۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۸
اکثر تولیدکنندگان نمی‌توانند با نرخ اعلامی سامانه ارز مبادله‌ای، ارز تامین کنند
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

اکثر تولیدکنندگان نمی‌توانند با نرخ اعلامی سامانه ارز مبادله‌ای، ارز تامین کنند

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اکثر افرادی که برای تامین ارز به سامانه ارز مبادله‌ای مراجعه می‌کنند نمی‌توانند با نرخ اعلامی، ارز دریافت کنند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، مصطفی طاهری با اشاره به قرائت گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره آسیب‌شناسی سازوکار تأمین و تخصیص نیازهای ارزی در حوزه واردات مواداولیه و تجهیزات مورد نیاز واحدهای صنعتی تولیدی، گفت: برای تحقق شعار سال در مرحله نخست باید اقدامات منجر به رشد تولید و مهار تورم احصا شود این در حالی است که از اسفند سال گذشته و فروردین سال جاری به شدت در تامین مواد اولیه به دلیل تامین ارز با مشکل مواجه هستیم.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به دلیل سیاست غلط بانک مرکزی، اُفت تولید و تورم خواهیم داشت، ادامه داد: از آنجا که بانک مرکزی یکی از نهادهایی است که گزارش‌های مربوط به اعداد و ارقام را تهیه می‌کند، از این نهاد می‌خواهیم گزارشی مبنی بر اینکه به دلیل عدم تامین ارز چه میزان کاهش تولید و تورمی را خواهیم داشت، تهیه کند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه کمبود ارز نداریم؛ سال گذشته ۵۳ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته‌ایم و میزان واردات نیز به دلیل وجود شرکت‌های دانش بنیان کاهش یافته است بنابراین آنچه امروز وجود دارد ناشی از سیاست غلط و عدم عمل به قانون توسط بانک مرکزی است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیاست غلط بانک مرکزی باعث شده مراجعات به کمیسیون صنایع و معادن مجلس در فروردین ماه فقط برای تامین ارز بوده و با توجه به بازدیدهای میدانی که داشتیم، برخی از صنایع با ظرفیت کمتری به فعالیت ادامه می‌دهند تا زمانیکه مواد اولیه آنها تامین شود، تصریح کرد: سال گذشته ارز ۴۲۰۰ تومانی، ارزهای ۲۸۵۰۰ تومانی و مبادله‌ای و بازار آزاد وجود داشت. این سیاست باعث شد تا تقاضاهای واقعی و غیرواقعی افزایش یابد، از سوی دیگر به دلیل عدم تخصص و توانایی بانک مرکزی در تشخیص تقاضاهای واقعی، بیش از نیاز واقعی تخصیص ارز توسط وزارتخانه‌ها تایید می‌شود بنابراین هوشمندی کم موجب ایجاد صف برای تهیه ارز شده است و عملاً تولیدکنندگان واقعی آسیب می‌بینند.

طاهری با تاکید بر اینکه در دولت باید عرضه ارز را کنترل کند، افزود: میانگین سال‌های قبل مشخص است، چرا برای واردات چای با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی این میزان ثبت سفارش -شاید ۸ برابر نیاز کشور- انجام شده است؟

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه به دلیل سیاست اعمالی بانک مرکزی بسیاری از صادرکنندگان ارز خود را بازنمی‌گردانند، بیان کرد: به هیچ وجه نباید کسی این اختیار را داشته باشد که ارز را به کشور بازنگرداند.

وی ادامه داد: ۵ درصد از سرمایه کسی که ثبت سفارش کرده است را مسدود می‌کنیم، در حالی که مسئولان بانک مرکزی نمی‌توانند ارز وی را تامین کنند، فرد به بازار مبادله‌ای معرفی می‌شود، اما در این بازار به دلیل تقاضای زیاد، فروشنده‌های ارز انتخاب می‌کنند که به چه کسی ارز خود را بفروشند و خریدار نمی‌داند ارز موردنیازش چه زمانی تامین می‌شود.

طاهری تصریح کرد: برآورد ما این است که بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان از سرمایه تولیدکنندگان مسدود شده این در حالی است که باید سرمایه در گردش آنها را افزایش دهیم به همین دلیل یکی از موضوعاتی که در گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس به آن تصریح شده، این است که در مواردی که تامین ارز تولیدکننده به ماه‌های بعد کشیده می‌شود، مسدودسازی را انجام ندهید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: تقریباً اکثر افرادی که برای تامین ارز به سامانه ارز مبادله‌ای مراجعه می‌کنند نمی‌توانند با نرخ اعلامی ارز دریافت کنند و در پشت صحنه مابه التفاوت را با قیمت بازار یا هر قیمت دیگر از آنها دریافت می‌کنند و افراد معدودی با همان نرخ ارز مبادله‌ای می‌توانند ارز را تامین کنند، این مسئله نشان‌دهنده عدم تسلط بانک مرکزی بر بازار است.

طاهری با بیان اینکه هدف ما این است که به قانون عمل شود و سیاست فعلی اصلاح شود، افزود: حذف شرط مسدودسازی، هوشمندسازی و اعمال سقف ثبت سفارشات خواسته ما است زیرا این میزان ثبت سفارش توسط وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی و بهداشت قابل قبول نیست.

کد خبر: ۲۲۰٬۳۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha