۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰
بانک‌ها از رسالتشان فاصله گرفته‌اند
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس:

بانک‌ها از رسالتشان فاصله گرفته‌اند

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، با بیان اینکه امروز بانک‌ها از رسالتشان فاصله گرفته‌اند، از سرمایه‌گذاری آنها در خرید و فروش ملک و بحث ساخت و ساز، دخالت در تجارت و مجتمع های تجاری و مسکونی انتقاد کرد.

به گزارش بازار، هاجر چنارانی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: ز نیشابور و نیشابوریان یاد/که نیشابور شهر عشق و فریاد/هزاران درود هزاران سلام/به شهیدان پاک خاک نیشابور بزرگ و به سرداران ناآور آن؛ ۲۸ اردیبهشت ماه سالروز ملی حکیم عمر خیام نیشابوری است، از همین تریبون خانه ملت، همه نیشابوریان عزیز و همه نیشابوردوستان را دعوت می‌کنم در این روز ارزشمند در خاک پاک نیشابور ما میزبان قدوم شما باشیم.

وی تصریح کرد: و اما خیام نیشابوری از بزرگترین دانشمندان سده های ۵ و ۶ هجری در فلسفه ریاضیات و نجوم سرآمد زمان خود بود، زنده یاد علامه محمد تقی جعفری در تحقیقات خود در باب خیام به چند منبع موثق اشاره می کند که از او با نام امام و حجت الحق‌یاد می کند. در باب خیام پرسشگری و خلاقیت او کم نظیر و مثال زدنی بود، خیام به زیبایی تمام بی اعتباری دنیا، گذرا بودن عمر و ناتوانی انسان در برابر خالق متعال را گوشزد می کند و برای انسان امروز اغتنام فرصت و لذت بردن از حال را توصیه می کند. این قافله عمر عجب می گذرد/دریاب دمی که با طرب می گذرد

چنارانی اظهار کرد: و اما هجدهم اردیبهشت ماه یا هفته و روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر، این روز را به همه کسانی که زحمت می کشند و هر بار که حادثه ای اندوه می سازد با هلال سرخ عشق و دوستی از غمهایمان می کاهند و همه آنهایی که لباس عاشقی بر تن دارند روزتان سرخ و عشق آفرین و مسیرتان در پناه لطف پروردگار همواره سبز باد.

وی افزود: در این راستا تقدیم می کنم از اندیشه هایی که خانه های هلال را ایجاد کردند تا در راستای تاب آوری جوامع محلی و حفاظت از محیط زیست و اقلیم روستایی کمک کنند.

چنارانی بیان کرد: و اما همکاران خوبم، یک نکته جالب در بحث بانک‌ها و بانکداری جمهوری اسلامی ایران، یک نکته ای که در این ۸ سال مجلس به آن رسیدم اینکه متاسفانه هیات مدیره ها و مدیر عامل بانک ها در جمهوری اسلامی ایران از حالتی به حالتی و از بانکی به بانکی دیگر منتقل می شود و اینطوری است که متاسفانه مشکل نظام بانکدای ما هیچ وقت حل نشده و نخواهد شد.

وی افزود: یکی از بزرگتری چالش های اقتصادی جامعه و حتی از دغدغه های جامعه بانک ها و سودهای ربوی و پلکانی و مرکب آن هستند، امروز بانک ها از رسالتشان فاصله گرفته اند و با سرمایه گذاری در خرید و فروش ملک و بحث ساخت و ساز، دخالت در تجارت، مجتمع های تجاری و مسکونی و متاسفانه روز به روز به تورم بازار مسکن افزوده می شود.

چنارانی عنوان کرد: بانک های باید محکوم و مکلف شوند که به قشر ضعیف خدماتی بدهند و از پرداخت تسهیلات ازدواج و مسکن و قرض الحسنه و فرزندآوری حمایت کنند نه اینکه هزاران نفر متاسفانه در نوبت هستند.

وی افزود: یک نکته دیگر در باب بانک ها، چند درصد اعتبارات بانک ها زیر ۲۰۰ میلیون به مردم پرداخت شده و چند درصد از آنها برگشت نکرده که امروز متاسفانه مردم در حوزه انتخابیه همه منتظر این وام‌ها هستند؟

چنارانی خطاب به رییس جمهور، اظهار کرد: نزدیک ۲ سال از دوره ریاست جمهوری شما می‌گذرد، مردم منتظرند تا وعده های شما آرام آرام جامه عمل بپوشد، وعده یک میلیون مسکن در سال و یک میلیون اشتغال، شما فرمودید به حمایت مجلس نیاز دارید کدامین لایحه را به فوریت به مجلس ارسال کردید که مجلس بررسی نکرد و تایید نکرد؟

وی افزود: امسال در بودجه تقریبا افزایش هزینه های شما ۴۰ درصد است، این میزان را قرار است از کجا تایید کنید؟

چنارانی خطاب به وزیر امور اقتصادی و دارایی، بیان کرد: جناب آقای خاندوزی، طبق فرموده مقام معظم رهبری سال رشد تولید و مهار تورم است، برعکس نخوانید و برعکس عمل نکنید، سال رشد تورمش نکنید و مهار تولید که انگار این گونه کرده اید. چرا بانک ها از پرداخت وام های تبصره ۱۶ و ۱۸ که اشتغال آفرینی و حمایت از تولید است متاسفانه ماه ها است بلاتکلیف ملت را رها کرده اند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: جناب آقای رییسی، جامعه کشاورزان و دامداران دچار سردرگمی شده اند، برای معرفی وزیران، نظر نخبگان و شایستگان این گروه را درنظر بگیرد، امروز دامداران مشکلات عدیده ای دارند، در برابر تعیین قیمت شیر و گندم چرا از این جامعه بزرگ حمایت نمی شود؟ مگر وزیر شما قول نداده بود که تمدیدکارت را مجددا برای دامداران و مرغداران داشته باشد، امروز همه به بانک ها بدهکارند و ضامنین با مشکل مواجه شده اند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: و اما آموزش و پرورش، تسری فوق العاده را برای خیلی از سازمان ها و وزارتخانه ها تایید کردید، آموزش و پرورش چه کم از بقیه وزارتخانه ها و سازمان ها داشت؟.

کد خبر: ۲۲۰٬۰۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha