۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۵
کشاورزان کماکان در انتظار اصلاح نرخ گندم| دولت تجدید نظر کند
بازار گزارش می دهد؛

کشاورزان کماکان در انتظار اصلاح نرخ گندم| دولت تجدید نظر کند

گرگان- باوجود اعلام رسمی قیمت گندم از سوی دولت، کشاورزان، تشکل های حوزه کشاورزی و برخی نمایندگان مجلس نسبت به این رقم اعتراض دارند و خواستار تجدید نظر دولت در این بخش هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: تصویب قیمت ۱۵ هزار تومانی گندم برای هر کیلوگرم در روزهای گذشته نه تنها منجر به گلایه کشاورزان بلکه انتقادات بسیاری از نمایندگان مجلس و فعالان حوزه کشاورزی را به دنبال داشت. نگرانی ها از این قیمت و فاصله کم آن در مقایسه با قیمت جو به این خاطر است که احتمال مصرف گندم در بخش غیر انسانی و خوراک دام زیاد خواهد بود حالا بماند که برخی معتقدند فاصله معنادار آن با قیمت جهانی گندم هم احتمال قاچاق را قوی تر خواهد کرد.

یکی از عمده صحبت های کشاورزان افزایش هزینه نهاده های کشاورزی در سال های اخیر است که با قیمتگذاری این محصول منافات دارد موضوع بعدی هم نادیده گرفتن تورم در لحاظ قیمت گندم است. هرچند قیمت گندم به صورت رسمی از سوی دولت اعلام شده اما هنوز برخی نمایندگان مجلس و انجمن های کشاورزی خواهان تجدید نظر در نرخ خرید گندم هستند. به باور این منتقدان، مصوبه شورای قیمت‌گذاری غیرقانونی است زیرا باید هزینه تولید برآورد شده و سود متعادلی برای کشاورزان پیش‌بینی می شد.

به باور تعدادی از نمایندگان مجلس، قیمت منطقی گندم بیش از ۱۷ هزار تومان است و کمتر از این رقم بی انصافی و محاسبه ای غیر منطقی برای هزینه های حوزه کشاورزی است بنابراین باید برای جلوگیری از وضعیت بحرانی در حوزه این کالای استراتژیک اقدام جدی صورت گیرد.

هزینه تمام گندم بیش از کیلویی ۱۷ هزار تومان است

رحمت‌الله نوروزی عضو کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم علی آباد کتول در این رابطه به خبرنگار بازار، گفت: گندم کالایی استراتژیک به شمار می رود برای همین باید رضایت کشاورزان تامین شود تا آنها تمامی این محصول زراعی را به دولت تحویل دهند.در خصوص قیمت گندم انتظار داریم با توجه به هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت قیمت خرید تضمینی مناسبی تعیین شود زیرا قیمت تمام شده برای کشاورزان بالای کیلویی ۱۷ هزار تومان است.

از سال گذشته تاکنون هزینه ها افزایش چندین برابری داشته است

مجتبی حسینی کشاورزان گلستانی نیز به این قیمت خرید تضمینی گندم اعتراض دارند آنها می گویند که دولت برای این قیمت گذاری اصلا سود کشاورز را در نظر نگرفته است. یک کشاورز بندرگزی در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: اگر بخواهیم هزینه های مراحل مختلف کشاورزی را در نظر بگیریم با این قیمت کشت گندم هیچ سودی برای کشاورز نخواهد داشت. البته باید تاکید کرد که سال گذشته قیمت خرید تضمینی گندم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بود و امسال نیز همان قمیت است درحالی که سال گذشته قیمت نهاده بسیار کمتر از نهاده یارانه ای امسال بود.

وی با تاکید بر اینکه نباید هزار و ۵۰۰ تومان هزینه نهاده را بر قیمت هر کیلوگرم گندم محاسبه کرد، افزود: این مبلغ نهاده به همه کشاورزان تعلق می گیرد از سال گذشته تاکنون هزینه ها افزایش چندین برابری داشته اما متاسفانه امروز شاهد هستیم که رقم خرید تضمینی گندم تغییر چندانی ندارد.

کشاورزان کماکان در انتظار اصلاح نرخ گندم | دولت تجدید نظر کند

دولت یارانه نان را از جیب کشاورز می دهد

علی اصغر میرکتولی یکی از کشاورزان علی آبادی در گفتگو با بازار، ضمن بیان اینکه دولت نه تنها حمایتی از بخش کشاورزی ندارد بلکه به دنبال این است که در خرید تضمینی، یارانه نان کشور را از جیب کشاورز بدهد، گفت: کشاورز مانند همه اصناف با دلار ۵۴ هزار تومانی برای تولید خود هزینه می کند بنابراین دولت باید در قیمت گذاری این تورم را در نظر بگیرد قیمت گذاری محصولات کشاورزی به نرخ سال گذشته با توجه به افزایش هزینه ها واقعا یک احجاف بزرگ در حق کشاورز است.

یکی دیگر از کشاورزان گلستانی ضمن انتقاد به تصویب قیمت گندم به خبرنگار بازار، گفت: نه تنها قیمت گندم غیرمنصفانه است بلکه نرخ خرید تضمینی کلزا نیز بسیار غیر منطقی است چراکه با قیمتی کمتر از سال گذشته قیمت گذاری شده است.

جعفر عابدی ادامه داد: انتظار ما از دولتی که خود را حامی کارگر و کشاورز می داند این است که لااقل در قیمت گذاری برای این قشر حداقل سود را در نظر بگیرند وقتی همه کالاها با افزایش قیمت دلار بیشتر می شود چگونه انتظار دارند که کشاورز محصول خود را با کمترین قیمت بفروشد.

تعیین قیمت گندم قانونی نیست

به غیر از گندمکارانی که به واسطه قیمتگذاری غیرمنطقی گندم نگران معیشت خود در سال جاری هستند فعالان صنفی حوزه کشاورزی هم نسبت به ایجاد انحراف بازار گندم نگرانند. مدیر عامل بنیاد ملی گندم کاران با بیان اینکه این قیمت گذاری غیرقانونی است، گفت: دولت برای جلوگیری از احتکار و فروش گندم به دامداران و کارخانه های خوراک دام در این قیمت گذاری تجدید نظر کند.

حداقل خرید تضمینی گندم باید بر پایه ۱۷ هزار تومان باشد، دولت با این قیمت گذاری از سود ۲۰ درصدی کشاورز کم کرده است

علی قلی ایمانی با بیان اینکه بنیاد ملی گندم کاران به عنوان نماینده کشاورز مصوبه تعیین قیمت گندم را امضاء نکرد و با این قیمت گذاری مخالف است، ابراز کرد:در شورای قیمت گذاری براساس تورم، هزینه های تولید و بازار جهانی قیمت گذاری گندم انجام می شود اما متاسفانه دولت در تعیین قیمت قانونی عمل نکرده است.

وی با اشاره به اینکه حداقل خرید تضمینی گندم باید بر پایه ۱۷ هزار تومان باشد، افزود: دولت با این قیمت گذاری از سود ۲۰ درصدی کشاورز کم کرده است.

کشاورزان کماکان در انتظار اصلاح نرخ گندم | دولت تجدید نظر کند

بیم قاچاق گندم

قاچاق گندم به کشورهای همسایه از دیگر نگرانی های فعالان حوزه کشاورزی است چراکه نرخ گندم در داخل کشور با قیمت جهانی آن فاصله معناداری دارد این موضوعی است که نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران هم آن را تائید می کند. رئیس اتاق بازرگانی گرگان در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: یکی از دلایلی که می تواند به رشد کشاورزی مخصوصا محصول استراتژیکی مانند گندم کمک کند این است که در قیمت گذاری به قیمت جهانی و کشورهای همسایه توجه شود.

امیر یوسفی با بیان اینکه قیمت عادلانه گندم، کشاورزان به سمت ارتقا کیفیت محصولات می برد که این مساله منجر به افزایش تولید خواهد شد افزود: با اعلام قیمت گندم، کمسیون بازرگانی اتاق ایران و اتاق بازرگانی گرگان نسبت به این موضوع اعتراض کردند بنابراین دولت باید به دنبال اصلاح قیمت باشد.

کشاورزان همچنان منتظر هستند که نرخ اصلاح شود

وی با بیان اینکه اگر قیمت گندم اصلاح نشود خوراک دام و طیور خواهد شد و از طرفی با توجه به افزایش قیمت گندم در کشورهای همسایه شاهد قاچاق این کالای استراتژیک خواهیم بود، گفت: تقاضای ما این بود که بر مبنای قمیت تمام شده کالا حداقل قیمت برای گندم ۱۷ هزار تومان در نظر گرفته شود که این مساله سبب علاقمندی کشاورزان برای کشت این محصول در سال آینده نیز خواهد شد از سوی دیگر قیمت ۱۵ هزار تومان تامین کننده هزینه های تولید بخش کشاورزی نخواهد بود و انتظار داریم لااقل دولت از طریق دیگری بتواند به بخش کشاورزی کمک کند.

با وجود اعلام نرخ نهایی دولت برای خرید تضمینی گندم کشاورزان همچنان منتظر هستند که این نرخ اصلاح شود و بسیاری از دست اندرکاران بخش کشاورزی بر این باورند که عدم اصلاح این قیمت منجر به تشدید قاچاق محصول و جایگزینی آن به عنوان خوراک دام خواهد شد.

کد خبر: ۲۲۰٬۲۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کشاورز بدبخت IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      0 0
      فعلا که دولت نرخ ۱۱هزارو پانصد را در کیلو واریز نموده تا مابقی را وقتی تائید شد به حساب کشاورزان واریز کند. قیمت زیر ۲۵هزار تومان اجحاف در حق کشاورز است که کل سرمایه خود را به امید باران به زمین میریزد که یک سال باران میزند تا چند سال هم ممکن است باران درست نزند و ضرر کند. الان هم با این تورم و افزایش تراکتور قیمت ۲۵هزار تومان هم که به تبع آن افزایش قیمتها و شخم و گاوآهن و بذر پاشی و کود پاشی ،سمپاشی و....غیره را به دنبال دارد بصرفه نیست. و باید کشاورزی را یا اینطور بگم بقاء ش را به لقاء ش بخشید.
    • کشاورز مظلوم IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
      0 0
      چرا در هلند کشاورزی پررونق و کشاورزان توانمندد .بدلیل درآمد زیاد حالا در اینجا مقاما ت ما ماکشاورزان را درفقرنگهمیدارند. با این شرایط کشاورز فقیر. چگونه میتواند درکارش بدون درامدتوسعه و پیشرفت داشته باشد خواهشمندم برای توسعه و پیشرفت کشاورزی ایران بزرگ هم که شده دست از کوتاه نظری بردارید و به نیت کمک به کشاورزی ایران قیمت گندم را تاجای ممکن بالا ببرید تا در دادن کود وتسطیح زمین مکانیزاسیون سیستم آبیاری بذر,, و کود مناسب و کلیه هزینه های جاری توانمند بشویم و بگوییم از هلند هم توانمند تریم .درصورت امکان قیمت بالای 300000 تومان باشد تا آینده کشاورزی مان را پررونق و سربلند ببینیم خداوند به شما خیر خواهان خیردهد باتشکر یک کشاورز درد مند و مظلوم
    • IR ۰۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      گندم یک محصول استراتژیک هست.میگن نقش نان از بمب اتمی در جنگ بالاتر هست.چرا که اگر سرباز در جنگ با دشمن نان نداشته باشد بخورد نمی تواند در جبهه جنگ مقاومت کند. در حال حاضر قوت غالب مردم نان هست. بنابرین هرچه بیشتر کشاورزان را تشویق کنید تا گندم بکارند و کشور را خود اتکا کنید. تنها قشری که دنبال پول حلال هست کشاورزان هستند. کشاورزان را دریابید..........