۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۳
معرفی بذر ارقام هیبریدی کلزا به زودی
رییس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر خبر داد

معرفی بذر ارقام هیبریدی کلزا به زودی

رییس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر گفت: مطالعات محققان در خصوص ارقام هیبریدی کلزا در موسسه آغاز شده و به زودی در سال جاری بذر ارقام هیبریدی این گیاه معرفی می‌شود.

به گزارش بازار، محمد زمانیان افزود: یکی از اهداف و وظایف اصلی موسسه معرفی و اصلاح ارقام در مقابل تنش‌های زنده و غیر زنده مثل کم آبی و شوری است.

رییس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر تاکید کرد: در همین راستا موسسه همه ساله پروژه‌های تحقیقاتی تعریف شده دارد و ارقام متحمل به خشکی، شوری و سایر تنش‌ها را معرفی می‌کند. این طرح‌ها شامل طرح گیاه متحمل به خشکی در گندم، گلرنگ یا معرفی علوفه‌های کم آب‌بر مثل ارزن و سورگوم در راستای کم‌آبی بوده است.

وی ادامه داد: به‌عنوان مثال با معرفی رقم سیروان حدود هزار متر مکعب آب کمتر در هر هکتار مصرف می‌شود، یا رقم پیشگام که رقم گندم آبی است و با کاشت آن حدود دو هزار متر مکعب آب در هر هکتار مصرف می‌شود.

زمانیان با اشاره به معرفی ارقام جدید ذرت خاطر نشان کرد: با معرفی و اصلاح ارقام زودرس ذرت نسبت به ارقام مرسوم و دیر رس در هر فصل زراعی، ۳ تا ۴ نوبت آب کمتری مصرف می‌شود. این مثال‌ها از نمونه‌های اقدامات موسسه در حوزه کم آبی و خشکی است.

کد خبر: ۲۱۹٬۷۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha