۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۷
آمار جدید بانک مرکزی از کاهش رشد نقدینگی

آمار جدید بانک مرکزی از کاهش رشد نقدینگی

نرخ رشد نقدینگی از ۳۹.۷ درصد در پایان بهمن ۱۴۰۰ در یک روند نزولی به ۳۲ درصد در پایان بهمن ۱۴۰۱ کاهش یافته است.

به گزارش بازار، بانک مرکزی اعلام کرد: بررسی رشد نقدینگی در ماه‌های پایانی ۱۴۰۱ حاکی از تداوم روند کاهشی این متغیر همچون ماه‌های گذشته بوده است؛ به‌طوری‌که نرخ رشد نقدینگی از ۳۹.۷ درصد در پایان بهمن‌ماه ۱۴۰۰ طی یک روند نزولی به ۳۲.۰ درصد در پایان بهمن ۱۴۰۱ کاهش یافته است.

همچنین، بر اساس آمارهای مقدماتی رشد نقدینگی در پایان ۱۴۰۱ معادل ۳۱.۱ درصدی بوده است که کاهش قابل ملاحظه رشد نقدینگی نسبت به دو سال گذشته (رشد نقدینگی در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب معادل ۴۰.۶ و ۳۹.۰ درصد بوده است) را نشان می‌دهد و حاکی از آن است که برنامه پولی تنظیم شده برای کنترل رشد نقدینگی برای ۱۴۰۱ به صورت نسبی تحقق یافته است.

لازم به توضیح است که رشد پایه پولی در پایان بهمن ۱۴۰۱ نسبت به پایان ۱۴۰۰ معادل ۳۳.۹ درصد رشد داشته که بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی با سهمی معادل ۳۲.۷ واحد درصد، مهم‌ترین عامل رشد پایه پولی در این دوره بوده است

درباره با افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی به عنوان عامل مهم رشد پایه پولی در ماه‌های پایانی سال گذشته لازم به اشاره است که بانک مرکزی با اجرای سیاست کنترل مقداری ترازنامه با افزایش نسبت سپرده قانونی بانک‌های خاطی (به عنوان جرایم نظارتی)، توانست رشد خلق پول توسط بانک‌ها را از طریق کاهش قابل توجه ضریب فزاینده نقدینگی کنترل کند. در این میان برخی از بانک‌ها و موسسات اعتباری تخطی کننده نتوانستند بخشی از سپرده قانونی تعیین شده را در زمان مقرر تودیع کنند که منجر به افزایش اضافه برداشت آن‌ها از منابع بانک مرکزی شد.

از این رو ملاحظه می‌شود که بخشی از افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی ناشی از توانایی نداشتن تعدادی از بانک‌ها و موسسات اعتباری ناسالم در تودیع سپرده قانونی بوده است

کد خبر: ۲۲۰٬۴۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha