۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۴۲
لزوم برخورد جدی با ساخت و سازها در باغات
یادداشت؛

لزوم برخورد جدی با ساخت و سازها در باغات

همدان- باید جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز و بدون ضابطه در باغات را گرفت و اجاره نداد منابع طبیعی و جلوه‌های سرسبز شهر همدان از بین برود چراکه این سرمایه متعلق به آیندگان نیز هست؛ این جملات بخشی از یادداشت ابراهیم مولوی کارشناس و دارنده مدرک دکتری شهرسازی است که برای رسانه بازار نگاشته شده است.

ابراهیم مولوی؛ بازار: حفظ باغات و منابع طبیعی نیاز جدی جامعه امروز است و سخنان ارزشمند و حکیمانه رهبر انقلاب در خصوص منابع طبیعی حجت را بر همه مسئولان تمام کرده به طوری که باید قدر نعمت با ارزش آب، خاک، هوا، جنگل، مراتع و منابع طبیعی را به خوبی بدانیم و روی آن حساسیت داشته باشیم و از آن حافظت و حراست کنیم.

در مورد چالش‌های منابع طبیعی نیز باید جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز و بدون ضابطه در باغات را گرفت و اجاره نداد منابع طبیعی و جلوه‌های سرسبز شهر از بین برود چراکه این سرمایه متعلق به آیندگان نیز هست.

باید با یک عزم جدی جلوی دست‌اندازی غارتگران منابع طبیعی را گرفت و اجازه هر گونه تخریب را از آنان سلب کرد

ناگفته پیداست کالبد واقعی شهر همدان، درختان و منابع طبیعی و آب و هوای خوب و باغات سرسبز آن است که در این مسیر باید با یک عزم جدی جلوی دست‌اندازی غارتگران منابع طبیعی را گرفت و اجازه هر گونه تخریب را از آنان سلب کرد ضمن اینکه در این زمینه مسولان نظارتی و دستگاه‌های متولی و شهرداری همدان و شورای شهر باید ورود جدی داشته باشند و از ثروت‌های طبیعی و باغات سرسبز کهن‌شهر همدان دفاع کنند.

حفظ منابع طبیعی و باغات زیبا در گنجنامه، باغات شمال و جنوب شهر همدان امری واجب است چراکه یکی از شاخص‌های اصلی گردشگری استان همدان در منظر گردشگران، عنوان شهر سبز پایدار و جاذبه‌های طبیعی گردشگری کهن شهر همدان است و این جلوه‌های طبیعی یکی از نعمت‌های خدادادی است که گردشگران را به استان همدان جذب می‌کند.

از سوی دیگر همدان با چالش‌های طبیعی از جمله سیل، گردوغبار و ریزگردها و بسته شدن مسیرهای تنفسی شهر مواجه است و راهکار نجات از بلاهای طبیعی توسعه منابع طبیعی و مراتع و درختان است که برای توسعه این زیرساخت‌ها وحدت همگانی مردم و دستگاه‌های متولی ضروری است.

نظارت دستگاه‌های متولی منابع طبیعی و محیط زیست افزایش یابد
در این میان مردم باید با تمام توان از منابع طبیعی، باغات سرسبز و چشمه‌های آب، قنوات حفاظت کنند چون نسل انسان را طبیعت نجات می‌دهد و بیماری که برای جوامع انسانی به وجود می‌آید درمان آن نیز در طبیعت یافت می‌شود و اگر منابع طبیعی را از بین برود به مردم و نسل آینده ضربه مهلکی وارد می‌شود؛ منابع طبیعی ثروت ملی است که با فرهنگ سازی مردم و افزایش نظارت دستگاه‌های متولی می‌توانیم در آینده شهری زیباتر برای فرزندانمان به یادگار بگذاریم.

نباید با عنوان مدرنیته و توسعه شهرنشینی منابع طبیعی را نادیده گرفت چراکه روح شهروندان با نشاط در گرو طبیعت زنده است و این امر باعث می‌شود نشاط و شادی زندگی مردم کمرنگ شود و کالبد شهر با ساختمان‌های بلند و بی قواره به شهر مرده با اغتشاشات بصری وحشتناک تبدیل شود، هرچند حمایت از سرمایه‌گذاری و توسعه تأسیسات گردشگری از وظایف اصلی مدیران و متولیان شهری است و مطالعات و پژوهش‌های علمی و تخصصی در این میانه می‌تواند بسیار راهگشا باشد و در نهایت به توسعه پایدار کهن‌شهر همدان با صیانت از مواهب طبیعی و حمایت از توسعه تأسیسات گردشگری کمک شایانی کند.

ناگفته نماند که تشکل‌های زیست محیطی در راستای حفاظت از منابع طبیعی، باغات و فضاهای بکر، درختان کهنسال، چشمه‌ها و قنوات همدان اقدامات خوبی را انجام دادند ولی باید این گونه حساسیت‌ها گسترش پیدا کند؛ چراکه نگاه تیزبین آنان به عنوان نمایندگان افکار عمومی در حفظ منابع طبیعی کمک شایانی به شهر خواهد کرد.

کد خبر: ۲۲٬۰۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha