۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱
نگاه ویژه شورای پول و اعتبار به کاهش نرخ سود مسکن ملی| بذرپاش: با روش های جدیدی پیگیر هستیم
«بازار» گزارش می دهد

نگاه ویژه شورای پول و اعتبار به کاهش نرخ سود مسکن ملی| بذرپاش: با روش های جدیدی پیگیر هستیم

رشد سقف وام مسکن ملی به ۵۵۰ میلیون تومان این انتظار را در شورای پول و اعتبار افزایش داده که با کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن ملی به کمتر از ۲۳ درصد نیز موافقت کند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: افزایش سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن از ۴۵۰ میلیون تومان به ۵۵۰ میلیون تومان خبری خوشحال کننده برای متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن بود. این مصوبه شورای پول و اعتبار در حالی دو روز پیش خبری مسرت بخش برای متقاضیان طرح مسکن ملی بود که این انتظار را برای متقاضیان مسکن ملی ایجاد کرد که وعده دولت و سیستم بانکی در کاهش نرخ سود بانکی که ماهها پیش داده شده بود نیز محقق شود.

در روزهای پایانی سال گذشته مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از نرخ سود ۲۳ درصدی نرخ سود تسهیلات مسکن ملی گفته بود این سود به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

او با تاکید بر اینکه حتما قبل از سال جدید این درصد سود کاهش پیدا خواهد کرد و به میزان گذشته و حتی کمتر از آن باز خواهد گشت که بتوانیم بخشی از هزینه‌ها را جبران کنیم گفت: با روش‌های دیگری در صدد تکمیل واحدهای نهضت ملی مسکن هستیم که به مرور اعلام می‌شود.

نگاه ویژه شورای پول و اعتبار به کاهش نرخ سود مسکن ملی| بذرپاش: با روش های جدیدی پیگیر هستیم

بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که پیشنهاد کاهش نرخ سود وام مسکن ملی به کمتر از ۲۳ درصد به کجا رسید؟ گفت: موضوع کاهش نرخ سود وام مسکن ملی با روش های جدید و ترغیب سیستم بانکی پیگیری می شود. این موضوع را باید در شورای پول و اعتبار پیگیری کنیم.

موضوع کاهش نرخ سود وام مسکن ملی با روش های جدید و ترغیب سیستم بانکی پیگیری می شود. این موضوع را باید در شورای پول و اعتبار پیگیری کنیم

او پیشتر گفته بود که از طریق مشارکت با نهادهای عمومی، بانک‌ها و انبوه سازان که آنان را هم به کمک فرا خوانده‌ایم تلاش داریم تا هرچه سریعتر بتوانیم واحدهای نهضت ملی را در سراسر کشور به اتمام برسانیم.

رشد سقف وام مسکن ملی به ۵۵۰ میلیون تومان این انتظار را در شورای پول و اعتبار افزایش داده که با کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن ملی و با روش های جدید و ترغیب سیستم بانکی موافقت کند

حال رشد سقف وام مسکن ملی به ۵۵۰ میلیون تومان این انتظار را در شورای پول و اعتبار افزایش داده که با کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن ملی و با روش های جدید و ترغیب سیستم بانکی موافقت کند.

در بهمن ماه سال گذشته بود که نرخ سود تسهیلات مسکن ملی با توجه به افزایش نرخ سود بانکی از ۱۸ درصد به ۲۳ درصد افزایش یافت و همین موضوع نارضایتی های زیادی در میان متقاضیان مسکن ملی به دلیل بالا رفتن بازپرداخت اقساط ایجاد کرد.

آنطور که سعیدرضا کوهی رئیس اداره‌کل اعتبارات بانک مسکن گفته بود نرخ سود از طریق شورای پول و اعتبار اعلام می‌شود و در طرح نهضت ملی مسکن، چون حد اعتباری دیده نشده بود از منابع داخلی بانک پرداخت می‌شد و نرخ آن ۱۸ درصد بود، منتها در زمان حاضر نرخ سود به ۲۳ درصد تغییر کرده است.

وی افزود: با این اقدام اقساط متقاضیانی که دارند تسهیلات پرداخت می‌کنند تقریباً به حدود ۸ و نیم تا ۹ میلیون تومان افزایش می‌یابد.
وی با یادآوری این‌که دوره بازپرداخت اقساط نهضت ملی مسکن ۲۰ ساله است، گفت: صحبتی شد که پرداخت این‌ اقساط پلکانی شود، چون نرخ سود بالا است فرمول آن جواب نمی‌دهد؛ یعنی طوری می‌شود که "رِبح مرکب" (دریافت سود از سود) به وجود می‌آید و ـ متقاضیان ـ نمی‌توانند با آن اقساطی که پرداخت می‌کنند، بدهی وام را تسویه کنند، ولی صحبت است که از طریق یارانه دولت بتواند کمک کند.

نگاه اجمالی نشان می دهد که سود تسهیلات مسکن ملی اگر ۲۳ درصد شورای پول و اعتبار باشد مبلغ اقساط وام مذکور برای متقاضیان نهضت ملی مسکن به بالای ۱۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد

اما یک نگاه اجمالی نشان می دهد که سود تسهیلات مسکن ملی اگر ۲۳ درصد شورای پول و اعتبار باشد مبلغ اقساط وام مذکور برای متقاضیان نهضت ملی مسکن به بالای ۱۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد. اما آنطور که از شواهد بر می آید شورای پول و اعتبار قصد دارد با نگاه ویژه تری کاهش نرخ سود مسکن ملی را بررسی کند تا بازپرداخت اقساط تا حدودی در توان متقاضیان باشد.

به نظر می رسد نرمش برای افزایش سقف وام مسکن ملی می تواند متقاضیان مسکن ملی را به کاهش نرخ سود تسهیلات امیدوار کند. چرا که هم دولت و هم مجلس به شدت پیگیر این هستند که نرخ سود مسکن ملی از ۲۳ درصد به پایین ترین حد ممکن برسد.

این پیگیری و حمایت از کاهش نرخ سود تا حدی جدی است که قرار است اولین جلسه رسمی هیئت امنای صندوق ملی مسکن روز شنبه ۲۳ اردیبهشت تشکیل و موضوع واریزی به این صندوق را بررسی کند.

نگاه ویژه شورای پول و اعتبار به کاهش نرخ سود مسکن ملی| بذرپاش: با روش های جدیدی پیگیر هستیم

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه اولین جلسه رسمی هیئت امنای صندوق ملی مسکن روز شنبه ۲۳ اردیبهشت تشکیل خواهد شد گفت: این جلسه با حضور وزیر راه وشهرسازی، دو تن از نمایندگان مجلس ، وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی و مدیران بنیاد مسکن برگزار می شود. قرار است منابع مالی که پیش بینی شده بود به این صندوق واریز شود در این جلسه پیگیری و راه های وصول آن نیز بررسی شود.

یکی از وظایف مهم صندوق ملی مسکن پایین آوردن میزان اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن است که از طریق یکپارچه کردن منابع صندوق و وامی که بانک ها پرداخت می کنند تامین می شود

وی تاکید کرد: یکی از وظایف مهم صندوق ملی مسکن پایین آوردن میزان اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن است که از طریق یکپارچه کردن منابع صندوق و وامی که بانک ها پرداخت می کنند تامین می شود.

او می گوید: یارانه سود بانک ها را باید صندوق مسکن ملی تامین کند در صورتی که این اقدام اجرایی شود ما نگرانی از اقساط بالای این تسهیلات دیگر نخواهیم داشت.

شاکری بیان کرد: منابع صندوق مسکن ملی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بسیار کم وصول شد این در حالی است که باید وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه برای وصول منابعی که پیش بینی شده اقدام کنند که البته هیئت امنای صندوق خود از روز شنبه پیگیر این موضوع خواهند شد.

تاکنون بیش از ۹۰۰ هزار نفر از متقاضیان، آورده اولیه را واریز کرده‌اند و بیش از ۵۰۰ هزار واحد در مراحل مختلف ساخت به سر می‌برد و قرار است خرداد ماه سال جاری تعدادی از واحدهای نهضت ملی مسکن که طی یک تا دو سال گذشته کلنگ‌زنی شده در شهرهای مختلف افتتاح شود

بررسی‌ها نشان می‌دهد تاکنون بیش از ۹۰۰ هزار نفر از متقاضیان، آورده اولیه را واریز کرده‌اند و بیش از ۵۰۰ هزار واحد در مراحل مختلف ساخت به سر می‌برد و قرار است خرداد ماه سال جاری تعدادی از واحدهای نهضت ملی مسکن که طی یک تا دو سال گذشته کلنگ‌زنی شده در شهرهای مختلف افتتاح شود.

آنطور که به نظر می رسد و طبق گفتگویی که خبرنگار خبرگزاری بازار با سرپرست بانک مسکن داشت مشخص شد که نرخ سود که از اواخر پارسال ۲۳ درصد شده هنوز در نهضت ملی مسکن قرارداد با نرخ سود ۲۳ درصد بسته نشده است.

در دوره بازپرداخت ۲۰ ساله تسهیلات، مبلغ اقساط ماهانه معادل ۱۰ میلیون و ۶۵۳ هزار تومان خواهد بود. کل بازپرداخت این وام در ماه ۱۲ سال بیستم ۲ میلیارد و ۵۵۶ میلیون و ۸۴۴ هزار تومان است.

به‌عبارت دیگر سود تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن ۲ میلیارد و ۶۸ میلیون و ۴۴۳ هزار تومان است.

پیش از این و در وام ۴۵۰ میلیون تومانی مبلغ اقساط ماهانه ۸ میلیون و ۷۱۶ هزار تومان بود. کل بازپرداخت این وام در ماه ۱۲ سال بیستم حدود ۲ میلیارد و ۹۲ میلیون تومان و کل سود تسهیلات وام ۴۵۰ میلیون تومانی حدود یک میلیارد و ۶۴۲ میلیون تومان بود.

کد خبر: ۲۲۰٬۴۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • وی IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
      3 0
      دلیل تاخیر در مشخص کردن زمین تاخیر در پرداخت وام تاخیر در ساخت ،افزایش قیمت مصالحه افزایش تورم کاهش قدرت پول، دولت ها و بازنده اصلی وتاوان دهند مردم که البته منت افزایش وام هم اضافه شد.
    • مهدی IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
      2 0
      متاسفانه وقتی میزان سود بانکی23درصده انگار دولت ما مردم که متقاضی میکنیم مارو تو استخر یخ بندازم اون حالت میشیم. خدا بداد برسه خلق خدا که رحم نداره
    • رضا IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
      5 0
      ماهی ۱۰ میلیون قسط ؟؟؟؟ من کل دریافتی حقوقم تو ماه ۱۰ میلیون هم نمیشه . از کجا بیارم ؟؟؟ این چه طرحی بود برای اقشار کم درآمد؟ ؟؟
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      0 0
      سلام. روی کاغذ خوب مصوب میشه ولی اجرا نمیشه. وام مسکن ملی نمیدن
    • رضا IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      0 0
      همین الان یه عده مجبورن قسط بندی کنن و وقتی قسط بندی بشه سود ۲۳ درصد باید بپردازن پس محض رضای خدا زودتر بخش نامه را ابلاغ کنین ،چرا اینقد با روح و روان این مردم بدبخت بازی می کنید