۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
روغن کاری مسیر اقتصاد مقاومتی با «کلزا»؛ ضرورت گذر از وابستگی ۹۰ درصدی به دانه های روغنی فرامرزی
بازار گزارش می‌دهد؛

روغن کاری مسیر اقتصاد مقاومتی با «کلزا»؛ ضرورت گذر از وابستگی ۹۰ درصدی به دانه های روغنی فرامرزی

مشهد- وابستگی بیش از ۹۰ درصدی به خارج کشور در تأمین دانه‌های روغنی اهمیت کشت محصولاتی مانند کلزا را در استان‌هایی همچون خراسان رضوی پر رنگ کرده است.

بازار؛گروه استان‌ها: کلزا یکی از گیاهان روغنی است که دانه آن حاوی ۴۵ درصد روغن و ۳۵ درصد پروتئین است لذا به دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیراشباع و درصد اندک اسیدهای چرب اشباع‌شده همانند زیتون جزو باارزش‌ترین روغن‌های خوراکی است و از طرفی پروتئین موجود در گنجاله کلزا نیز در تغذیه دام و طیور استفاده می‌شود.

کلزا ازجمله محصولات راهبردی بخش کشاورزی به شمار می‌رود که حمایت از کشت آ ن به‌جای سایر محصولات پر آب بر، موردتوجه جدی قرارگرفته است.

از آنجا که روغن یکی از کالاهای اساسی و ضروری است که ارتباط نزدیک با معیشت اقشار جامعه دارد و کشور ما ۹۰ درصد از نیاز به این محصول اساسی را از طریق واردات تأمین می‌کند به همین دلیل خودکفایی در تولید روغن اهمیت بسیار دارد.

بنا بر تاکید کارشناسان با توجه به خشک‌سالی‌های پی‌درپی و کمبود آب در کشور باید به سمت کشت‌های استراتژیک با آب بری کم برویم لذا یکی از این محصولات کشت دانه‌های روغنی یا کلزا است.

کشت کلزا به تقویت خاک کشاورزی کمک بسیاری می‌کند و باعث می‌شود محصولاتی ازجمله گندم و جو که پس از پایان کشت کلزا کاشته می‌شوند تولید بسیار بهتری داشته باشند این مسئله به پایداری کشاورزی کمک فراوانی می‌کند.

بررسی میزان تولید کلزا در استان خراسان رضوی نشان می‌دهد که این محصول در طی یک سال گذشته با استقبال خوب کشاورزان در تولید همراه بوده است اما نکته‌ای که برای افزایش تولید در راستا به عنوان یکی از موانع هم چنان وجود دارد فصل کاشت و کمبود منابع آبی است.

اقتصاد مقاومتی با کشت کلزا

معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این رابطه در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: در حال حاضر ۸۵ درصد روغن موردنیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود لذا کاشت و تولید این محصول مانع از خروج ارز می‌شود و لذا در حوزه اقتصاد مقاومتی نقش تاثیر گذاری دارد.

نقش «کلزا» در اقتصاد مقاومتی| کاهش وابستگی به واردات دانه‌های روغنی

میری دیسفانی با برشمردن مزایای کاشت این محصول با توجه به نیاز آبی کمتر نسبت به سایر محصولات زراعی هم فصل خود به ما می‌گوید: همچنین این محصول به حاصلخیزی خاک کمک کرده و از گنجاله آن در جیره غذایی دام به واسطه پروتئین موجود استفاده می‌شود.

وی با اشاره به محدودیت‌های آبی در کشور و به‌ویژه خراسان رضوی که در آینده برای بخش کشاورزی یک تهدید به‌حساب می‌آید به ما می گوید: افزایش بهره‌وری و عملکرد در تولید محصولات کشاورزی یکی از موضوعاتی است که این روزها توجه مسئولان جهاد را به خود جلب کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷۰۰ هکتار از اراضی زراعی مشهد زیر کشت کلزا قرار داشته ابراز می‌کند: این مساحت ۱۷۰ هکتار نسبت به سال قبل افزایش‌یافته است.

وی با اشاره به اصلاح الگوی کشت و افزایش ضریب بهره‌وری درکشت کلزا تصریح می‌کند: کلزا یکی از محصولاتی است که در مزارع سطح استان کشت می‌شود و خراسان رضوی یکی از استان‌های مطرح در زمینه تولید روغن‌های خوراکی است که د همین راستا کارخانه‌های بسیاری نیز در استان در زمینه روغن‌کشی دانه‌های روغنی فعالیت دارند.

موانع پیش روی کشاورزان

میری دیسفانی هم‌چنین در پاسخ به این سوال که در کشت این محصول زارعان با چه مشکلاتی روبرو هستند پاسخ می‌دهد: محدودیتی که کشاورزان در کشت کلزا با آن روبه‌رو هستند، مربوط به تنظیم تاریخ کشت آن است زیرا کلزا به شدت مدیریت پذیر و ممکن است تداخل آب با سایر محصولات داشته باشد.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد می گوید: البته اتفاق خوب اخیر این است که ارقامی از این محصول وارد بازار شده که از تنوع تاریخ کشت بالایی برخوردار است و رقم جدید توانایی کشت در بهمن‌ماه را نیز دارد.

وی هم‌چنین با شاره به محدودیت‌های آبی برای کاشت و نیز ضرورت آموزش‌های لازم در این رلستا ابراز می‌کند: شهرستان مشهد یکی از شهرستان‌های پرظرفیت و مطرح در تولید محصولات کشاورزی در سطح استان است.

میر اذعان می کند: در حال حاضر بالغ‌بر ۵۲ هزار هکتار به تولید محصولات کشاورزی در مشهد اختصاص دارد که از این میزان ۳۷ هزار هکتار به تولید محصولات زراعی و ۱۵ هزار هکتار مربوط به تولید محصولات باغی است.

وی می افزاید: در این راستا نسبت به راه‌اندازی کاروان‌های ترویجی در سطح استان‌ اقدام شده است که این کاروان ها متشکل از کارشناسان خبر کشاورزی آخرین یافته‌های بخش کشاورزی را به کشاورزان منتقل می‌کنند تا ضریب نفوذ دانش در واحدهای تولیدی افزایش یابد.

رشد ۵۶ درصدی تولید کلزا

بنا بر گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی امسال با توجه به اینکه افزون بر سه هزار هکتار در خراسان رضوی زیر کشت کلزا قرار دارد لذا پیش‌بینی تولید این محصول در سال جاری حدود ۶ هزار تن است.

غلامحسین ساربان به بازار گفت: دانه روغنی کلزا باید به عنوان محصول استراتژیک در الگوی کشت توسعه یابد، بنابراین نیاز است که کار تحقیقاتی و آموزشی خوبی در سطح استان انجام و سطح زیر کشت این محصول توسعه یابد. در الگوی کشتی که توسط وزارت جهاد کشاورزی به خراسان رضوی ابلاغ‌شده افزایش سطح زیر کشت کلزا برای استان در نظر گرفته‌شده است.

وی بابیان اینکه در حال حاضر برداشت دانه روغنی کلزا از سه هزار و ۲۰۴ هکتار اراضی زیر کشت این محصول در استان آغازشده است و لذا برداشت دانه روغنی کلزا برای امسال به میزان پنج هزار و ۵۰۰ تن در استان خراسان رضوی با عملکردی معادل یک‌تن و ۷۰۰ کیلوگرم در هر هکتار پیش‌بینی‌شده است.

ساربان اذعان کرد: سال گذشته سه هزار و ۳۰۰ هکتار کشتزار خراسان رضوی زیر کشت دانه روغنی کلزا رفت که در سال قبل از آن این میزان سه هزار و ۸۶۰ تن بود و نسبت به یک سال قبل از آن رشد ۵۶ درصدی را تجربه کرده بود.

وی با اشاره به اینکه عملکرد این محصول از ۸۰۰ کیلوگرم در سنوات گذشته به یک‌تن و ۷۰۰ کیلوگرم رسیده است ادامه داد: تاریخ کشت به عنوان مهم ترین محدودیت استان در کشت کلزا است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: به دلیل اینکه تاریخ کشت کلزا در استان همزمان با آبیاری پایانی محصولات بهاره است، کشاورزان استقبال زیادی از کشت این محصول ندارند.

ساربان ادامه داد: اگرچه کاهش کشت گندم و جایگزینی کلزا در راستای الگوی تناوب کشت محصول و پایداری تولید گندم لازم است، اما با تولید بذرهای جدید اصلاح‌شده به‌زودی محدودیت موجود در زمینه کشت این دانه روغنی برطرف می‌گردد.

کد خبر: ۲۲۰٬۲۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha