۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۴
بازگشت ارز حاصل از صادرات چالش تولیدکنندگان| ایران اکسپو۲۰۲۳ بهترین فرصت برای سرمایه گذاری
مدیرعامل منطقه آزاد ارس در گفت و گو با بازار

بازگشت ارز حاصل از صادرات چالش تولیدکنندگان| ایران اکسپو۲۰۲۳ بهترین فرصت برای سرمایه گذاری

کیانی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد صنعتی تجاری ارس، به «بازار» گفت: یکی از چالش های بزرگ صادرکنندگان منطقه آزاد ارس بازگشت «ارز» حاصل از صادرات به دلیل جبر تحریم های ظالمانه است.

بازار؛ گروه صنعت: منطقه آزاد صنعتی تجاری ارس را می توان به عنوان یکی از مناطق آزاد صنعتی و اقتصادی موفق در کشور شناخت، در سال جاری حدود ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری در این منطقه توسط بخش خصوصی انجام شده است. بیشترین حجم سرمایه گذاری در این منطقه به صنایع خودروسازی و پتروشیمی مربوط می شود، البته این منطقه فرصت ویژه برای صادرات محصولات تولیدی داخل به ارمنستان را فراهم می سازد. شاید صنایع خودروسازی نسبت به سایر صنایع بیشترین بهره را از منطقه آزاد ارس گرفته باشند. هرچند که این منطقه می تواند بهترین فرصت ها در اختیار سرمایه گذاران با هدف صادرات قرار دهد. از همین رو برای بررسی وضعیت سرمایه گذاری و اقتصادی منطقه آزاد ارس با مجید کیانی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد صنعتی تجاری ارس در پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران یا همان «ایران اکسپو۲۰۲۳» به گفت و گو پرداختیم:

* باتوجه به شرایط جغرافیایی منطقه آزاد صنعتی تجاری ارس، طی دو دهه اخیر چند واحد صنعتی در این منطقه احداث شده است؟

منطقه آزاد صنعتی تجاری ارس یکی از هفت منطقه آزاد کشور است که در شمال غربی ایران و در حاشیه مرزی با کشور جمهوری خودمختار نخجوان و کشور ارمنستان منجربه توسعه شهرستان‌های جلفا، منطقه نوردوز، خودآفرین و قلی بگلو شده است. طی ۱۸ سال گذشته تا امروز ۵۵۰ واحد صنعتی، خدماتی و کشاورزی در این منطقه احداث شده است.

* چند رشته صنعتی در منطقه آزاد صنعتی تجاری ارس فعال هستند و عمده محصولات تجاری این منطقه راهی بازار کدام کشورها می شود؟

در حال حاضر شاهد تولید محصولات متعدد در ۱۲رشته صنعتی اعم از؛ صنایع فلزی، خودرو، صنایع نفت و گاز، آرایشی و بهداشتی، نساجی، پوشاک، صنایع غذایی، خشکبار و سایر حوزه‌هایی که در ارس توسعه پیدا کرده، هستیم. محصولات واحدهای تولیدی مستقر در این منطقه علاوه بر تامین بخشی از نیازهای کشور به بازار کشورهای خاورمیانه، اروپایی و روسیه صادر می شود. حجم بالای صادرات این منطقه به کشورهای خاورمیانه را محصولات صنعتی و گلخانه ای تشکیل می دهد. گفتنی است که در این منطقه بزرگترین گلخانه هیدروپونیک خاورمیانه وجود دارد.

برای نخستین بار در تاریخ مناطق آزاد، بسته های سرمایه گذاری که شامل پروانه های بی نام و تمام مجوزات لازم هستند، توسط منطقه آزاد صنعتی تجاری ارس ارائه شده است

* باتوجه به اینکه نمایشگاه ایران اکسپو۲۰۲۳ در حال برگزاری است و بازدیدکنندگان خارجی فراوانی از این نمایشگاه بازدید کردند، بستری برای سرمایه گذاری یا تعامل همکاری میان شما و بازدیدکنندگان فراهم شده است؟

ابتدا باید اشاره کنم که با تعاملاتی که دولت سیزدهم با کشورهای همسایه مخصوصا اتحادیه اوراسیا ایجاد کرده است، زمینه لازم برای توسعه صادرات محصولات تولیدی این منطقه از طریق کشور ارمنستان و سایر کشورهای همسایه فراهم شده است. در پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران یا همان «ایران اکسپو۲۰۲۳» سازمان توسعه تجارت ایران میهمانان خاص و مهمی از کشورهای دور و نزدیک را دعوت کرده است. این نمایشگاه با شرایطی که به آن اشاره داشتیم دو فرصت مهم را برای منطقه آزاد صنعتی تجاری ارس فراهم کرده است: نخست اینکه، محصولات تولیدی این منطقه را می توان به سرمایه گذاران و تجار بازدیدکننده از «ایران اکسپو۲۰۲۳» معرفی کرد. دوم اینکه، برای نخستین بار در تاریخ مناطق آزاد، بسته های سرمایه گذاری که شامل پروانه های بی نام و تمام مجوزات لازم هستند، توسط منطقه آزاد صنعتی تجاری ارس ارائه شده است. اغلب سرمایه گذاران نسبت به صدور مجوزات و پروانه ها به دلیل بروکراسی اداری گلایه داشته، از این رو با رفع این چالش و آماده سازی مجوزهای بی نام، سرمایه گذاران می توانند طرحی را انتخاب و در این منطقه سرمایه گذاری کنند.

* چند بسته سرمایه گذاری با شرایطی که به آن اشاره داشتید در «ایران اکسپو۲۰۲۳» ارائه شده است؟

در نمایشگاه «ایران اکسپو۲۰۲۳» و با حضور حجت‌الله عبدالملکی مشاور رییس جمهور و دبیر مناطق آزاد از ۳۷۰ بسته رونمایی شد. این بسته ها در اختیار عموم قرار گرفته و برای دسترسی به آن کافی است از وارد سایت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی شوند و بسته ها را مطالعه یا حتی اقدام کنند.

یکی از چالش های بزرگ صادرکنندگان این منطقه بازگشت «ارز» حاصل از صادرات به دلیل جبر تحریم های ظالمانه است

* بسیاری از صادرکنندگان با چالش های عدیده به دلیل جبر تحریم های ظالمانه مواجه هستند، چالش تولیدکنندگان منطقه آزاد ارس نسبت به صادرات چیست؟

یکی از چالش های بزرگ صادرکنندگان این منطقه بازگشت «ارز» حاصل از صادرات به دلیل جبر تحریم های ظالمانه است. معمولا برای رفع این مشکل ارز حاصل از صارداتی که داریم را با واردات کالا «تهاتر» می کنیم. معمولا حجم صادرات مناطق آزاد به آمار واردات سال گذشته غلبه می کند، بنابراین عموما ارز و رویکرد این مناطق توجه به «تولید» داخل است.

* به عنوان پرسش پایانی، برای حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی در سال جاری چه برنامه ای دارید؟

برنامه ریزی انجام شده تا در نمایشگاه های داخلی و خارجی با ترغیب تولیدکنندگان منطقه آزاد ارس جهت توسعه بازارهای صادراتی و «ارزآوری» حضور داشته باشیم. این موضوع می تواند بهترین فرصت را برای تولیدکننده مهیا کرده تا برنامه بهتری در صادرات محصولات خود برای سال جاری داشته باشد.

کد خبر: ۲۲۰٬۲۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha