۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۸
آغاز فاز دوم طرح پایش کیفیت خاک، منوط به تامین اعتبار

آغاز فاز دوم طرح پایش کیفیت خاک، منوط به تامین اعتبار

رئیس بخش تحقیقات اصلاح خاک و مدیریت پایدار اراضی اعلام کرد: در صورت تامین اعتبار طرح پایش خاک در فاز دوم تا پایان سال به مرحله نمونه‌برداری خواهد رسید.

به گزارش بازار، حامد رضایی رئیس بخش تحقیقات اصلاح خاک و مدیریت پایدار اراضی موسسه تحقیقات خاک و آب درباره فعالیت این موسسه و انجام تحقیقات در خصوص شناسایی خاک و تهیه نقشه‌های مرتبط با این حوزه، افزود: موسسه تحقیقات خاک و آب در دو بعد شناسایی خاک‌ها و بهره‌برداری کامل از منابع خاک فعالیت دارد. این موسسه، در قسمت شناسایی خاک‌های مختلف کشور را شناسی کرده و با توجه به توانی که دارد، نتایج آن را که غالبا به شکل نقشه‌های مختلف است، برای محصولات و کاربری‌های مختلف به کار می‌بندد.

رضایی گفت: در قانون حفاظت از خاک هم که در سال ۹۸ تصویب شد. برای کل وزارت و معاونت آب و خاک یک وظایفی دیده شده که براساس آن خاک‌های کشور، ظرف مدت ۵ سال در مقیاس یک بیست هزارم شناسایی شوند.

رئیس بخش تحقیقات اصلاح خاک و مدیریت پایدار اراضی ادامه داد: در بخش نقشه‌های خاکشناسی مهم‌ترین کاری که کردیم، عرضه نقشه‌های یک میلیونیم بود. در حال حاضر، بسیاری از اطلاعات و نقشه‌های تناسب اراضی در قالب پایگاه اطلاعاتی عرضه شده است. یکی از لایه‌هایی که در الگوی کشت هم استفاده شد، اطلاعاتی بود که موسسه تهیه و در اختیار این پایگاه قرار داد.

رضایی درباره فعالیت موسسه تحقیقات خاک و آب در حوزه کودها و بررسی شرایط کمی و کیفی متصل به آن، توضیح داد: در بخش بهره‌برداری پایدار از خاک هم فعالیت کل موسسه در حوزه حاصلخیزی خاک و در حاصلخیزی خاک، مصرف مواد آلی و تهیه کودهای شیمیایی و زیستی مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته رضایی در حوزه تهیه کودهای کمپوست و ورمی کمپوست، خصوصا درباره استانداردسازی آن، تحقی. قات گسترده‌ای داشتیم. یکی دیگر از مباحث مهم و مورد توجه در حوزه خاک برای ما کربن است. به این ترتیب، هرچقدر خاک ما کربن آلی بیشتری داشته باشد، کیفیت بالاتری دارد.

رضایی درباره رفع شوری خاک، متذکر شد: خاک‌های شور، سطح قابل توجهی از کشور را در بر می‌گیرد و کمتر استانی است که در حال حاضر با این مسئله مواجه نباشد. رفع شوری خاک به سادگی امکان‌پذیر نیست و باید مدیریت سازگاری و زراعی را نسبت به آن اعمال کنیم.

رئیس بخش تحقیقات اصلاح خاک و مدیریت پایدار اراضی درباره فعالیت موسسه تحقیقاتی آب و خاک در حوزه اصلاح خاک‌های قلیایی گفت: در زمینه اصلاح خاک ‌های قلیایی کشاورزی، تهیه نقشه شوری خاک از جمله برنامه‌های مورد نظر ما در این حوزه است. از دیگر موارد مورد بررسی ما اصلا ح آلودگی خاک است. تمام امور تحقیقاتی ما در حوزه خاک بلافاصله بعد از اتمام، در فرآیند اجرا قرار می‌گیرد.

کد خبر: ۲۱۹٬۷۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha