۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶
افتتاح پروژه های آبی کردستان تا پایان سال/نزولات جوی استان هشت درصد افزایش یافت
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان:

افتتاح پروژه های آبی کردستان تا پایان سال/نزولات جوی استان هشت درصد افزایش یافت

سنندج – مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان از افتتاح و بهره برداری چندین پروژه زیرساختی در راستای تامین پایدار بخش آب این استان تا پایان سال جاری خبر داد.

آرش آریا نژاد در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در راستای توجه به ارتقاء زیرساخت های استان کردستان در بخش آب، بیان کرد: افزایش اعتبار و همچنین حمایت های مسئولان استان و ملی، زمینه ساز تقویت فعالیت های این بخش است.

وی ضمن اشاره به آخرین شرایط بارش ها در استان کردستان، افزود: در سال آبی گذشته حدود ۳۹۰ میلیمتر بارندگی را در استان شاهد بودیم که به نسبت سال قبل از آن، رشد قابل توجه و به نسبت ۵۲ سال گذشته نیز، رشد هشت درصدی نزولات جوی را در استان داشته‌ایم.

وی به رشد هفت درصدی ورودی سدهای استان نسبت به سال گذشته اشاره کرد و گفت: آنچه به عنوان پتانسیل منابع آب در استان وجود دارد رقمی حدود ۴.۶ میلیارد متر مکعب است که از این میزان حدود دو میلیارد قابل برنامه‌ریزی بوده ولی متأسفانه آنچه که قابل استفاده است، حدود یک میلیارد متر مکعب است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان اظهار داشت: آنچه که قابل تأمل می‌باشد این است که عمده مصرف ما در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و خدمات از منابع زیرزمینی تأمین می‌گردد؛ یعنی حدود ۶۰ درصد از مخازن استراتژیک آب زیرزمینی استفاده می‌کنیم، در حالیکه این منابع را باید برای نسل‌های آینده حراست و حفاظت کنیم.

آریانژاد به تخصیص اعتبارات سنوات اخیر اشاره کرد و افزود: اعتبارات پروژه‌های آبی استان در دو سال گذشته قابل ملاحظه و چشمگیر بود به نحوی که در سال ۱۴۰۰ از مجموع ۵۹۰ میلیارد تومان اعتبار، حدود ۴۰۰ میلیارد تومان تخصیص داشتیم در حالی که در سال ۱۴۰۱ تا امروز بالغ بر ۹۲۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته، که خوشبختانه ۹۰ درصد این اعتبارات هم به صورت نقدی بوده است.

وی به برخی پروژه‌های اثرگذار اشاره کرد و یادآور شد: پروژه آبرسانی به بانه که از دغدغه‌های مردم نجیب آن شهرستان بود، به لطف همین توجهات و پیگیری‌های مستمر از مرحله بحران به سلامت عبور کرد و امروز بابت تأمین آب شرب این شهرستان مشکلی وجود ندارد و پس از ۹ سال تصفیه خانه آب این شهرستان و پروژه احداث ایستگاه پمپاژ دائمی ‌بوئین در نیمه اول سال جاری، به بهره برداری کامل خواهد رسید.

وی با بیان اینکه آبرسانی بیجار از دیگر اقدامات شاخص شرکت آب منطقه‌ای کردستان بود، عنوان کرد: این پروژه و احداث تصفیه خانه مریوان از پروژه‌های عظیم هستند که با اعتباری بالغ بر شش هزار میلیارد تومان، در حال طی تشریفات قانونی قرار دارند.

وی گزارشی از پروژه احداث ایستگاه پمپاژ اضطراری سنندج را هم ارائه کرد و اظهار داشت: این پروژه جزو معدود پروژه‌هایی است که به صورت کاملا بومی احداث و طی مدت کوتاه ۴۰ روزه به بهره برداری رسید.

آریانژاد به برنامه‌های پیش رو برای سال جاری اشاره کرد و گفت: ان شاءالله با توکل بر خداوند متعال و همّت و تلاش خادمان مردم، سد سیازاخ دیواندره پس از ۲۰ سال تا حجم ۱۰۰ میلیون متر مکعب آبگیری خواهد شد، سد چراغ ویس سقز نیز پس از ۲۲ سال به بهره برداری می رسد.

وی افزود: ایستگاه پمپاژ دائمی‌بوئین بانه نیز از دیگر پروژه‌های شاخص است که با کار جهادی، بزودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان بیان کرد: آبگیری سد امیرآباد کامیاران و افتتاح شبکه آبیاری و زهکشی سد گاران مریوان با ۲۷۰۰ هکتار اراضی تحت پوشش جزء پروژه‌های دیگر سال جاری این شرکت می‌باشند که بزودی به مرحله بهره برداری خواهند رسید.

کد خبر: ۲۱۹٬۹۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha