۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۹
تایید خبر افزایش وام مسکن| تسهیلات مسکن ملی ۵۵۰ میلیون تومان شد
«بازار» گزارش می دهد

تایید خبر افزایش وام مسکن| تسهیلات مسکن ملی ۵۵۰ میلیون تومان شد

صبح امروز وزیر راه در پاسخ به پرسش خبرگزاری بازار اعلام کرد که امروز شورای پول و اعتبار احتمالا وام مسکن ملی را به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش می دهد مصوبه امروز این شورا حاکی از تایید این خبر است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: مصوبه عصر امروز شورای پول و اعتبار در حالی نشان می دهد که وام نهضت ملی مسکن به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است که «مهرداد بذرپاش» امروز در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری بازار با احتیاط خبر از افزایش احتمالی وام مسکن ملی به ۵۵۰ میلیون تومان داده بود.

طبق مصوبه عصر امروز شورای پول و اعتبار تسهیلات نهضت ملی مسکن به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافت. این مصوبه در حالی ابلاغ خواهد شد که رقم این تسهیلات پیش از این ۴۵۰ میلیون تومان بود.

روابط عمومی بانک مرکزی در همین ارتباط اعلام کرد: شورای پول و اعتبار در جلسه عصر امروز خود به ریاست محمدرضا فرزین، پس از بررسی نامه شماره ۲۴۳۹۳ مورخ ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ با موضوع مصوبه ششمین جلسه شورای عالی مسکن، سقف فردی تسهیلات پروژه‌های حمایتی مسکن موضوع ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن را معادل ۵۵۰ میلیون تومان در تمامی شهرهای کشور بصورت یکسان تعیین کرد.

بر اساس مصوبه امروز شورای پول و اعتبار ،‌سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافت

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی نیز در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: بر اساس مصوبه امروز شورای پول و اعتبار ،‌سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافت.

این افزایش تسهیلات مسکن ملی در حالی صورت گرفته است که همچنان سرعت ساخت و ساز نهضت ملی مسکن کُند است.

البته عدم تغییر نرخ سود تسهیلات مسکن ملی در حالی همچنان در شورای پول و اعتبار در حال بررسی است که همین احتمال تغییر روند امضای قرارداد و سرعت در ساخت و ساز را کُند کرده است.

نرخ سود الان از اواخر پارسال ۲۳ درصد شده است اما هنوز در نهضت ملی مسکن قرارداد با نرخ سود ۲۳ درصد نبستیم

«علی عسکری» سرپرست بانک مسکن در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار با بیان اینکه بانک مسکن به تعهدات خود در نهضت ملی مسکن عمل کرده است گفت: نرخ سود الان از اواخر پارسال ۲۳ درصد شده است اما هنوز در نهضت ملی مسکن قرارداد با نرخ سود ۲۳ درصد نبستیم.

بنابراین گزارش، سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن در حالی ۴۵۰ میلیون تومان بود که هشدار رئیس‌جمهوری به برخورد با اهمال احتمالی برخی مدیران در طرح نهضت ملی مسکن از نکات قابل توجه ششمین نشست شورای عالی مسکن بود. ‌رئیس جمهوری در جلسه شورای عالی مسکن، وزیر کشور و وزیر راه و شهرسازی را مأمور کردند وضعیت استان هایی که به لحاظ پیگیری سیاست های دولت در بخش مسکن دچار عقب‌افتادگی بوده و در ۱۰ ردیف آخر جدول هستند را بررسی کرده و چنانچه اهمالی در پیگیری‌ها وجود داشته است، مدیران مربوط توبیخ شوند.

در اوایل سال گذشته بود که وزارت راه و شهرسازی از ساخت مسکن ملی با حداقل هزینه خبر داد و طبق آخرین بررسی های صورت گرفته در همان روزهای نخستین سال ۱۴۰۱، قیمت ساخت در هر مترمربع معادل ۴.۵ میلیون تومان برآورد شد که قرار شد در سال ۱۴۰۱ تعدیل‌های فصلی نیز به این مبلغ اضافه شود

در اوایل سال گذشته بود که وزارت راه و شهرسازی از ساخت مسکن ملی با حداقل هزینه خبر داد و طبق آخرین بررسی های صورت گرفته در همان روزهای نخستین سال ۱۴۰۱، قیمت ساخت نهضت ملی مسکن در هر مترمربع معادل ۴.۵ میلیون تومان برآورد شد که البته قرار شد در سال ۱۴۰۱ تعدیل‌های فصلی نیز به این مبلغ اضافه شود.

از زمان اعلام قیمت و در فراخوانی که برای مشارکت سازندگان در طرح نهضت ملی مسکن با نرخ ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در هر متر مربع اعلام شد بیش از یک سال می گذرد و از آنجا که قرار شد تعدیل‌های فصلی نیز به این مبلغ اضافه شود وزارت راه و شهرسازی در تازه ترین بررسی های خود به این نتیجه رسیده است که برای اینکه با سازندگان تعامل بهتر و بیشتری برای سرعت دادن به طرح نهضت ملی مسکن داشته باشد قیمت واحدهای مسکن ملی را برای چندمین بار در سال جاری تعدیل کند.

هر چند تقاضای ساخت مسکن از سوی سازندگان با ارقامی بیش از ۴.۵ میلیون تومان در هر متر مربع بود و برخی انبوه‌سازان به خصوص کانون انبوه سازان و انجمن انبوه سازان معتقد بودند در شرایطی پیمانکاری ساخت واحدهای نهضت ملی را قبول خواهند کرد که تا سقف ۲ میلیون تومان در هر مترمربع افزایش قیمت ساخت لحاظ شود. اما وزارت راه و شهرسازی نپذیرفت و در نهایت مقرر شد تا بندی با عنوان تعدیل های فصلی نیز به این مبلغ اضافه شود.

معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که عملیات اجرایی در کل نظام عمرانی کشور بر اساس همین فرمول، قیمت‌گذاری می‌شود و تا با حداقل قیمت ممکن، مسکن ساخته شود، لذا بارها اعلام‌شده تا سازندگان در صورت آمادگی وارد عقد قرارداد شوند.

ظاهرا دولت نیز به خوبی می دانسته که در طول سال گذشته نرخ تورم و قیمت مصالح ساختمانی دستخوش تغییر خواهد شد به همین دلیل بود که تعدیل‌های فصلی را در قراردادها درج کرد. چرا که در نیمه های سال بود که مجددا قیمت مسکن ملی دچار تغییراتی شد.

اما این روزها اکثر سازندگان مسکن معتقد هستند که قیمت هر متر مربع مسکن ملی به بیش از ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته و باید دولت کمک های خود را به این طرح بیشتر کند که یکی از این کمک ها افزایش سقف وام مسکن ملی و دوم کاهش نرخ سود آن که هم اکنون ۲۳ درصد است کند.

حال باید دید که با افزایش سقف وام مسکن ملی باز هم روند کُند ساخت مسکن ملی ادامه خواهد یافت یا اینکه سرعت ساخت مسکن ملی بهتر از قبل خواهد شد؟

کد خبر: ۲۲۰٬۰۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ابراهیم IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      6 0
      خداروشکر از متری ۲۷۰۰رسیدیم به متری ۱۰میلیون تومان ،از وام قرض الحسنه هم رسیدیم ۲۳ درصد فکر کنم تا هفت پشتمون هم قسط وپول بدن برا مسکن ملی بازهم تموم نشه .بعد تعهد دادند ۲ساله تحویل دهند بنده سال ۹۸ثبت نام کردم بهارستان اصفهان متولی هم شرکت عمران سال ۹۹اولیه را واریز کردم الانم ۴۰۲ هست اونوقت گفتند متری ۲۷۰۰که خداروشکر مسئولین هروعده دادند تاحالا عملی شده !!!
    • محمد IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      1 2
      سلام وقت بخیر... با سپاس از این طرح به خصوص یکسان شدن وام در کلیه شهرها چون واقعا هزینه ساخت یکیه.. دو نکته شفاف نیست... 1.در سامانه نهضت ملی برای وام خود مالکی... در قسمت معرفی به بانک ها... بانک مسکن در حال حاضر گزینه ای وجود ندارد... سایر بانک ها هم صرفا الان تسهیلات مشارکت در ساخت ارائه می شود... به بانک ها هم که مراجعه می کنیم می گویند که وام نداریم... بانک مسکن هم فقط وام با اوراق دارد... که با خرید اوراق 37.5 تا 40 درصد سود وام میشه... 2.مشخص نیست این وام... همان وام با اوراق است که 550 شده یا وام نهضت ملی 20 ساله.. که البته نه سود آن فعلا مشخص و نه واقعا ثبت نام در سامانه نهضت ملی الزامی برای بانک ها ایجاد می کند.... لطفا به نحوی بخشنامه آن تنظیم گردد که مردم هم منتفع شوند و نه فقط انبوه سازان... آخه خدا وکیلی کی می تونه برای 550 تومن وام 100 تا 120 تومن اوراق بخره... تازه به محض اعلام میزان وام قیمت اوراق وحشتناک میره بالا
    • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
      2 0
      آورده اول سخته برای من کارگر کاشکی از دم اقسادی میشد آورده نداشت
    • م IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
      3 5
      باسلام من پارسال نهضت ملی خود مالک گرفتم هنوز دوقسط آخرشو آزاد نکردم خواستم ببینم افزایش وام شامل من هم می‌شود یاخیر