر روی توسعه بازار صادرات کار کنیم. کشورهایی که هدف صادراتی ما بودند خودشان شاید فولادساز و یا صادرکننده باشند.

محجوب‌نژاد افزود: هر چه بتوانیم صادراتمان را از فولاد میانی به سمت محصولات نهایی ببریم، می‌توانیم ارزش افزوده برای کشور داشته باشیم.

کد خبر: ۲۲۰٬۴۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha