۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۰
نگاه دیپلمات‌ها به ارزش پول ملی؛ غباری روی اعتبار استراتژیک
بازار گزارش می دهد

نگاه دیپلمات‌ها به ارزش پول ملی؛ غباری روی اعتبار استراتژیک

در حالی که نوذر شفیعی ضعف مفرط مدیریتی، انقطاع روابط خارجی و عادت مصرف گرایی دیرینه را از علل مهم بیماری اقتصادی و تضعیف ارزش پول ملی کشور می‌داند، رامین مهمانپرست، دیگر دیپلمات ایرانی بر این باور است که افزایش هزینه‌های دولتی و پایین بودن درآمد کشور در این باره موثر است.

تهمینه غمخوار؛ بازار: در حالی که مسئولان در جامعه ایرانی به شدت درگیر مقابله با ویروس کرونا و مهار این بیماری بوده و این ویروس با اثرات مخرب خود بسیاری از کسب و کارها و مشاغل را به تعطیلی کشانده و شرایط اقتصادی کشور به وضع موجود  درآمده است، حداقل انتظار می رود برای تقویت پول ملی و یا جلوگیری از تضعیف بیشتر ان  دولت برنامه ای عملی و قابل فهم برای مردم ارایه دهد.

بسیاری از فعالان اقتصادی بر این باورند که در واقع دلار گران نشده بلکه ارزش پول ملی ما به شدت کاهش پیدا کرده است و کاهش ارزش پول ملی ناشی از افزایش نرخ تورم و دیگر شاخص‌های مهم اقتصادی بوده که در شرایط فعلی با افزایش انتظارات تورمی در آینده نزدیک احتمالا با افزایش قیمت ها روبرو خواهیم بود.

تضعیف  ارزش پول ملی شمشیر دولبه
رامین مهمان پرست، سخنگوی اسبق وزارت خارجه ایران و سفیر اسبق ایران در لهستان و لیتوانی در گفتگو با خبرنگار بازار در رابطه با دلایل مختلف این کاهش قابل توجه ارزش پول ملی کشور و استفاده از تجربه کشورهای دیگر به نفع اقتصاد کشورمان، گفت: کاهش چشمگیر ارزش پول ملی هم دارای نکات منفی بوده و هم می توان از این قضیه در جهت رونق تولید و افزایش صادرات استفاده کرد.

وی افزود: در کنار اقدامات پیشگیرانه و ممانعت از بروز این امر، تجربه ای که می توانیم از سایر کشورها به دست می آوریم این است که وقتی کالایی را تولید می کنیم آن کالا به نرخ ارز خارجی قیمت پایین تری پیدا می کند و قیمت تمام شده آن در مقایسه با کالاهای مشابه خارجی پایین تر خواهد بود و این قدرت رقابت باعث می شود که ما بتوانیم کالاهای تولیدی خود را در بازارهای کشورهای مختلف با قیمت مناسب تر به فروش برسانیم و به صادراتمان رونق دهیم.

این دیپلمات وزارت امور خارجه بر این باور است که به منظور افزایش ارزش پول، تواناییهای اقتصادی و زیر ساختها باید دچار تغییراتی شود تا پشتوانه مهمی برای اقتصاد در نظر گرفته شود، ولی در هر صورت به خاطر تحریمها و دولتی بودن اقتصاد، افزایش هزینه های دولتی و پایین بودن درآمد کشور ممکن است در مقطعی با کاهش ارزش پول مواجه باشیم.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه: علی رغم تحریمها و فشارهای خارجی ما می توانیم از شرایط موجود در جهت افزایش تولید و صادرات استفاده کرده و درآمدهای ارزی را در جهت ایجاد اشتغال و رونق اقتصاد در داخل و بی اثر کردن تحریمها برای کشورمان ایجاد کنیم 

مهمانپرست خاطر نشان کرد: من معتقدم که یکی از اقداماتی که مجلس و دولت در شرایط فعلی باید دنبال کنند، این است که از کسب و کارها و تولیدکنندگان حمایت کرده و تسهیلات مناسبی در اختیارشان بگذارند تا از این فرصت برای افزایش و جهش تولید استفاده کنند. دستگاه سیاست خارجی، وزارت اقتصاد و وزارت خانه هایی که مسئولیتشان ارتباط با دیگر کشورها می باشد، بازار مناسبی برای کالاهای ایرانی فراهم کنند.

سخنگوی  اسبق وزارت خارجه تصریح کرد که علی رغم فشارهای خارجی، وارد ساختن لطمات زیاد به اقتصاد کشورمان و پایین نگه داشتن ارزش پول ملی، ما می توانیم از این شرایط در جهت افزایش تولید و صادرات استفاده کرده و درآمدهای ارزی را برای کشورمان ایجاد کنیم که موجب ایجاد اشتغال و رونق اقتصاد در داخل و بی اثر کردن تحریمها و فشارهای خارجی شود.

دیپلمات ایرانی در رابطه با این سوال که آیا امریکا از کرونا به عنوان ابزاری برای فشار بیشتر علیه ایران استفاده کرده است، اینگونه پاسخ داد: کرونا ابزاری برای فشار علیه کشورها نیست، پدیده ای است که اقتصاد تمام دنیا بالاخص امریکا را تحت فشار شدید خود قرار داده است. ممکن است امریکاییها از این فرصت به نفع خود استفاده کنند زیرا با شیوع گسترده این ویروس بسیاری از اشتغالات مختلف متوقف شده و بسیاری از زمینه های کاری از بین رفته و بیکاری گسترش یافته است. آنها قصد سو استفاده از این موقعیت را به خاطر پایین آمدن توان اقتصادی خود دارند و تمام تلاش خود را می کنند تا به نارضایتیها دامن زده و با فشارهای تحریمی خود بتوانند به اهداف خود نزدیک شوند.

اقتصاد کشور ما بیمار است و دلایل این بیماری شاید به سه دلیل باشد: ۱- ضعف مفرط مدیریتی ۲- انقطاع روابط خارجی (ضعف در روابط خارجی) ۳- عادت مصرف گرای دیرینه ما ایرانیها

اقتصاد کشور ما بیمار است/ درگیریهای داخلی و خارجی ایران بر سر پول نفت است
همچنین، در همین راستا خبرنگار بازار دیدگاه نوذر شفیعی، عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس،  کارشناس مسائل شبه قاره و استاد دانشگاه را در همین رابطه جویا شد.

شفیعی بر این باور است که کاهش ارزش پول ملی در طول تاریخ و در کشورهای مختلف بنا به دلایل مختلف اتفاق افتاده و فقط مختص کشور ایران نیست. این معضل نشانه یک بیماری اقتصادی بوده است. بنابراین اقتصاد کشور ما بیمار است و دلایل این بیماری شاید به سه دلیل باشد: ۱- ضعف مفرط مدیریتی ۲- انقطاع روابط خارجی (ضعف در روابط خارجی) ۳- عادت مصرف گرای دیرینه ما ایرانیها.

این نماینده پیشین مجلس اظهار کرد که هرگاه ارزش پول ملی یک کشور دچار کاهش می شود، اعتبار استراتژیک آن کشور در دنیا در معرض سوال قرار می گیرد.

کارشناس مسائل شبه قاره در ادامه گفتگوی خود افزود: مصرف گرایی دو بعد دارد.  یک مسئله این است که جامعه ایرانی عادت به تولید ارزش افزوده ندارد و دیگری اینکه سیاست مداران ما خام فروشی را به ارث برده و این موضوع مانند فروش نفت و معادن به یک عادت تبدیل شده است.

وی خاطر نشان کرد که ما به جای اینکه نفت را تبدیل به کالاهای با ارزش افزوده کنیم یا درآمدهای حاصل از نفت را در حوزه های دیگری سرمایه گذاری کنیم و تولید ملی را ارتقا دهیم، فقط و فقط نفت را می فروشیم و مصرف می کنیم. بنابراین دولت ما اساسا یک دولت رانتی یا رانتیر است.

دولت رانتیر به دولتهایی گفته می‌شود که از منابع مستقل مالی به جز مالیات از جامعه برخوردار بوده و بنابراین با استقلال بیشتری می‌توانند سیاست‌ها و خواست‌های دولتی را به اجرا گذارند. ماهیت دولت رانتیر به گونه‌ای است که در آن جامعه وزنه قابل اعتنایی به ‌شمار نمی‌رود زیرا که دولت در سایه دریافت رانت‌ها از خارج (با فروش نفت یا هر ماده خام دیگر) به منابع داخلی درآمد (مالیاتها، عوارض و صدور کالاهای صنعتی و…) احساس نیاز نمی‌کند.

این استاد دانشگاه در پایان گفتگو گفت: از یکی از اندیشمندان امریکایی سوال کردند که از نظر شما کدام کشور در جهان از اهمیت بیشتری برخوردار است؟ او پاسخ داد: تایوان زیرا این کشور یک صخره ای در دل اقیانوسهاست و هیچ منابع معدنی و طبیعی ندارد، ولی با بهره گیری از دانش خود یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان محسوب می شوند. کره جنوبی و ژاپن هم داستانهایی مشابه دارند.

وی تصریح کرد که ما اساسا تمایلی به بهره برداری از پتانسیل نیروهای انسانی خود نداریم. نفت را از زیر زمین استخراج می کنیم، بلافاصله می فروشیم و آن را مصرف می کنیم. این موضوع هم در داخل و خارج مشکلاتی را بوجود آورده که برخی از درگیریهای داخلی ما و مشکلاتی که کشورهای خارجی با ما دارند، بر سر پول نفت است.

کد خبر: ۲۲٬۰۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha