۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
تولید خودروهای پایه گاز سوز متوقف شد| واردات و صادرات بنزین نداریم
مدیرعامل شرکت پخش فراورده های نفتی در پاسخ به بازار:

تولید خودروهای پایه گاز سوز متوقف شد| واردات و صادرات بنزین نداریم

مدیرعامل شرکت پخش فراورده های نفتی از توقف تولید خودروهای پایه گاز سوز در خودروسازی ها خبر داد و گفت:  گفت: تا امروز واردات بنزین نداشته ایم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: علی اکبر نژاد علی مدیرعامل شرکت پخش فراورده های نفتی در نشستی خبری در خصوص واردات بنزین، اظهار کرد: بحث هایی که در مورد ناترازی تولید و مصرف می شود، درست است، اعداد تولید و مصرف نزدیک به هم شده اند اما این موضوع تا کنون منجر به واردات نشده است.

میزان مصرف بنزین در سال ١٤٠١ نسبت به ١٤٠٠ حدود ٢١ درصد افزایش یافت، امسال نیز در در طول این ٤٧ روز متوسط مصرف بنزین ١٠ درصد رشد داشته است و به بیش از ١١٠ میلیون لیتر در روز رسیده است

او با اشاره به افزایش مصرف بنزین در کشور، گفت: میزان مصرف بنزین در سال ١٤٠١ نسبت به ١٤٠٠ حدود ٢١ درصد افزایش یافت، امسال نیز در در طول این ٤٧ روز متوسط مصرف بنزین ١٠ درصد رشد داشته است و به بیش از ١١٠ میلیون لیتر در روز رسیده است.

مدیرعامل شرکت پخش فراورده های نفتی با بیان اینکه در حال حاضر سوآپ فرآورده انجام می شود اما واردات بنزین نداریم، در در خصوص آتش گرفتن خودروهای ونزوئلایی نیز گفت: در حال حاضر صادرات بنزین نداریم.

نژادعلی با تاکید بر اینکه دولت، مجلس و کشور برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد، ادامه داد: با توجه به قانون بودجه و مباحث دولت بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت وجود ندارد.

به گفته او، هم اکنون ۵۵ درصد فروش بنزین مربوط به بنزین هزار و ۵۰۰ تومانی و ۴۵ درصد نیز ۳ هزار تومانی است.

۴۵۰ هزار کارت سوخت در پست

با بیان اینکه بر اساس تکلیف قانونی، تا پایان امسال حجم استفاده از کارت‌های سوخت شخصی باید به ۹۰ درصد افزایش یابد، افزود: با اجرای طرح سامان‌دهی کارت‌های اضطراری جایگاه‌های سوخت، حجم استفاده از کارت‌های سوخت شخصی به ۳۵ درصد رسیده است.

اکنون ٣٨٠ هزار درخواست کارت سوخت وجود دارد که در فرایند تولیدبوده و ۴۵۰ هزار کارت هم در باجه معطله پست قرار دارند

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در خصوص آخرین وضعیت صدور کارت سوخت، گفت: تا کنون ٢٩ میلیون کارت سوخت را صادر کردیم، سال گذشته سه میلیون و ٨٠٠هزار کارت را تولید کردیم.

نژادعلی با بیان اینکه طبق اعلام اکنون ٤٥٠ هزار کارت در باجه معطله پست قرار دارد، اظهار کرد: اکثر درخواست ها را تا پایان سال پاسخ دادیم اکنون ٣٨٠ هزار درخواست وجود دارد که در فرایند تولید است.

او همچنین درباره فرآیند صدور کارت سوخت گفت: به دنبال کاهش فرایند زمانی این موضوع هستیم، زمانی صدور کارت سوخت تا شش ماه زمان می برد اما اکنون طبق پیش بینی ها بین ٣٠ تا ٤٠ روز فرصت لازم است تا کارت تولید شود.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، فرایندهایی را دنبال می کنیم که این زمان بازهم کوتاه تر شود که در صورت پیاده سازی اطلاع رسانی خواهیم کرد.

افزایش ۴ درصدی مصرف نفت گاز

وی در خصوص میزان مصرف نفت گاز، گفت: آمار مصرف معادل ۱۰۳.۲ میلیون لیتر در روز است، نسبت به مدت مشابه سال قبل چهار درصد افزایش مصرف را شاهد هستیم.

نژادعلی افزود: باتوجه به اینکه میزان مصرف در سال قبل ١١٠ میلیون لیتر در روز بود، پیش بینی می شود که این عدد امسال به ١١٥ میلیون لیتر در روز برسد که با میزان تولید سر به سر است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران بیان کرد: تفاوت قیمت فرآورده‌های نفتی در ایران و کشورهای همسایه قاچاق را جذاب می‌کند.

سی ان جی نبود واردکننده ۲۴ میلیون لیتر بنزین بودیم

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به اهمیت توسعه صنعت سی ان جی در گفت، اظهار کرد: توجیه این است که به سمت مصرف سی ان جی برویم، اقدام خوبی که انجام شد حدود ٢٤ میلیون لیتر در روز سی ان جی به کمک بنزین آمد، اگر صنعت سی ان جی را توسعه نداده بودیم می بایست ٢٤ میلیون لیتر بنزین را وارد می کردیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اظهار کرد: جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی در کشور ۱۲ میلیون مترمکعب ظرفیت خالی دارند که لازم است‌ با فرهنگ‌سازی در این زمینه، مقدار استفاده از این سوخت پاک افزایش یابد.

متاسفانه تولید خودروهای پایه گاز سوز در خودروسازی ها متوقف شده است. با توجه به شرایط موجود در تامین بنزین درخواست وزارت نفت از خودروسازان این است که تولید خودروهای پایه‌گاز سوز باید در اولویت قرار گیرد

او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوال بازار از توقف تولید خودروهای پایه گاز سوز در خودروسازی ها خبر داد و گفت: متاسفانه خودروسازان به تعهدات خود در این خصوص عمل نمی کنند.

نژاد علی اضافه کرد: درخواست وزارت نفت از خودروسازان این است که اقدام به تولید خودروهای پایه‌گاز سوز کنند و این مسئله باید در اولویت قرار گیرد.

او همچنین با بیان اینکه ثبت‌نام رایگان خودروهای عمومی برای تبدیل به دوگانه‌سوز همچنان ادامه دارد اما تاکنون فقط ۲۶ درصد از خودروهای عمومی از این امکان استفاده کرده‌اند، افزود: در این طرح به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مجوز داده شده تا ۹۲۶ هزار و ۹۱۰ دستگاه خودرو به صورت رایگان دوگانه‌سوز شوند اما تاکنون ۲۵۷ هزار خودرو در این طر ح شرکت کرده اند.

بنزین توزیعی در کشور استانداردهای لازم را دارد

درباره کیفیت بنزین تصریح کرد: اکنون بنزین توزیعی در کشور استاندارد لازم را دارد و به تک تک پالایشگاه ها نیز ابلاغ شده و مجبورند مطابق آن عمل کنند و اگر خارج از استاندارد تولید کنند، با آنها برخورد می شود.

دولت و مجلس برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین ندارند. ضمن اینکه در قانون‌لودجه امسال هیچ تکلیفی برای افزایش قیمت بنزین و گازوییل و فراورده ها در نظر گرفته نشده است

نژادعلی تاکید کرد: مشخصه های استاندارد توسط شرکت های پالایشی چک و اعلام می شود.

او درباره افزایش قیمت بنزین بیان داشت: دولت و مجلس برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین ندارند، در قانون‌لودجه امسال هیچ تکلیفی برای افزایش قیمت بنزین و گازوییل و فراورده ها در نظر گرفته نشده است.

نژادعلی درباره کارت هوشمند سوخت گفت: بر اساس بند «ه» تبصره ۱۴ قانون‌ بودجه ۱۴۰۲ فرایندی فرایندی به منظور بهبود نظام توزیع بنزین و کاهش قاچاق طرح موضوع شده و وزارت نفت و شرکت های تابعه مکلف شده اند تدبیری بیندیشند تا پایان ۶ ماه ۹۰ درصد بنزین و ۹۵ درصد نفتگاز از کارت هوشمند سوخت شخصی استفاده شود.

کد خبر: ۲۱۹٬۸۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha